During the 1980s and 1990s, China's social and cultural contexts changed dramatically. The full implementation of the economic market, the influence of new thinking from the West, and the new cultural forces challenged official cultural concepts. For architecture development, a series of practice policy reforms have enabled a group of young architects to free themselves from the limitation of the official system. This is the background of the emerging of "experimental architects" who has an independent and exploration spirit. They combine research with practice to continuously explore the essence of architecture. Nowadays, this group of experimental architects has not only become the backbone of Chinese architecture but has also stepped onto the international architecture stage. This thesis is mainly composed of two parts, from basic "research" to the "theme exhibition design". The research mainly sorted out the background and selected three representative experimental architects, CHANG Yung Ho, LIU Jiakun, and WANG Shu. The analysis includes both case study and "Text Analysis", comprehensively research the characteristics of experimental architects’ design thinking, and the key points they focus on. CHANG Yung Ho’s concern for manufacture and the transparency of materials; LIU Jiakun's exploration of regionalism has always adhered to the "low-tech strategy", and his Rebirth Bricks are famous and effective. Wang Shu’s perception of Chinese traditional culture and construction technics, he has a strong interest in Chinese traditional gardens. Their works prove that the modernity of architecture does not equal to complete Westernization but has a unique local cultural gene. The theme exhibition under the topic of interpreting the features of three Chinese experimental architects. "Long Museum West Bund" as the exhibition venue and the visiting circulation is well organized. Four pavilions were designed, including the preface pavilion named ‘SEEDS’; ‘CULTIVATING A GARDEN’ is a translation of a famous garden like Wang Shu’s thoughts; ‘TRANSPARENCY LABYRINTH’ is based on Chang Yung Ho’s keywords; ‘REBIRTH MEMORY’ is made of Liu Jiakun’s recycled bricks. In the end, this thesis concludes the contributions made by experimental architects. On the one hand, they inherited the essence of traditional building and translated on this basis. On the other hand, they subvert the limitation of official orthodoxy, subverting the commercial design trend. At the same time, they all have critical thinking towards disordered urbanization. Key Words: Chinese Experimental Architects, Text Analysis, Theme Exhibition Design, Inheritance, Subversion.

EREDITÀ E SOVVERSIONE—— ESPOSIZIONE A TEMA DI DEGLI ARCHITETTI CINESI SPERIMENTALI. Durante gli anni 1980 e 1990, i contesti sociale e culturale della Cina cambiarono notevolmente. L'implementazione intera del mercato economico, l'influenza dei nuovi pensieri dall'Occidente, e le nuove forze culturali hanno sfidato i concetti culturali ufficiali. Per lo sviluppo dell'architettura,una serie di riforme nella politica pratica ha permesso ad un gruppo di giovani architetti di liberarsi dalle limitazioni del sistema politico ufficiale. Questo è lo sfondo dell'emergere degli ''architetti sperimentali'' i quali hanno uno spirito indipendente ed esplorativo. Loro combinano la ricerca con la pratica per esplorare continuamente l'essenza dell'architettura. Al giorno d'oggi questo gruppo di architetti sperimentali non solo è divenuto la spina dorsale dell'architettura Cinese, ma ha fatto altrettanto passi sul palcoscenico dell'architettura internazionale. Questa tesi è principalmente composta da due parti, dalla ''ricerca'' di base alla ''progettazione di esibizioni a tema''. La ricerca prevalentemente organizza lo sfondo e seleziona tre rappresentanti architetti sperimentali, CHANG Yung Ho, LIU Jiakun e WANG Shu. L'analisi comprende entrambe, caso di studio e un ''Analisi Testuale'', per ricercare comprensivamente le caratteristiche dei loro pensieri e i punti chiave sui quali loro si concentravano. CHANG Yung Ho ha la preoccupazione per la fabbricazione e la trasparenza dei materiali; l'esplorazione del regionalismo di LIU Jiakun si è sempre aderita alla strategia ''low-tech'', e i suoi ''Mattoni di rinascita'' sono famosi ed efficaci. La percezione di Wang Shu della cultura tradizionale Cinese e dei metodi di costruzione tradizionali, lui ha un forte interesse per i giardini tradizionali Cinesi. Le loro opere dimostrano che la modernità dell'architettura non uguaglia all'intero Occidentalismo, ma ha un gene culturale locale unico. L'esibizione a tema è svolta sotto l'argomento dell'interpretazione delle caratteristiche di tre architetti sperimentali cinesi. "Long Museum West Bund" come sede espositiva e la circolazione visitatoria è ben organizzata. Quattro padiglioni furono progettati, includendo il padiglione di prefazione ‘SEEDS’; ‘COLTIVARE UN GIARDINO’ è una traduzione di un giardino famoso come nei pensieri di Wang Shu; ‘IL LABIRINTO DELLA TRASPARENZA’ è basato sulle parole chiave di Chang Yung Ho; ‘MEMORIA RINASCIMENTALE’ è composto dai mattoni riciclati di Liu Jiakun. Alla fine, questa tesi conclude i contributi fatti dagli architetti sperimentali. Da una parte, loro hanno ereditato l'essenza della costruzione tradizionale e hanno tradotto su questa base.Dall'altra parte invece, loro sovvertono la limitazione dell'ortodossia ufficiale, sovvertendo la tendenza del design commerciale. Allo stesso tempo, tutti loro hanno il pensiero critico verso l'urbanizzazione disordinata. Parole Chiave: Architetti Cinesi Sperimentali, Analisi testuale, Progettazione di Esibizione a Tema, Eredità, Sovversione.

