The thesis aim to introduce a new strategy of social communication, in order to fight female discrimination. Starting from a personal consideration over the woman state in italian contemporary society, I developed a social analysis built on my previous educational path and my own life course, so that I could underline what was essential to create the new strategy. Within the first chapter I focused on Storytelling: the art of writing and telling stories became object of study over the 60's, as narration and communication scientists realize that stories are fundamental to human beings in two ways: first of all culture is always spread throughout stories, moreover stories are the cognitive structure we use in order to comprehend reality. Since then, Storytelling is employed as persuasion tool in politic and corporate communication, yet social communication is extraneous to the process. The second chapter is about Transitional Analysis, which gives us the concept that people follow the script their parent gave them. In other words, all life long we play a role which was written by somebody else. The third chapter opens with Darwin's evolution theory and religious theory: male and female roles are based on this two tales. In so doing, psychological scripts find their social validation: four main female script (the mother, the sorceress, the prostitute and the shadow) were multiplied over time and space through modern tales and stories. Within the last chapter I analyzed four campaigns of social communication, in order to highlight the undercover mistake: instead of giving a new, positive, script, we keep propagating the old, negative, ones. Therefore, we should create a new script in contrast with the previous one, to create new conscience. Then, we should spread the new script throughout social communication campaigns, exploiting Storytelling techniques. A new tale, a new script.
Il lavoro di tesi è volto ad implementare una nuova strategia di comunicazione sociale per combattere la discriminazione femminile. Partendo da una riflessione personale sulla situazione della donna nella società contemporanea italiana, ho svolto un'analisi sociale costruita sulle basi di quanto imparato nella mia carriera universitaria e del mio percorso di vita, sottolineando alcuni elementi importanti alla costruzione della strategia da attuare. Nel primo capitolo mi sono concentrata sullo Storytelling: l'arte di scrivere e raccontare storie diventa oggetto di studio negli anni '60, quando gli scienziati della narrazione e della comunicazione si rendono conto che le storie sono il paradigma attraverso il quale la cultura si diffonde e la struttura cognitiva che l'uomo usa per conoscere il mondo. Da quel momento lo Storytelling viene impiegato come strumento di persuasione nella politica e nelle aziende, ma la comunicazione sociale resta esente da questo progresso. Il secondo capitolo si concentra sull'Analisi transazionale, teoria psicologica secondo cui le persone tutta la vita seguono un copione trasmesso dai genitori, trovandosi a recitare una parte che non hanno scritto per se stessi. Il terzo capitolo si apre con la teoria dell'evoluzione di Darwin e la teoria religiosa, i due racconti su cui si basano i ruoli maschili e femminili odierni. I copioni psicologici trovano qui riscontro sociale, cristallizzandosi in quattro modelli femminili (madre, strega, prostituta e ombra) che si sono propagati nello spazio e nel tempo con le storie e i racconti moderni. Nell'ultimo capitolo ho analizzato quattro campagne di comunicazione sociale per evidenziare l'errore compiuto nel reiterare questi copioni, anzi che proporne di nuovi. E il punto è questo: creare un nuovo copione che si scontri con quello di disuguaglianza per creare nuova coscienza. Questo copione dovrà essere diffuso attraverso le campagne sociali che devono sfruttare lo Storytelling. Un nuovo racconto, un nuovo copione.
L'antidoto alla discriminazione femminile. Storytelling e nuove campagne sociali
BRUNELLO, ALESSIA
2015/2016
Abstract
The thesis aim to introduce a new strategy of social communication, in order to fight female discrimination. Starting from a personal consideration over the woman state in italian contemporary society, I developed a social analysis built on my previous educational path and my own life course, so that I could underline what was essential to create the new strategy. Within the first chapter I focused on Storytelling: the art of writing and telling stories became object of study over the 60's, as narration and communication scientists realize that stories are fundamental to human beings in two ways: first of all culture is always spread throughout stories, moreover stories are the cognitive structure we use in order to comprehend reality. Since then, Storytelling is employed as persuasion tool in politic and corporate communication, yet social communication is extraneous to the process. The second chapter is about Transitional Analysis, which gives us the concept that people follow the script their parent gave them. In other words, all life long we play a role which was written by somebody else. The third chapter opens with Darwin's evolution theory and religious theory: male and female roles are based on this two tales. In so doing, psychological scripts find their social validation: four main female script (the mother, the sorceress, the prostitute and the shadow) were multiplied over time and space through modern tales and stories. Within the last chapter I analyzed four campaigns of social communication, in order to highlight the undercover mistake: instead of giving a new, positive, script, we keep propagating the old, negative, ones. Therefore, we should create a new script in contrast with the previous one, to create new conscience. Then, we should spread the new script throughout social communication campaigns, exploiting Storytelling techniques. A new tale, a new script.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/10215