From the end of the 80s it is assisted to the growth and to the diffusion of Internet been born towards the end of the 60s. With the time, the expansion of the net, it has contributed to the change of the global economic system, favouring the development of a new shape of commerce that is defined “electronic commerce” (or e-commerce). The first institution which have supplied a definition with “electronic commerce” has been the European Commission in the communication COM (97) 157 named "An European initiative on electronic commerce". The growing use of the e-commerce has boosted the birth of enterprises that sell dematerialized properties and services, through more and more complex information systems. The economic advantages that derive from this new shape of business, have called attention of the fiscal administrations of different juridical orderings. The national and international rules, in fact, turn out to be by now unfit in order to regulate such situations, since the enterprises and the respective models of business are in constant evolution. This is owed either to the difficulties found by the states while the national laws were harmonising with those community, either to the incapacity of the legislation to remain in constant updating with the technological development. The societies that operate within the bounds of the electronic commerce (like Amazon, Google and Apple) exploiting the normative misalignment of several Countries, manage to plan models of intangible businesses and to canalise the profits realised in the Countries of the fountain towards states with least or null fiscal rates and making the control of such activities difficult from the competent fiscal authorities. The objective of my thesis has been that of framing in clear and systematic way the phenomenon of e-commerce in the national, community and international fiscal and normative context analysing the problems tied to the taxation and the measures adopted in collaboration between different states, to try to elaborate a common discipline.
A partire dalla fine degli anni ’80 si assiste alla crescita e alla diffusione di Internet nato verso la fine degli anni ’60. Con il tempo, l’espansione della rete, ha contribuito al mutamento del sistema economico globale, favorendo lo sviluppo di una nuova forma di commercio che viene definita “commercio elettronico” (o e-commerce). La prima istituzione ad aver fornito una definizione di “commercio elettronico” è stata la Commissione Europea nella comunicazione COM (97) 157 denominata ''Un’iniziativa europea in materia di commercio elettronico''. Secondo la definizione elaborata dalla Commissione Europea, quest’ultimo consiste “nello svolgimento di attività diverse, quali la commercializzazione dei beni e servizi, la distribuzione di contenuti digitali, l’effettuazione di operazioni finanziarie e di borsa, gli appalti pubblici e le altre procedure di tipo transattivo delle pubbliche amministrazioni”. Il crescente impiego dell’e-commerce ha incentivato la nascita di imprese che vendono beni e servizi dematerializzati, attraverso sistemi informatici sempre più complessi. I vantaggi economici che derivano da questa nuova forma di business, hanno richiamato l’attenzione delle amministrazioni fiscali di diversi ordinamenti giuridici. Le norme nazionali ed internazionali, infatti, risultano ormai inadatte al fine di regolare tali situazioni, visto che le imprese ed i rispettivi modelli di business sono in costante evoluzione. Questo è dovuto sia alle difficoltà riscontrate dagli Stati nell’armonizzare le leggi nazionali con quelle comunitarie, sia all’incapacità delle legislazioni di rimanere in costante aggiornamento con lo sviluppo tecnologico. Le società che operano nell’ambito del commercio elettronico (come ad esempio Amazon, Google ed Apple) sfruttando i disallineamenti normativi dei vari Paesi, riescono a progettare modelli di business intangibili e ad incanalare i profitti realizzati nei Paesi della fonte verso Stati con aliquote fiscali minime o nulle e rendendo difficile il controllo di tali attività da parte delle autorità fiscali competenti. L’obiettivo del mio lavoro di tesi è stato quello di inquadrare in modo chiaro e sistematico il fenomeno in questione nel contesto fiscale e normativo nazionale, comunitario ed internazionale analizzando le problematiche legate alla fiscalità e le misure adottate in collaborazione tra i diversi Stati, per cercare di elaborare una disciplina comune.
Il commercio elettronico: nuove frontiere per la fiscalità
VAROTTO, ANTONELLA
2015/2016
Abstract
From the end of the 80s it is assisted to the growth and to the diffusion of Internet been born towards the end of the 60s. With the time, the expansion of the net, it has contributed to the change of the global economic system, favouring the development of a new shape of commerce that is defined “electronic commerce” (or e-commerce). The first institution which have supplied a definition with “electronic commerce” has been the European Commission in the communication COM (97) 157 named "An European initiative on electronic commerce". The growing use of the e-commerce has boosted the birth of enterprises that sell dematerialized properties and services, through more and more complex information systems. The economic advantages that derive from this new shape of business, have called attention of the fiscal administrations of different juridical orderings. The national and international rules, in fact, turn out to be by now unfit in order to regulate such situations, since the enterprises and the respective models of business are in constant evolution. This is owed either to the difficulties found by the states while the national laws were harmonising with those community, either to the incapacity of the legislation to remain in constant updating with the technological development. The societies that operate within the bounds of the electronic commerce (like Amazon, Google and Apple) exploiting the normative misalignment of several Countries, manage to plan models of intangible businesses and to canalise the profits realised in the Countries of the fountain towards states with least or null fiscal rates and making the control of such activities difficult from the competent fiscal authorities. The objective of my thesis has been that of framing in clear and systematic way the phenomenon of e-commerce in the national, community and international fiscal and normative context analysing the problems tied to the taxation and the measures adopted in collaboration between different states, to try to elaborate a common discipline.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/10121