The present master thesis provides a comprehensive overview of the performance of stock market momentum strategies and discusses in depth reasons for its puzzling profitability. A momentum strategy is based on the expectation that 'past winners' of the stock market will outperform 'past losers', because past performance and present performance are positively correlated in the medium term. The positive return difference between portfolios composed of past winning stock and portfolios composed of past loosing stock is to a large extend backed up by scientific evidence. However, own empirical research demonstrates that momentum strategies fail to be profitable across markets after the 2008 financial crisis. In contrast, a survey distributed amongst students at the University of Pavia shows that individuals respond significantly to momentum patterns in price charts. This finding contributes to the behavioral explanations of momentum profits and gives reason for momentum profits to emerge whenever a sufficient number of market participants builds expectations on future prices based on past price patterns.
La presente tesi di laurea fornisce un’ampia sintesi della performance delle “strategie di momentum” nel mercato azionario ed esamina attentamente i motivi per la sua impressionante redditività. Una strategia di momentum si basa sull'attesa che “i vincitori del passato" nel mercato azionario superino "i perdenti del passato”. Questo succede quando la prestazione passata e quella presente sono positivamente correlate nel medio termine. La differenza positiva tra il rendimento dei portafogli composti da “i vincitori del passato” e da “i perdenti del passato” è un fatto supportato dalla maggior parte della letteratura scientifica. Tuttavia, la ricerca empirica propria dell’autore dimostra che le strategie di momentum non riescono ad essere redditizie nei diversi mercati dopo la crisi finanziaria del 2008. Al contrario, un sondaggio distribuito tra gli studenti presso l'Università degli studi di Pavia dimostra che le persone rispondono significativamente ai modelli di momentum mostrati dai grafici riguardanti i prezzi. Questa scoperta contribuisce alle spiegazioni del comportamento dei profitti di momentum e gli permette di emergere ogni volta che un numero sufficiente di partecipanti al mercato valuta prezzi futuri basati su modelli di prezzo del passato.
Stock Market Momentum Stategies
NIEDERREITER, JAN
2014/2015
Abstract
The present master thesis provides a comprehensive overview of the performance of stock market momentum strategies and discusses in depth reasons for its puzzling profitability. A momentum strategy is based on the expectation that 'past winners' of the stock market will outperform 'past losers', because past performance and present performance are positively correlated in the medium term. The positive return difference between portfolios composed of past winning stock and portfolios composed of past loosing stock is to a large extend backed up by scientific evidence. However, own empirical research demonstrates that momentum strategies fail to be profitable across markets after the 2008 financial crisis. In contrast, a survey distributed amongst students at the University of Pavia shows that individuals respond significantly to momentum patterns in price charts. This finding contributes to the behavioral explanations of momentum profits and gives reason for momentum profits to emerge whenever a sufficient number of market participants builds expectations on future prices based on past price patterns.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/11071