In addition to being a master's thesis project, CINISCA is also, and above all, a real work project in which I believe and have personally wagered time and resources. The innovative fitness tool that I created was created to offer an alternative and functional method of training. I collected in the paper that follows the entire research and development process currently in progress. Using a kinesiological approach, I dedicated an entire chapter to the technical analysis of some exercises, highlighting the main practical advantages that derive from its use. In a deliberately managerial perspective, the thesis aims to understand the principle of operation of this virtuous project, analyzing every aspect of it from its genesis to possible future developments. The ultimate goal is to understand the logics according to which a sports organization realizes and distributes value, that is, the set of logistical, strategic and communication solutions through which it gains a competitive advantage. Understand the potential and ability to make the methods used applicable in other business models. This theme is the result of an evolution of a path of my educational interest and studies and although I deviate, in part, in content of design, implementation and marketing, it is clear that it is not a thesis of design or management economics. Rather, it is a project that stems from a necessary movement analysis know-how gained in five years of Sport Science and from a careful analysis of needs.
CINISCA oltre ad essere un progetto di tesi magistrale è anche, e soprattutto, un vero progetto lavorativo nel quale credo e ho scommesso personalmente tempo e risorse. L’innovativo strumento fitness che ho ideato nasce per offrire un metodo alternativo e funzionale di allenamento. Ho raccolto nell’elaborato che segue tutto il processo di ricerca e sviluppo in attuale elaborazione. Utilizzando un approccio chinesiologico ho dedicato un intero capitolo all’analisi tecnica di alcuni esercizi, evidenziando i principali vantaggi pratici che derivano dal suo utilizzo. In un’ottica volutamente manageriale, la tesi si pone l’obbiettivo di capire il principio di funzionamento di questo virtuoso progetto, analizzandone ogni suo aspetto dalla genesi ai possibili sviluppi futuri. L’obbiettivo finale è di comprendere le logiche secondo le quali un'organizzazione sportiva realizza e distribuisce valore, ovvero l'insieme delle soluzioni logistiche, strategiche e comunicative attraverso le quali guadagna un vantaggio competitivo. Comprenderne il potenziale e la possibilità di rendere i metodi utilizzati applicabili in altri modelli di business. Questo tema è frutto di un evoluzione di un percorso di mio interesse formativo e di studi e nonostante devii, in parte, in contenuti di progettazione, realizzazione e commercializzazione, è evidente che non si tratta di una tesi di design o di economia gestionale. È piuttosto un progetto che nasce da un necessario know-how di analisi del movimento maturato in cinque anni di Scienze Motorie e da una attenta analisi dei bisogni.
CINISCA. Ideazione, progettazione e realizzazione di un innovativo strumento multifunzionale per il fitness.
FORNAROLI, ALESSIO GIACOMO
2019/2020
Abstract
In addition to being a master's thesis project, CINISCA is also, and above all, a real work project in which I believe and have personally wagered time and resources. The innovative fitness tool that I created was created to offer an alternative and functional method of training. I collected in the paper that follows the entire research and development process currently in progress. Using a kinesiological approach, I dedicated an entire chapter to the technical analysis of some exercises, highlighting the main practical advantages that derive from its use. In a deliberately managerial perspective, the thesis aims to understand the principle of operation of this virtuous project, analyzing every aspect of it from its genesis to possible future developments. The ultimate goal is to understand the logics according to which a sports organization realizes and distributes value, that is, the set of logistical, strategic and communication solutions through which it gains a competitive advantage. Understand the potential and ability to make the methods used applicable in other business models. This theme is the result of an evolution of a path of my educational interest and studies and although I deviate, in part, in content of design, implementation and marketing, it is clear that it is not a thesis of design or management economics. Rather, it is a project that stems from a necessary movement analysis know-how gained in five years of Sport Science and from a careful analysis of needs.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/11820