This work has been written with the aim to study in depth a new phenomenon emerging in Western economies: the reshoring, that is the choice to take back to the home country some manufacturing activities that the company had previously delocalized in a low cost country. Objective of the thesis is to show the reasons that lead a company to decide to move back its production and to understand if this strategy can be profitable in the long run, with a particular attention to the Italian situation. The methodology used to better understand reshoring phenomenon is based on literature and on empirical evidence. The literature on the theme consists of several papers of authors that analysed the relevance of reshoring in their countries (USA and Europe). The empirical evidence uses both secondary and primary data. The secondary data exposed in this work concern the results of different authors and of consulting firms. The primary data are based on a research about the Italian context, made through a questionnaire created ad hoc and submitted to companies that undertook reshoring strategies and interviews targeted to company that chose to relocate their production in Italy or nearer Italy after spending some years abroad. The originality of the research consist in making reshoring the central theme, since it is still an emerging phenomenon and a specific literature is lagging behind. This scarce access to information, especially in the Italian context, is a limit because it is hard to know precisely how many companies have taken reshoring strategies and to get answers to the questionnaire and to interviews. The conclusion reached, thanks to the research, is that changes in the international context lead companies to revise their initial offshoring choices. Several factors influence the choice to come back to Italy and the results of the research suggest that reshoring can be a valid strategy also for other firms. This does not mean that offshoring is a dead strategy, but reshoring, taking in consideration the actual global situation, can be a good decision especially for Italian enterprises which can rely on important drivers such as the “Made in Italy” and the Italian quality and experience.

Questo elaborato è stato scritto con l’obiettivo di studiare approfonditamente un nuovo fenomeno che si sta sviluppando nelle economie occidentali: il reshoring, cioè la scelta di rimpatriare alcune attività manifatturiere che l’azienda aveva precedentemente delocalizzato in paesi a basso costo. L’obiettivo della tesi è quello di mostrare le ragioni che portano un’azienda a decidere di riportare indietro la produzione e di capire se questa strategia può essere profittevole nel lungo periodo, ponendo particolare attenzione sul contesto italiano. La metodologia utilizzata per capire meglio il fenomeno del reshoring è basata sia sulla letteratura sia sull’evidenza empirica. La letteratura sul tema consiste in diversi paper di vari autori che analizzano la rilevanza del reshoring nei loro Paesi (USA ed Europa). L’evidenza empirica usa sia dati secondari che dati primari. I dati secondari qui presentati riguardano il lavoro di vari autori e di alcune società di consulenza. I dati primari si basano su una ricerca sul contesto italiano, realizzata attraverso un questionario creato ad hoc e sottoposto ad aziende che hanno intrapreso strategie di reshoring e ad interviste indirizzate ad imprese che hanno scelto di rilocalizzare la loro produzione in Italia o più vicino all’Italia, dopo essere stati all’estero per un periodo. L’originalità della ricerca sta nel rendere il reshoring il tema centrale, dal momento che è ancora un fenomeno emergente e una letteratura specifica a riguardo è in ritardo. Questo scarso accesso alle informazioni, soprattutto per quanto riguarda il contesto italiano, è un limite poiché è difficile conoscere con precisione quante aziende hanno intrapreso strategie di reshoring e ottenere risposte al questionario e alle interviste. La conclusione raggiunta, grazie alla ricerca, è che i cambiamenti nel contesto internazionale hanno portato le aziende a rivedere le loro iniziali decisioni di offshoring. Diversi fattori influenzano la decisione di ritornare a produrre in Italia e i risultati della ricerca suggeriscono che il reshoring può essere una strategia valida anche per altre aziende. Questo non significa che l’offshoring sia una strategia morta, ma il reshoring, tenendo in considerazione la situazione globale attuale, può essere una buona decisione specialmente per le imprese italiane che possono contare su drivers importanti come il “Made in Italy” e la qualità e competenza italiane.

