Academic pressures, low grades, and ever-increasing use of technology can produce stress and anxiety from an early age. In this context, Yoga for children seems to be a valid ally in both typical and atypical development. The aim of this work is to demonstrate, through careful bibliographic analysis, the benefits of Yoga practice in childhood. Yoga interventions emphasize improvements in psychological well-being, cognitive and physical domains. Furthermore, quantitative researches show that children with physical and psychological pathologies can also benefit from this practice. Finally, a further purpose of this work is to bridge the two cultures, deepening not only Oriental studies but also the most recent researches conducted in the West, where Yoga for children is more rarely practiced. It is thus possible to study how Yoga for children can bring numerous benefits to our Western society, opening the way for future research in the clinical and therapeutic field.
Pressioni accademiche, voti bassi e un utilizzo sempre più crescente della tecnologia possono essere fattori di stress e ansia fin dalla più tenera età. In questo contesto, lo Yoga per bambini sembra essere un valido alleato sia nello sviluppo tipico sia in quello atipico. Obiettivo di questo lavoro, è quindi quello di approfondire, tramite un’attenta analisi bibliografica, i benefici della pratica Yoga nell’età infantile. Gli interventi Yoga presentati sottolineano infatti miglioramenti sul benessere psicologico, sui domini cognitivi e anche in quelli fisici. Inoltre, diverse ricerche quantitative, dimostrano come anche i bambini con patologie fisiche e psicologiche possano trarre beneficio da questa pratica. Infine, ulteriore scopo di questo lavoro è quello di colmare il gap culturale, approfondendo non solo studi Orientali ma anche le ricerche più recenti condotte in Occidente, dove lo Yoga per bambini viene più raramente praticato. Si può creare così un ponte tra Oriente e Occidente, scoprendo come lo Yoga possa portare numerosi benefici nella vita quotidiana di ogni bambino e aprendo la strada anche a future ricerche in ambito clinico e terapeutico.
I benefici dello Yoga nei bambini con sviluppo tipico e atipico: un ponte tra Oriente e Occidente.
TRAVERSO, ELEONORA
2020/2021
Abstract
Academic pressures, low grades, and ever-increasing use of technology can produce stress and anxiety from an early age. In this context, Yoga for children seems to be a valid ally in both typical and atypical development. The aim of this work is to demonstrate, through careful bibliographic analysis, the benefits of Yoga practice in childhood. Yoga interventions emphasize improvements in psychological well-being, cognitive and physical domains. Furthermore, quantitative researches show that children with physical and psychological pathologies can also benefit from this practice. Finally, a further purpose of this work is to bridge the two cultures, deepening not only Oriental studies but also the most recent researches conducted in the West, where Yoga for children is more rarely practiced. It is thus possible to study how Yoga for children can bring numerous benefits to our Western society, opening the way for future research in the clinical and therapeutic field.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/1124