Due to the rise of international operations during the past thirty years, Born Global firms have been caught the attention of many scholars since their rising. In the existing literature there are different definitions of Born Globals, this proved that they represent an important topic in the international business filed. Every aspect of Born Globals has been analysed: the triggers that pushed the internationalisation process at the beginning and the performances during the short-term. What was very little addressed were the performances during the long-term, in particular for what concerns the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture. The two aspects are addressed in the following study. More specifically, the Italian business environment is taken into account due to the strong presence of young small and medium enterprises that internationalise their business operations since inception. Based on the previous studies it is built a theoretical framework in order to investigate the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture during the long-term development of Born Global firms in the Italian business environment. In order to achieve the theoretical purpose, above mentioned, in the study are investigated firstly the triggers that pushed Italian Born Globals to internationalise their activities, secondly, the performances in the short-term are considered to better understand the strategies that those firms adopted. Thirdly, the elements that could affect the long-term performances are considered in order to detect the importance of Entrepreneurial Orientation and Innovative Culture during the long-term development. The study is based on the analysis of firms’ behaviour toward the long-term development of the internationalisation strategies in order to detect how the performances are influenced by the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture. Three semi-structured interviews among Italian Born Globals were conducted in order to better evaluate their attitude in facing foreign markets by exploiting the prior experience and knowledge of the founders to face the risk. In addition, the interviews helped the researcher to investigate the organisational learning culture that leads to Innovative Culture within a firm. The findings proved that the Entrepreneurial Orientation and Innovative Culture do not change during the long-term development of a Born Global, indeed they are the key elements to maintain a successful positioning in foreign countries.

Negli ultimi trent’anni le aziende hanno aumentato le loro attività internazionali - provocando grande interesse tra gli studiosi del settore. Di particolare rilievo si cita il fenomeno delle Born Globals, piccole e medie imprese che internazionalizzano le loro attività commerciali nelle prime fasi di vita. La sola presenza di diverse definizioni del concetto dimostra l’importanza della tematica nella sfera del business internazionale. La letteratura esistente ha analizzato gran parte degli aspetti che caratterizzano le Born Globals: gli elementi chiave che hanno spinto il processo di internazionalizzazione e le performance nel breve periodo. Nonostante l’ampio interesse, l’analisi dei risultati nel lungo periodo ha ricevuto minore attenzione, soprattutto per quanto riguarda il ruolo dell’Entrepreneurial Orientation e dell’Innovative Culture nelle Born Globals. I suddetti elementi costituiscono l’oggetto di studio di questa tesi. In particolare, l’analisi prende in considerazione come caso studio il contesto italiano caratterizzato dalla presenza di piccole e medie imprese che hanno internazionalizzato le loro attività sin dal principio. Sulla base della letteratura esistente verrà tracciato un quadro teorico sul concetto di Born Globals. In questa fase acquistano un ruolo fondamentale gli elementi che hanno spinto le Born Global a internazionalizzare le loro attività, la logica delle performance nel breve periodo e tutti gli altri fattori che hanno contribuito alle performance di lungo termine. L’obbiettivo ultimo sarà quello di analizzare l’Entrepreneurial Orientation e l’Innovative Culture durante l’intero processo di sviluppo delle Born Global italiane, il cui successo non può prescindere da queste entità. Per meglio comprendere il ruolo chiave dei due elementi verrà svolta un’analisi empirica basata su tre Born Global italiane. Nello specifico saranno condotte tre interviste semi-strutturate al fine di valutare il comportamento delle imprese nei confronti dei mercati esteri - accentuando il ruolo dell’esperienza degli imprenditori. Le interviste hanno contribuito a investigare la cultura organizzativa all’interno dell’azienda, la quale come si vedrà ha avuto come diretta conseguenza la creazione di un assetto particolarmente innovativo. I risultati ottenuti proveranno come l’Entrepreneurial Orientation e l’Innovative Culture rimangano invariati durante il processo di internazionalizzazione di lungo termine e rappresentino gli elementi fondamentali per il successo e il posizionamento nei mercati esteri.