The reshoring phenomenon. Focus on the Italian context

DELODI, FRANCESCA
2014/2015

Abstract

This work has been written with the aim to study in depth a new phenomenon emerging in Western economies: the reshoring, that is the choice to take back to the home country some manufacturing activities that the company had previously delocalized in a low cost country. Objective of the thesis is to show the reasons that lead a company to decide to move back its production and to understand if this strategy can be profitable in the long run, with a particular attention to the Italian situation. The methodology used to better understand reshoring phenomenon is based on literature and on empirical evidence. The literature on the theme consists of several papers of authors that analysed the relevance of reshoring in their countries (USA and Europe). The empirical evidence uses both secondary and primary data. The secondary data exposed in this work concern the results of different authors and of consulting firms. The primary data are based on a research about the Italian context, made through a questionnaire created ad hoc and submitted to companies that undertook reshoring strategies and interviews targeted to company that chose to relocate their production in Italy or nearer Italy after spending some years abroad. The originality of the research consist in making reshoring the central theme, since it is still an emerging phenomenon and a specific literature is lagging behind. This scarce access to information, especially in the Italian context, is a limit because it is hard to know precisely how many companies have taken reshoring strategies and to get answers to the questionnaire and to interviews. The conclusion reached, thanks to the research, is that changes in the international context lead companies to revise their initial offshoring choices. Several factors influence the choice to come back to Italy and the results of the research suggest that reshoring can be a valid strategy also for other firms. This does not mean that offshoring is a dead strategy, but reshoring, taking in consideration the actual global situation, can be a good decision especially for Italian enterprises which can rely on important drivers such as the “Made in Italy” and the Italian quality and experience.
2014
The reshoring phenomenon. Focus on the Italian context
Questo elaborato è stato scritto con l’obiettivo di studiare approfonditamente un nuovo fenomeno che si sta sviluppando nelle economie occidentali: il reshoring, cioè la scelta di rimpatriare alcune attività manifatturiere che l’azienda aveva precedentemente delocalizzato in paesi a basso costo. L’obiettivo della tesi è quello di mostrare le ragioni che portano un’azienda a decidere di riportare indietro la produzione e di capire se questa strategia può essere profittevole nel lungo periodo, ponendo particolare attenzione sul contesto italiano. La metodologia utilizzata per capire meglio il fenomeno del reshoring è basata sia sulla letteratura sia sull’evidenza empirica. La letteratura sul tema consiste in diversi paper di vari autori che analizzano la rilevanza del reshoring nei loro Paesi (USA ed Europa). L’evidenza empirica usa sia dati secondari che dati primari. I dati secondari qui presentati riguardano il lavoro di vari autori e di alcune società di consulenza. I dati primari si basano su una ricerca sul contesto italiano, realizzata attraverso un questionario creato ad hoc e sottoposto ad aziende che hanno intrapreso strategie di reshoring e ad interviste indirizzate ad imprese che hanno scelto di rilocalizzare la loro produzione in Italia o più vicino all’Italia, dopo essere stati all’estero per un periodo. L’originalità della ricerca sta nel rendere il reshoring il tema centrale, dal momento che è ancora un fenomeno emergente e una letteratura specifica a riguardo è in ritardo. Questo scarso accesso alle informazioni, soprattutto per quanto riguarda il contesto italiano, è un limite poiché è difficile conoscere con precisione quante aziende hanno intrapreso strategie di reshoring e ottenere risposte al questionario e alle interviste. La conclusione raggiunta, grazie alla ricerca, è che i cambiamenti nel contesto internazionale hanno portato le aziende a rivedere le loro iniziali decisioni di offshoring. Diversi fattori influenzano la decisione di ritornare a produrre in Italia e i risultati della ricerca suggeriscono che il reshoring può essere una strategia valida anche per altre aziende. Questo non significa che l’offshoring sia una strategia morta, ma il reshoring, tenendo in considerazione la situazione globale attuale, può essere una buona decisione specialmente per le imprese italiane che possono contare su drivers importanti come il “Made in Italy” e la qualità e competenza italiane.
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