When a company decides to Internationalize their own activities abroad , it has to decide which market to enter, how to enter in this market and define the marketing strategy and verify what is needed . Many papers have been studying regarding Internationalization but not so many have studied SME’S . In particular in that study , companies of the Oltrepò Pavese will be studied, because it’s a near reality for the author and very interesting. This study investigates the reasons that motivates and push companies to internationalize abroad in particular toward India . More in detail, this study focus on considerations that a company should observe while going abroad . The study haven’t a specific focus on one sector but companies belong to different. To gather information from these companies semi-structured interviews have been conducted. The sample included in the work is composed by four companies of small and medium size. The main characteristic of these companies is related to their presence mainly by exporting but also having some offices abroad. The results almost reflected the expectation that the literature provide and shown that the process of internationalization must be plan with a well strategy. This work helps to focus the attention on Sme’s a big reality for the Italian country that not always is supported in the process of Internationalization.
Quando un’azienda decide di Internazionalizzare la sua attività all’estero deve decidere in quale mercato entrare, come entrare ,le proprie attività all’estero deve definire la sua strategia di marketing, verificare di cosa ha bisogno. È possibile trovare molti studi riguardo l’internazionalizzazione ma non così tanti per quanto riguarda l’internazionalizzazione delle piccole e medie imprese. In particolare in questa tesi verranno prese in considerazione alcune aziende del territorio poiché si vuole avere uno studio mirato a questa realtà vicina ed interessante. Questa tesi, quindi, indaga la regioni e le storie di internazionalizzazione . Il desiderio delle aziende nato forse anche dal bisogno di espandere l’attività verso nuovi mercati, le principali difficoltà quando l’azienda si vuole rivolgere verso l’India .Più in dettaglio, questo lavoro ricerca quale tipo di considerazioni dovrebbe tenere a mente una azienda se decidesse di internazionalizzare la sua azienda verso l’India. Lo studio non ha un focus specifico, le quattro aziende prese in analisi appartengono a diversi settori. Tutti risultano essere settori interessanti e dinamici, con una buona prospettiva di crescita. Per raccogliere informazioni da queste aziende sono state condotte interviste semi-strutturate. L'esempio incluso nel lavoro è composto da quattro aziende di dimensioni piccole e medie nella zona dell’Oltrepò Pavese. La caratteristica principale di queste aziende è relativa alla presenza su differenti mercati sia come esportatori che tramite alcuni uffici dove viene svolta la funzione di vendita e assistenza. I risultati ottenuti da questo studio rispettano le aspettative previste da quanto visto in letteratura e indicano che il processo di internazionalizzazione deve essere preparato tramite una strategia ben determinata.. Questo lavoro aiuta a focalizzare l'attenzione sulle piccole e medie imprese una realtà molto importante nel nostro paese che non sempre viene supportata nel processo di internazionalizzazione.
L'internazionalizzazione delle piccole e medie imprese verso l'India. Un' analisi su aziende del territorio dell'Oltrepò Pavese
CAMIA, ANNALISA
2017/2018
Abstract
When a company decides to Internationalize their own activities abroad , it has to decide which market to enter, how to enter in this market and define the marketing strategy and verify what is needed . Many papers have been studying regarding Internationalization but not so many have studied SME’S . In particular in that study , companies of the Oltrepò Pavese will be studied, because it’s a near reality for the author and very interesting. This study investigates the reasons that motivates and push companies to internationalize abroad in particular toward India . More in detail, this study focus on considerations that a company should observe while going abroad . The study haven’t a specific focus on one sector but companies belong to different. To gather information from these companies semi-structured interviews have been conducted. The sample included in the work is composed by four companies of small and medium size. The main characteristic of these companies is related to their presence mainly by exporting but also having some offices abroad. The results almost reflected the expectation that the literature provide and shown that the process of internationalization must be plan with a well strategy. This work helps to focus the attention on Sme’s a big reality for the Italian country that not always is supported in the process of Internationalization.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/10650