Introduction: The "Attention Deficit Hyperactivity Disorder" (ADHD) is one of the most frequent childhood disorders, characterized by "a persistent level of inattention and or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development and adversely affects social, educational and professional activities "(DSM-V). In the literature there are many studies that demonstrate the effectiveness of physical exercise through a series of structured, repeated and individualized programs that bring improvements on the symptoms of ADHD but also on executive functions. Objectives: The aim of this paper is to research and analyze the use of motor activity in its different types, as a possible non-pharmacological treatment for the improvement of the different aspects of ADHD syndrome in developmental age. Materials and methods: A literature review was conducted in order to evaluate and analyse the different scientific projects concerning the use and role of physical/sporting activity for the improvement of ADHD issues. The search engines used were PubMed and Google Scholar, using a combination of different keywords associated with the acronym ADHD: sport, aerobic training, resistance training, HIIT, yoga, physical activity, swimming. Conclusions: Based on the results obtained in the various studies, the performance of a motor or sports activity leads to improvements in various aspects of ADHD syndrome in the developmental age.
Introduzione: L’ “Attention Deficit Hyperactivity Disorder” (ADHD) o meglio nota come “Disturbo da deficit dell’attenzione e/o iperattività” rappresenta uno dei disturbi infantili più frequente, caratterizzato da “un livello persistente di disattenzione e/o iperattività-impulsività che interferisce con il funzionamento o lo sviluppo ed incide negativamente sulle attività sociali, scolastiche e professionale” (DSM-V). In letteratura sono molti gli studi che dimostrano l’efficacia dell’esercizio fisico attraverso una serie di programmi strutturati, ripetuti ed individualizzati che apportano miglioramenti sui sintomi dell’ADHD ma anche sulle funzioni esecutive. Obiettivi: Lo scopo di questo elaborato è ricercare ed analizzare l’uso dell’attività motoria nelle sue diverse tipologie, come possibile trattamento non farmacologico per il miglioramento dei diversi aspetti della sindrome di ADHD in età evolutiva. Materiali e metodi: È stata condotta una revisione della letteratura al fine di valutare ed analizzare i diversi progetti scientifici riguardanti l’uso ed il ruolo dell’attività fisica/sportiva per il miglioramento delle problematiche inerenti l’ADHD. I motori di ricerca utilizzati sono stati PubMed e Google Scholar, utilizzando una combinazione di diverse parole chiavi associate all’acronimo ADHD: sport, aerobic training, resistance training, HIIT, yoga, physical activity, swimming. Conclusioni: Sulla base dei risultati ottenuti nei diversi studi, lo svolgimento di un’attività motoria o sportiva comporta miglioramenti su diversi aspetti nella sindrome di ADHD in età evolutiva.
Ruolo e benefici dell'attività fisica nel disturbo da deficit di attenzione e iperattività (ADHD) in età evolutiva. Revisione della letteratura.
DI CARLO, MICHELLE
2019/2020
Abstract
Introduction: The "Attention Deficit Hyperactivity Disorder" (ADHD) is one of the most frequent childhood disorders, characterized by "a persistent level of inattention and or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development and adversely affects social, educational and professional activities "(DSM-V). In the literature there are many studies that demonstrate the effectiveness of physical exercise through a series of structured, repeated and individualized programs that bring improvements on the symptoms of ADHD but also on executive functions. Objectives: The aim of this paper is to research and analyze the use of motor activity in its different types, as a possible non-pharmacological treatment for the improvement of the different aspects of ADHD syndrome in developmental age. Materials and methods: A literature review was conducted in order to evaluate and analyse the different scientific projects concerning the use and role of physical/sporting activity for the improvement of ADHD issues. The search engines used were PubMed and Google Scholar, using a combination of different keywords associated with the acronym ADHD: sport, aerobic training, resistance training, HIIT, yoga, physical activity, swimming. Conclusions: Based on the results obtained in the various studies, the performance of a motor or sports activity leads to improvements in various aspects of ADHD syndrome in the developmental age.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/11773