The spectral poetics of complex sound, conceived as a field of forces in continuous movement, through the development and use of new informatic tools for the analysis and/or the generation of complex sounds, materializes itself through the composition of new forms, i.e. developing forms or theological forms. In line with the physical-acoustic reality of sound and that of perception, the evolution of these forms takes place through constant transformations of the source material. The conceptual tool for the management of form developed by Kaija Saariaho is the sound-noise axis. Thanks to this abstraction, the composer re-establishes the concept of consonance-dissonance from a psychoacoustic point of view and restores the fundamental concepts of hierarchy and function, directly inspired by the tonal system. The purpose of this thesis is to investigate the gradual development of the formal articulation of Kaija Saariaho through the examination of the composer's theoretical writings, the monographic texts dedicated to her, and the extensive analytical-scientific bibliography, the study of the sketches preserved at the Paul Sacher Foundation (Basel) and on the basis of theoretical-analytical considerations that will be developed in the course of this work with particular focus on works such as Verblendungen (1982-84), Lichtbogen (1986), Solar (1993) - preserved at the Paul Sacher Foundation (Basel). The first chapter focuses on some particular aspects of spectral poetics, on pre-compositional, compositional and formal techniques which, developed by Kaija Saariaho, allow her musical language to be placed in a wider context. The second, third and fourth chapters will make it possible to describe the linguistic-formal development of the composer through the examination of the CAC or software used by her, the progressive evolution of her poetics and the analysis of the above-mentioned pieces.
La poetica spettrale del suono complesso, concepito come campo di forze in continuo movimento, grazie allo sviluppo e all’uso di nuovi programmi informatici per l’analisi e/o la generazione di suoni complessi, si materializza attraverso la composizione di nuove forme, ovvero forme in sviluppo o forme teolologiche. Conformi alla realtà fisico-acustica del suono e a quella psicoacustica della percezione, la loro evoluzione si attua attraverso continue trasformazioni del materiale di partenza. Lo strumento per la gestione della forma sviluppato da Kaija Saariaho è l’asse suono-rumore. Grazie a questa astrazione, la compositrice ristabilisce il concetto di consonanza-dissonanza da un punto di vista psicoacustico e riabilita i concetti fondamentali di gerarchia e funzione, direttamente ispirata dal sistema tonale. Attraverso l’esame degli scritti teorici della compositrice, di studi monografici a Lei dedicati, della nutrita bibliografia analitico-scientifica, lo studio degli schizzi conservati alla fondazione Paul-Sacher (Basilea) e sulla base di considerazioni teorico-analitiche che verranno sviluppate nel corso della trattazione di questo elaborato relative a tre composizioni - Verblendungen (1982-84), Lichtbogen (1986), Solar (1993) –, il proposito è quello d’investigare il graduale sviluppo dei concetti succitati che sottendono alla strutturazione dei brani in esame e ad una più ampia volontà di ristrutturazione del linguaggio musicale della compositrice nel corso di circa dieci anni. Il primo capitolo verterà su alcuni particolari aspetti della poetica spettrale, su tecniche pre-compositive, compositive e di strutturazione formale che, riprese e ampliate da Kaija Saariaho, consentono di inserire tale volontà di ristrutturazione linguistica in un più ampio contesto. Il secondo, il terzo e il quarto capitolo, consentiranno di descrivere lo sviluppo linguistico-formale della compositrice attraverso la disamina degli ambienti di programmazione assistita o di software, l’evoluzione progressiva della poetica e l’analisi dei brani succitati.
Ristrutturazione spettrale di armonie funzionali: l’evoluzione della forma teleologica in Kaija Saariaho
FOGLIA, CLARA
2019/2020
Abstract
The spectral poetics of complex sound, conceived as a field of forces in continuous movement, through the development and use of new informatic tools for the analysis and/or the generation of complex sounds, materializes itself through the composition of new forms, i.e. developing forms or theological forms. In line with the physical-acoustic reality of sound and that of perception, the evolution of these forms takes place through constant transformations of the source material. The conceptual tool for the management of form developed by Kaija Saariaho is the sound-noise axis. Thanks to this abstraction, the composer re-establishes the concept of consonance-dissonance from a psychoacoustic point of view and restores the fundamental concepts of hierarchy and function, directly inspired by the tonal system. The purpose of this thesis is to investigate the gradual development of the formal articulation of Kaija Saariaho through the examination of the composer's theoretical writings, the monographic texts dedicated to her, and the extensive analytical-scientific bibliography, the study of the sketches preserved at the Paul Sacher Foundation (Basel) and on the basis of theoretical-analytical considerations that will be developed in the course of this work with particular focus on works such as Verblendungen (1982-84), Lichtbogen (1986), Solar (1993) - preserved at the Paul Sacher Foundation (Basel). The first chapter focuses on some particular aspects of spectral poetics, on pre-compositional, compositional and formal techniques which, developed by Kaija Saariaho, allow her musical language to be placed in a wider context. The second, third and fourth chapters will make it possible to describe the linguistic-formal development of the composer through the examination of the CAC or software used by her, the progressive evolution of her poetics and the analysis of the above-mentioned pieces.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/11546