Starting from Gadda’s manuscripts now located in the Biblioteca Trivulziana in Milan, the aim of the dissertation is to explore the history of the ten short stories which will be collected by Gadda in the book “L’Adalgisa. Disegni milanesi” (Le Monnier, 1944). The work consists in the first place in a philological examination of the genetic material with the intention to refine our understandings of the phenomenon of the notes, which will be especially connected with Gadda’s satirical-humorous tendency.
Partendo dalle carte autografe conservate alla Biblioteca Trivulziana di Milano, lo scopo della tesi è di indagare storia e sviluppo dei dieci racconti raccolti da Gadda nel volume "L’Adalgisa. Disegni milanesi" (Le Monnier, 1944). Il lavoro si pone innanzitutto come un’esplorazione dei materiali genetici volta in particolare a comprendere meglio il fenomeno delle note, che viene posto in relazione con l'inclinazione umoristico-satirica della scrittura gaddiana.
Le note dell'Adalgisa di Carlo Emilio Gadda
MAZZOCCHI, LUCA
2016/2017
Abstract
Starting from Gadda’s manuscripts now located in the Biblioteca Trivulziana in Milan, the aim of the dissertation is to explore the history of the ten short stories which will be collected by Gadda in the book “L’Adalgisa. Disegni milanesi” (Le Monnier, 1944). The work consists in the first place in a philological examination of the genetic material with the intention to refine our understandings of the phenomenon of the notes, which will be especially connected with Gadda’s satirical-humorous tendency.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/11388