Long-term development of Born Global firms. Entrepreneurial orientation and innovative culture in Italian Born Globals

CORREDATO, CAMILLA
2017/2018

Abstract

Due to the rise of international operations during the past thirty years, Born Global firms have been caught the attention of many scholars since their rising. In the existing literature there are different definitions of Born Globals, this proved that they represent an important topic in the international business filed. Every aspect of Born Globals has been analysed: the triggers that pushed the internationalisation process at the beginning and the performances during the short-term. What was very little addressed were the performances during the long-term, in particular for what concerns the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture. The two aspects are addressed in the following study. More specifically, the Italian business environment is taken into account due to the strong presence of young small and medium enterprises that internationalise their business operations since inception. Based on the previous studies it is built a theoretical framework in order to investigate the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture during the long-term development of Born Global firms in the Italian business environment. In order to achieve the theoretical purpose, above mentioned, in the study are investigated firstly the triggers that pushed Italian Born Globals to internationalise their activities, secondly, the performances in the short-term are considered to better understand the strategies that those firms adopted. Thirdly, the elements that could affect the long-term performances are considered in order to detect the importance of Entrepreneurial Orientation and Innovative Culture during the long-term development. The study is based on the analysis of firms’ behaviour toward the long-term development of the internationalisation strategies in order to detect how the performances are influenced by the Entrepreneurial Orientation and the Innovative Culture. Three semi-structured interviews among Italian Born Globals were conducted in order to better evaluate their attitude in facing foreign markets by exploiting the prior experience and knowledge of the founders to face the risk. In addition, the interviews helped the researcher to investigate the organisational learning culture that leads to Innovative Culture within a firm. The findings proved that the Entrepreneurial Orientation and Innovative Culture do not change during the long-term development of a Born Global, indeed they are the key elements to maintain a successful positioning in foreign countries.
2017
Long-term development of Born Global firms. Entrepreneurial orientation and innovative culture in Italian Born Globals
Negli ultimi trent’anni le aziende hanno aumentato le loro attività internazionali - provocando grande interesse tra gli studiosi del settore. Di particolare rilievo si cita il fenomeno delle Born Globals, piccole e medie imprese che internazionalizzano le loro attività commerciali nelle prime fasi di vita. La sola presenza di diverse definizioni del concetto dimostra l’importanza della tematica nella sfera del business internazionale. La letteratura esistente ha analizzato gran parte degli aspetti che caratterizzano le Born Globals: gli elementi chiave che hanno spinto il processo di internazionalizzazione e le performance nel breve periodo. Nonostante l’ampio interesse, l’analisi dei risultati nel lungo periodo ha ricevuto minore attenzione, soprattutto per quanto riguarda il ruolo dell’Entrepreneurial Orientation e dell’Innovative Culture nelle Born Globals. I suddetti elementi costituiscono l’oggetto di studio di questa tesi. In particolare, l’analisi prende in considerazione come caso studio il contesto italiano caratterizzato dalla presenza di piccole e medie imprese che hanno internazionalizzato le loro attività sin dal principio. Sulla base della letteratura esistente verrà tracciato un quadro teorico sul concetto di Born Globals. In questa fase acquistano un ruolo fondamentale gli elementi che hanno spinto le Born Global a internazionalizzare le loro attività, la logica delle performance nel breve periodo e tutti gli altri fattori che hanno contribuito alle performance di lungo termine. L’obbiettivo ultimo sarà quello di analizzare l’Entrepreneurial Orientation e l’Innovative Culture durante l’intero processo di sviluppo delle Born Global italiane, il cui successo non può prescindere da queste entità. Per meglio comprendere il ruolo chiave dei due elementi verrà svolta un’analisi empirica basata su tre Born Global italiane. Nello specifico saranno condotte tre interviste semi-strutturate al fine di valutare il comportamento delle imprese nei confronti dei mercati esteri - accentuando il ruolo dell’esperienza degli imprenditori. Le interviste hanno contribuito a investigare la cultura organizzativa all’interno dell’azienda, la quale come si vedrà ha avuto come diretta conseguenza la creazione di un assetto particolarmente innovativo. I risultati ottenuti proveranno come l’Entrepreneurial Orientation e l’Innovative Culture rimangano invariati durante il processo di internazionalizzazione di lungo termine e rappresentino gli elementi fondamentali per il successo e il posizionamento nei mercati esteri.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/10044