Two topics of great interest in developmental psychology are the self and social skills. At preschool age, children manifest a temporally extended self-awareness: they are able to recognize themselves in photographs or videos taken in the past. Moreover, in the same years a significant social skills development occurs. The present longitudinal research aims to investigate whether there is a relation between these two aspects. At Time 1, 71 children (39 male) aged between 34 and 47 months were tested. The retest took place approximately six months later. Cognitive tests of verbal and non-verbal intelligence, theory of mind, delayed self-recognition, affiliation and helping prosocial behavior were administered. Furthermore, we have examined the parental reminiscing style about past events shared with the child. Finally, only at Time 1, we have assessed child temperament through self-report questionnaires, filled by parents and teacher. The results illustrate a relation between temporally extended self and social skills development.
Due temi di grande interesse in psicologia dello sviluppo sono il Sé e le competenze sociali. In età prescolare, i bambini manifestano una consapevolezza di Sé estesa nel tempo: sono in grado di riconoscersi in fotografie e filmati effettuati in un momento passato. Inoltre, negli stessi anni si verifica uno sviluppo significativo delle competenze sociali. La presente ricerca longitudinale ha l'obiettivo di indagare se esista una relazione tra questi due aspetti. Sono stati testati 71 bambini (39 maschi) di età compresa tra i 34 e 47 mesi di età, al Tempo 1. Il retest è avvenuto a distanza di circa sei mesi. Sono state somministrate prove cognitive di intelligenza verbale e non-verbale, di teoria della mente, di riconoscimento di Sé nel tempo, di affiliazione sociale e di comportamento prosociale di aiuto. Inoltre, è stato esaminato lo stile di conversazione genitoriale nella rievocazione di eventi passati condivisi con il figlio. Infine, soltanto al tempo 1, è stato valutato il temperamento del bambino attraverso questionari self-report, compilati da genitori e insegnante. I risultati illustrano una relazione tra riconoscimento di Sé nel tempo e sviluppo delle competenze sociali.
Competenze sociali e consapevolezza di Sé nel tempo Uno studio longitudinale
ROVEDA, MARTINA
2018/2019
Abstract
Two topics of great interest in developmental psychology are the self and social skills. At preschool age, children manifest a temporally extended self-awareness: they are able to recognize themselves in photographs or videos taken in the past. Moreover, in the same years a significant social skills development occurs. The present longitudinal research aims to investigate whether there is a relation between these two aspects. At Time 1, 71 children (39 male) aged between 34 and 47 months were tested. The retest took place approximately six months later. Cognitive tests of verbal and non-verbal intelligence, theory of mind, delayed self-recognition, affiliation and helping prosocial behavior were administered. Furthermore, we have examined the parental reminiscing style about past events shared with the child. Finally, only at Time 1, we have assessed child temperament through self-report questionnaires, filled by parents and teacher. The results illustrate a relation between temporally extended self and social skills development.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/10444