The Circular Economy (CE) is seen by scientists, politicians and practitioners as a concept for reconciling economic activity and a sustainable way of life. In general, it aims to avoid waste, close resource cycles and reduce resource depletion. Because of the generality of its principles, CE can be applied to all sectors of the economy. CE implementation also requires the willingness of companies and consumers to act in accordance with the CE principles. One market that is currently far from CE is the European apparel market. It is still character-ized by fast-fashion thinking, offering many low-quality products at a low price. However, there are approaches by companies to design their clothing according to CE principles. The question now is whether the market values these garments differently than conventional garments and whether this is reflected in the price. This is precisely where the work comes in. Using the European T-shirt market as an exam-ple, a hedonic price analysis was used to investigate whether certain CE characteristics in-fluence the price of T-shirts. Selected ecolabels and certain materials compatible with a CE were used as indicators for CE products. The result was that both CE labels and CE materials can have a price-increasing effect. However, for both categories, there were also individual cases with a price-reducing effect. The results of the study show that the European T-shirt market values certain CE features positively, leading to a price-increasing effect, and that companies have the opportunity to compensate for the additional costs caused by CE features by adding a price premium.
L'economia circolare (CE) viene vista da parte di scienziati, politici e professionisti come un concetto per conciliare l'attività economica con uno stile di vita sostenibile. In generale, mi-ra a evitare gli sprechi, chiudere i cicli delle risorse e ridurre l'esaurimento delle risorse. A causa della generalità dei principi, la CE può essere applicata a tutti i settori economici. La sua attuazione richiede anche la volontà delle aziende e dei consumatori di agire secondo i principi CE. Un mercato che attualmente è lontano dal CE è il mercato europeo dell'ab-bigliamento. È ancora caratterizzato dal pensiero fast-fashion, offrendo molti prodotti di bassa qualità ad un prezzo basso. Tuttavia, ci sono approcci da parte delle aziende per pro-gettare i loro vestiti secondo i principi CE. La questione ora è se il mercato valuta questi capi in modo diverso dai capi convenzionali e se questo si riflette nel prezzo. È proprio qui che inizia il lavoro. Usando il mercato europeo delle magliette come esempio, un'analisi edonica dei prezzi è stata usata per investigare se certe caratteristiche CE influen-zano il prezzo delle magliette. Le etichette ecologiche selezionate e alcuni materiali compat-ibili con un CE sono stati usati come indicatori per i prodotti CE. Il risultato è stato che sia le etichette CE che i materiali CE possono avere un effetto di aumento del prezzo. Tuttavia, per entrambe le categorie ci sono stati anche casi individuali con un effetto di riduzione dei prezzi. I risultati dello studio mostrano che il mercato europeo delle magliette valuta positivamente alcune caratteristiche CE, portando a un effetto di aumento dei prezzi, e che le aziende han-no la possibilità di compensare i costi aggiuntivi causati dalle caratteristiche CE aggiungen-do un premio di prezzo.
Impatto delle pratiche commerciali dell'economia circolare e delle certificazioni sui prezzi dei prodotti: Un'indagine sul mercato europeo online delle magliette.
SCHMIEDER, VICTOR
2020/2021
Abstract
The Circular Economy (CE) is seen by scientists, politicians and practitioners as a concept for reconciling economic activity and a sustainable way of life. In general, it aims to avoid waste, close resource cycles and reduce resource depletion. Because of the generality of its principles, CE can be applied to all sectors of the economy. CE implementation also requires the willingness of companies and consumers to act in accordance with the CE principles. One market that is currently far from CE is the European apparel market. It is still character-ized by fast-fashion thinking, offering many low-quality products at a low price. However, there are approaches by companies to design their clothing according to CE principles. The question now is whether the market values these garments differently than conventional garments and whether this is reflected in the price. This is precisely where the work comes in. Using the European T-shirt market as an exam-ple, a hedonic price analysis was used to investigate whether certain CE characteristics in-fluence the price of T-shirts. Selected ecolabels and certain materials compatible with a CE were used as indicators for CE products. The result was that both CE labels and CE materials can have a price-increasing effect. However, for both categories, there were also individual cases with a price-reducing effect. The results of the study show that the European T-shirt market values certain CE features positively, leading to a price-increasing effect, and that companies have the opportunity to compensate for the additional costs caused by CE features by adding a price premium.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/1036