This thesis focuses on the impact that computerization and digitalization is having in business processes. To highlight the various aspects in more detail, the company Rete Ferroviaria Italiana, manager of the Italian railway infrastructure, was selected, taking into consideration the effects of digitization on the business process concerning the maintenance of railway plants. The first chapter deals with the general and more topical aspect concerning the so-called "digital disruption", starting from the definition of decisive technological elements and passing through the description of the evolution of technologies called ICT (Information and Communication Technology). There is also a focus on the Enterprise Resource Planning systems and on the main global player: SAP. The second chapter describes the history and business model of Rete Ferroviaria Italiana, the Italian railway infrastructure manager and the complex maintenance activity that is carried out to prevent damage and to guarantee the constant availability of the infrastructures. The third chapter analyzes the technology driven choice taken by RFI's top management in the plant maintenance process. In fact, it was decided to invest more in technology in order to guarantee the achievement of important improvements from various points of view, first of all the efficiency and effectiveness of the interventions, through the transition from silos information systems to a single centralized ERP system, provided by SAP. In the last chapter the concrete possibility of continuing on the path of technological advancement is embraced, embracing the intrinsic potentialities of Industry 4.0. You can start talking about "predictive maintenance", which represents the innovative frontier in the field of maintenance; this is able to allow further improvements in efficiency and effectiveness, thanks to modern technologies such as IoT and above all Machine Learning, such as to allow huge savings, rationalization of activities and consequent gains from a technical, economic and managerial point of view .

La presente tesi si focalizza sull'impatto che l'informatizzazione e la digitalizzazione sta avendo nei processi di business. Per evidenziare in maniera più accurata i vari aspetti, è stata selezionata la società Rete Ferroviaria Italiana, gestore dell’infrastruttura ferroviaria italiana, prendendo in considerazione gli effetti della digitalizzazione sul processo di business riguardante la manutenzione degli impianti ferroviari. Nel primo capitolo viene trattato l'aspetto generale e più di attualità che riguarda la cosiddetta “digital disruption”, partendo dalla definizione di elementi tecnologici determinanti e passando per la descrizione dell'evoluzione delle tecnologie denominate ICT (Information and Comunication Technology). Vi è inoltre un focus sui sistemi di Enterprise Resource Planning e sul principale player a livello globale: SAP. Il secondo capitolo descrive la storia e il business model di Rete Ferroviaria Italiana, il gestore dell’infrastruttura ferroviaria italiana e la complessa attività di manutenzione che viene svolta per prevenire danni e per garantire la costante disponibilità delle infrastrutture. Il terzo capitolo analizza la scelta technology driven intrapresa dal top management di RFI nell’ambito del processo di manutenzione degli impianti. Si è deciso infatti di investire di più in tecnologia in modo da garantire il raggiungimento di miglioramenti importanti sotto vari punti di vista, primi fra tutti l’efficienza e l’efficacia degli interventi, attraverso il passaggio da sistemi informativi a silos a un unico sistema ERP centralizzato, fornito da SAP. Nell’ultimo capitolo viene esposta la possibilità concreta di proseguire nella strada dell’avanzamento tecnologico abbracciando le potenzialità intrinseche dell’Industria 4.0. Si può iniziare a parlare della “manutenzione predittiva”, che rappresenta la frontiera innovativa nel campo della manutenzione; questa è in grado di consentire ulteriori miglioramenti in efficienza ed efficacia, grazie a tecnologie moderne quali l’IoT e soprattutto il Machine Learning, tali da permettere ingenti risparmi, razionalizzazione di attività e conseguenti guadagni dal punto di vista tecnico, economico e di gestione manageriale.

La digitalizzazione dei processi aziendali nella prospettiva Industry 4.0: il caso della manutenzione predittiva di Rete Ferroviaria Italiana

DELLA ROVERE, ALESSANDRO
2017/2018

Abstract

This thesis focuses on the impact that computerization and digitalization is having in business processes. To highlight the various aspects in more detail, the company Rete Ferroviaria Italiana, manager of the Italian railway infrastructure, was selected, taking into consideration the effects of digitization on the business process concerning the maintenance of railway plants. The first chapter deals with the general and more topical aspect concerning the so-called "digital disruption", starting from the definition of decisive technological elements and passing through the description of the evolution of technologies called ICT (Information and Communication Technology). There is also a focus on the Enterprise Resource Planning systems and on the main global player: SAP. The second chapter describes the history and business model of Rete Ferroviaria Italiana, the Italian railway infrastructure manager and the complex maintenance activity that is carried out to prevent damage and to guarantee the constant availability of the infrastructures. The third chapter analyzes the technology driven choice taken by RFI's top management in the plant maintenance process. In fact, it was decided to invest more in technology in order to guarantee the achievement of important improvements from various points of view, first of all the efficiency and effectiveness of the interventions, through the transition from silos information systems to a single centralized ERP system, provided by SAP. In the last chapter the concrete possibility of continuing on the path of technological advancement is embraced, embracing the intrinsic potentialities of Industry 4.0. You can start talking about "predictive maintenance", which represents the innovative frontier in the field of maintenance; this is able to allow further improvements in efficiency and effectiveness, thanks to modern technologies such as IoT and above all Machine Learning, such as to allow huge savings, rationalization of activities and consequent gains from a technical, economic and managerial point of view .
2017
Digitization in business processes: predictive maintenance. The RFI case
La presente tesi si focalizza sull'impatto che l'informatizzazione e la digitalizzazione sta avendo nei processi di business. Per evidenziare in maniera più accurata i vari aspetti, è stata selezionata la società Rete Ferroviaria Italiana, gestore dell’infrastruttura ferroviaria italiana, prendendo in considerazione gli effetti della digitalizzazione sul processo di business riguardante la manutenzione degli impianti ferroviari. Nel primo capitolo viene trattato l'aspetto generale e più di attualità che riguarda la cosiddetta “digital disruption”, partendo dalla definizione di elementi tecnologici determinanti e passando per la descrizione dell'evoluzione delle tecnologie denominate ICT (Information and Comunication Technology). Vi è inoltre un focus sui sistemi di Enterprise Resource Planning e sul principale player a livello globale: SAP. Il secondo capitolo descrive la storia e il business model di Rete Ferroviaria Italiana, il gestore dell’infrastruttura ferroviaria italiana e la complessa attività di manutenzione che viene svolta per prevenire danni e per garantire la costante disponibilità delle infrastrutture. Il terzo capitolo analizza la scelta technology driven intrapresa dal top management di RFI nell’ambito del processo di manutenzione degli impianti. Si è deciso infatti di investire di più in tecnologia in modo da garantire il raggiungimento di miglioramenti importanti sotto vari punti di vista, primi fra tutti l’efficienza e l’efficacia degli interventi, attraverso il passaggio da sistemi informativi a silos a un unico sistema ERP centralizzato, fornito da SAP. Nell’ultimo capitolo viene esposta la possibilità concreta di proseguire nella strada dell’avanzamento tecnologico abbracciando le potenzialità intrinseche dell’Industria 4.0. Si può iniziare a parlare della “manutenzione predittiva”, che rappresenta la frontiera innovativa nel campo della manutenzione; questa è in grado di consentire ulteriori miglioramenti in efficienza ed efficacia, grazie a tecnologie moderne quali l’IoT e soprattutto il Machine Learning, tali da permettere ingenti risparmi, razionalizzazione di attività e conseguenti guadagni dal punto di vista tecnico, economico e di gestione manageriale.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per contatti: unitesi@unipv.it

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/11158