Italy is the home of a vast cultural heritage of inestimable value. Therefore, the country is often called an open sky museum. The reason for this is, that on the whole territory there can be found traces of many old populations. The authorities which have to preserve this huge cultural heritage are (among others) the museums. But museums are not the same as thirty years ago. In fact, until then museums had only “traditional” functions, such as conservation, research and educational work. Today museums also carry out functions which are more business-related. The aim of the present study is to describe this process and explain how it helps museums to create value. Furthermore, there will be explained the concept of “museum-company”, the processes of value creation of the museums and the implications that this new cultural challenge has for the museums. The thesis is structured into three parts. In the first part there will be analyzed the concept of “museum” and the evolution of its regulatory framework. To this end there will be given a definition of the term “museum”, a description of its evolution and its functions. All this is necessary to place the museum in a theoretical framework trough which, we can explain why a museum can be seen as a “company”. In the second part there will be given a description of the different models of governance of museums, that local agencies (enti locali) can adopt; but before this we will shortly describe why a museum can be seen as a “public service” (servizio pubblico) and what is the current regulatory framework. After the analysis of the different models of governance, we will discuss how museums adopt tools, such as marketing and the creation of networks, that not long ago, were considered strictly commercial. In the end of part two we will give a short view of Italian museums and explain how they face the challenge of accountability. In the third part we will explore the museums of the Autonomous Province of Bolzano / Bozen from a managerial point of view. For this scope we will briefly describe the recent history of the Province and then discuss the obtained results.
L’Italia custodisce un immenso patrimonio artistico che ha un valore inestimabile e per questa ragione, viene spesso indicata come un unico grande museo a cielo aperto (Paolucci, 1996) Ciò è dovuto al fatto che su tutto il territorio nazionale si possono trovare tracce della presenza di diverse civiltà che l’hanno popolata nel corso dei secoli. I responsabili per la conservazione di questo immenso patrimonio artistico sono, tra gli altri, i musei. I musei però non sono più gli stessi di 30 anni fa, fino ad allora infatti, i musei avevano compiti e funzioni strettamente “tradizionali” come occuparsi di conservazione, della ricerca, dello studio, dell’esposizione e della didattica. Con il passare del tempo si è reso però necessario sviluppare anche attività complementari e di supporto di matrice economico aziendale. Con il presente studio s’intende delineare il processo di aziendalizzazione verificatosi all’interno dei musei italiani negli ultimi decenni e come questo abbia contribuito a creare valore. Saranno esplicitate le motivazioni sottese al concetto di museo-azienda, i processi di creazione di valore e le implicazioni di tale sfida culturale a vantaggio delle generazioni attuali e future. La tesi è strutturata in tre parti. Nella prima parte viene analizzato il concetto di museo e l’evoluzione normativa dei Beni Culturali. A questo scopo viene data una definizione del termine “museo”, brevemente viene poi illustrata la sua evoluzione storica e quindi vengono esaminate le sue funzioni. Di seguito viene corredata di un’illustrazione dell’evoluzione normativa in tema di Beni Culturali, dato che il museo viene considerato un bene culturale. Ciò è necessario affinché il museo possa essere collocato all’interno di un framework teorico che spiega come il museo può essere visto anche come “azienda”. Nella seconda parte si descrivono i diversi modelli di governance che gli Enti Locali, proprietari di musei, possono adottare e come avviene la gestione del patrimonio museale. Preliminarmente però è necessario esaminare i motivi per cui un museo possa essere considerato un servizio pubblico e qual’ è la normativa di riferimento in vigore. Dopo l’analisi dei diversi modelli di governance disponibili e degli strumenti, un tempo considerati tipicamente imprenditoriali come l’attività di marketing e la creazione di reti, che ad oggi vengono usati anche dai musei, viene data una panoramica sull’attuale situazione dei musei italiani. Infine, viene affrontata la tematica di accountability, attività indispensabile affinché il museo riesca a dimostrare il proprio valore. Nella terza parte si procede ad esaminare i musei provinciali della Provincia Autonoma di Bolzano da un punto di vista manageriale. A questo scopo si percorre brevemente la storia recente della Provincia e infine vengono illustrati i risultati ottenuti.
Valorialità e sostenibilità nel settore cultura: indagine sui musei della Provincia Autonoma di Bolzano
CAINELLI, DANIELA
2017/2018
Abstract
Italy is the home of a vast cultural heritage of inestimable value. Therefore, the country is often called an open sky museum. The reason for this is, that on the whole territory there can be found traces of many old populations. The authorities which have to preserve this huge cultural heritage are (among others) the museums. But museums are not the same as thirty years ago. In fact, until then museums had only “traditional” functions, such as conservation, research and educational work. Today museums also carry out functions which are more business-related. The aim of the present study is to describe this process and explain how it helps museums to create value. Furthermore, there will be explained the concept of “museum-company”, the processes of value creation of the museums and the implications that this new cultural challenge has for the museums. The thesis is structured into three parts. In the first part there will be analyzed the concept of “museum” and the evolution of its regulatory framework. To this end there will be given a definition of the term “museum”, a description of its evolution and its functions. All this is necessary to place the museum in a theoretical framework trough which, we can explain why a museum can be seen as a “company”. In the second part there will be given a description of the different models of governance of museums, that local agencies (enti locali) can adopt; but before this we will shortly describe why a museum can be seen as a “public service” (servizio pubblico) and what is the current regulatory framework. After the analysis of the different models of governance, we will discuss how museums adopt tools, such as marketing and the creation of networks, that not long ago, were considered strictly commercial. In the end of part two we will give a short view of Italian museums and explain how they face the challenge of accountability. In the third part we will explore the museums of the Autonomous Province of Bolzano / Bozen from a managerial point of view. For this scope we will briefly describe the recent history of the Province and then discuss the obtained results.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/10706