The e-commerce market has grown exponential in China. Last years, rural e-commerce has developed in China rapidly and differently across the country and it may contribute to reduce the gap of urban and regional underdeveloped areas. The expansion of e-commerce in the countryside, it has been included in the development strategies of provinces and municipalities and it has been boosted thanks to several projects and investments. The formation of Taobao villages is a recent phenomenon in China which emerge due to the development rural e-commerce. Different forces drive and influence this expansion in the different provinces. The research explores the Taobao Village Anjing Town, Pixian County in Sichuan province, which is considered one of few Taobao Village in Western China. It observes features of the potential e-commerce to foster economic development in the countryside. Local e-merchants has been interviewed to get an inside perception of the economic and social perspective of the phenomenon. The interviewed recognized the improvement of the social and economic environment thanks local cluster also but to e-commerce but they reveal the decline of the e-commerce in the town as well as a shift back to offline store among the community.
Il mercato dell'e-commerce è cresciuto esponenzialmente in Cina. Negli ultimi anni, il commercio elettronico nelle zone rurali si è rapidamente sviluppato adattandosi ai diversi e svariati contesti del Paese. Infatti il suo sviluppo potrebbe contribuire a ridurre il divario economico tra aree urbane e aree rurali sottosviluppate. Vista l´importanza dell’espansione dell'e-commerce e il contributo che potrebbe apportare alle zone rurali, il suo sviluppo è stato incluso nelle strategie di crescita di province e comuni, implementato e potenziato grazie a numerosi progetti e investimenti. La formazione dei villaggi di Taobao è un fenomeno che ha preso piede recentemente in Cina,emerso grazie alla diffusione del commercio elettronico rurale. Più Forze guidano e influenzano questa espansione nelle diverse province. La ricerca analizza il villaggio di Taobao Anjing Town, nella contea di Pixian all’interno della provincia del Sichuan, che è considerato uno dei pochi villaggi Taobao della Cina occidentale. Essa osserva le caratteristiche e il potenziale dell’e-commerce utile a favorire l’espansione economica nelle campagne. I commercianti locali che operano online sono stati intervistati col fine di ottenere una percezione reale ,comprendere gli effetti interni e le possibili prospettive socio-economiche. Gli intervistati hanno riconosciuto il miglioramento sul piano sociale ed economico grazie alla combinazione dei cluster locali e dell’email-commerce, ma evidenziano anche il declino dell'e-commerce all´interno del villaggio Taobao e il ritorno alla vendita offline della comunità.
E-commerce Bridges China’s Urban-Rural Gap: the Taobao Villages as a Growth Opportunity for the Rural Area
RAITI, FEDERICA MARIA
2018/2019
Abstract
The e-commerce market has grown exponential in China. Last years, rural e-commerce has developed in China rapidly and differently across the country and it may contribute to reduce the gap of urban and regional underdeveloped areas. The expansion of e-commerce in the countryside, it has been included in the development strategies of provinces and municipalities and it has been boosted thanks to several projects and investments. The formation of Taobao villages is a recent phenomenon in China which emerge due to the development rural e-commerce. Different forces drive and influence this expansion in the different provinces. The research explores the Taobao Village Anjing Town, Pixian County in Sichuan province, which is considered one of few Taobao Village in Western China. It observes features of the potential e-commerce to foster economic development in the countryside. Local e-merchants has been interviewed to get an inside perception of the economic and social perspective of the phenomenon. The interviewed recognized the improvement of the social and economic environment thanks local cluster also but to e-commerce but they reveal the decline of the e-commerce in the town as well as a shift back to offline store among the community.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/10643