In a dynamic and fragmented market, understanding consumer behavior is increasingly complex. Today, thanks to the evolution and the diffusion of new means of communication, the customer can access a large amount of information anywhere and at any time, evaluate the countless alternatives and make online purchases. In this context, it is essential for enterprises to differentiate itself by building a relationship with the client according to a multichannel perspective. This means that companies must have an integrated view of the customer journey, an overview of all the interactions that take place between the customer and the product (or the brand), both online and off-line, from the first contact to the decision to purchase or not, through the touch points provided by the company itself or by other consumers. The location marketing and analytics platforms are an important tool for companies, as they collect and analyze data coming from customers who visit the store to enrich their experience starting from the connection to the Wi-Fi network. Specifically, this paper analyzes the Cloud4Wi case, an Italian start-up that created the Volare platform. The platform allows companies to build a personalized communication based on the behavior adopted in the point of sale and thus consolidate the relationship with the customer, which is considered the main source of wealth for companies that can get stable revenues over time.
In un mercato dinamico e frammentato comprendere il comportamento del consumatore risulta sempre più complesso. Oggi, grazie all’evoluzione e alla diffusione dei nuovi mezzi di comunicazione, il cliente può accedere ad una grande quantità di informazioni in qualsiasi luogo e a qualsiasi ora, valutare le innumerevoli alternative ed effettuare acquisti online. In questo contesto, è indispensabile differenziarsi costruendo una relazione con il cliente secondo un’ottica multicanale. Questo significa che le imprese devono avere una visione integrata della customer journey, ovvero una visione d’insieme di tutte le interazioni che avvengono tra il cliente e il prodotto (o il brand), sia online che offilne, dal primo contatto fino alla decisione di acquisto o meno, attraverso i touch points forniti dall’azienda stessa o da altri consumatori. Le piattaforme di location marketing e analytics costituiscono uno strumento importante per le imprese, in quanto raccolgono e analizzano i dati “prodotti” dai clienti che visitano il punto vendita per arricchirne l’esperienza a partire dalla connessione alla rete Wi-Fi. Nello specifico, il presente lavoro analizza il caso Cloud4Wi, una start-up italiana che ha realizzato la piattaforma Volare. La piattaforma consente di costruire una comunicazione personalizzata sulla base del comportamento adottato nel punto vendita e consolidare così la relazione con il cliente, considerata la principale fonte di ricchezza per l’impresa che può garantirsi ricavi stabili nel tempo.
L’importanza delle piattaforme di location marketing e analytics nella relazione con il cliente. Cloud4Wi Quale caso di studio
MARINI, CHIARA
2017/2018
Abstract
In a dynamic and fragmented market, understanding consumer behavior is increasingly complex. Today, thanks to the evolution and the diffusion of new means of communication, the customer can access a large amount of information anywhere and at any time, evaluate the countless alternatives and make online purchases. In this context, it is essential for enterprises to differentiate itself by building a relationship with the client according to a multichannel perspective. This means that companies must have an integrated view of the customer journey, an overview of all the interactions that take place between the customer and the product (or the brand), both online and off-line, from the first contact to the decision to purchase or not, through the touch points provided by the company itself or by other consumers. The location marketing and analytics platforms are an important tool for companies, as they collect and analyze data coming from customers who visit the store to enrich their experience starting from the connection to the Wi-Fi network. Specifically, this paper analyzes the Cloud4Wi case, an Italian start-up that created the Volare platform. The platform allows companies to build a personalized communication based on the behavior adopted in the point of sale and thus consolidate the relationship with the customer, which is considered the main source of wealth for companies that can get stable revenues over time.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/11263