INHERITANCE AND SUBVERSION—— THEME EXHIBITION OF CHINESE EXPERIMENTAL ARCHITECTS

HE, RUN
2019/2020

Abstract

During the 1980s and 1990s, China's social and cultural contexts changed dramatically. The full implementation of the economic market, the influence of new thinking from the West, and the new cultural forces challenged official cultural concepts. For architecture development, a series of practice policy reforms have enabled a group of young architects to free themselves from the limitation of the official system. This is the background of the emerging of "experimental architects" who has an independent and exploration spirit. They combine research with practice to continuously explore the essence of architecture. Nowadays, this group of experimental architects has not only become the backbone of Chinese architecture but has also stepped onto the international architecture stage. This thesis is mainly composed of two parts, from basic "research" to the "theme exhibition design". The research mainly sorted out the background and selected three representative experimental architects, CHANG Yung Ho, LIU Jiakun, and WANG Shu. The analysis includes both case study and "Text Analysis", comprehensively research the characteristics of experimental architects’ design thinking, and the key points they focus on. CHANG Yung Ho’s concern for manufacture and the transparency of materials; LIU Jiakun's exploration of regionalism has always adhered to the "low-tech strategy", and his Rebirth Bricks are famous and effective. Wang Shu’s perception of Chinese traditional culture and construction technics, he has a strong interest in Chinese traditional gardens. Their works prove that the modernity of architecture does not equal to complete Westernization but has a unique local cultural gene. The theme exhibition under the topic of interpreting the features of three Chinese experimental architects. "Long Museum West Bund" as the exhibition venue and the visiting circulation is well organized. Four pavilions were designed, including the preface pavilion named ‘SEEDS’; ‘CULTIVATING A GARDEN’ is a translation of a famous garden like Wang Shu’s thoughts; ‘TRANSPARENCY LABYRINTH’ is based on Chang Yung Ho’s keywords; ‘REBIRTH MEMORY’ is made of Liu Jiakun’s recycled bricks. In the end, this thesis concludes the contributions made by experimental architects. On the one hand, they inherited the essence of traditional building and translated on this basis. On the other hand, they subvert the limitation of official orthodoxy, subverting the commercial design trend. At the same time, they all have critical thinking towards disordered urbanization. Key Words: Chinese Experimental Architects, Text Analysis, Theme Exhibition Design, Inheritance, Subversion.
2019
INHERITANCE AND SUBVERSION—— THEME EXHIBITION OF CHINESE EXPERIMENTAL ARCHITECTS
EREDITÀ E SOVVERSIONE—— ESPOSIZIONE A TEMA DI DEGLI ARCHITETTI CINESI SPERIMENTALI. Durante gli anni 1980 e 1990, i contesti sociale e culturale della Cina cambiarono notevolmente. L'implementazione intera del mercato economico, l'influenza dei nuovi pensieri dall'Occidente, e le nuove forze culturali hanno sfidato i concetti culturali ufficiali. Per lo sviluppo dell'architettura,una serie di riforme nella politica pratica ha permesso ad un gruppo di giovani architetti di liberarsi dalle limitazioni del sistema politico ufficiale. Questo è lo sfondo dell'emergere degli ''architetti sperimentali'' i quali hanno uno spirito indipendente ed esplorativo. Loro combinano la ricerca con la pratica per esplorare continuamente l'essenza dell'architettura. Al giorno d'oggi questo gruppo di architetti sperimentali non solo è divenuto la spina dorsale dell'architettura Cinese, ma ha fatto altrettanto passi sul palcoscenico dell'architettura internazionale. Questa tesi è principalmente composta da due parti, dalla ''ricerca'' di base alla ''progettazione di esibizioni a tema''. La ricerca prevalentemente organizza lo sfondo e seleziona tre rappresentanti architetti sperimentali, CHANG Yung Ho, LIU Jiakun e WANG Shu. L'analisi comprende entrambe, caso di studio e un ''Analisi Testuale'', per ricercare comprensivamente le caratteristiche dei loro pensieri e i punti chiave sui quali loro si concentravano. CHANG Yung Ho ha la preoccupazione per la fabbricazione e la trasparenza dei materiali; l'esplorazione del regionalismo di LIU Jiakun si è sempre aderita alla strategia ''low-tech'', e i suoi ''Mattoni di rinascita'' sono famosi ed efficaci. La percezione di Wang Shu della cultura tradizionale Cinese e dei metodi di costruzione tradizionali, lui ha un forte interesse per i giardini tradizionali Cinesi. Le loro opere dimostrano che la modernità dell'architettura non uguaglia all'intero Occidentalismo, ma ha un gene culturale locale unico. L'esibizione a tema è svolta sotto l'argomento dell'interpretazione delle caratteristiche di tre architetti sperimentali cinesi. "Long Museum West Bund" come sede espositiva e la circolazione visitatoria è ben organizzata. Quattro padiglioni furono progettati, includendo il padiglione di prefazione ‘SEEDS’; ‘COLTIVARE UN GIARDINO’ è una traduzione di un giardino famoso come nei pensieri di Wang Shu; ‘IL LABIRINTO DELLA TRASPARENZA’ è basato sulle parole chiave di Chang Yung Ho; ‘MEMORIA RINASCIMENTALE’ è composto dai mattoni riciclati di Liu Jiakun. Alla fine, questa tesi conclude i contributi fatti dagli architetti sperimentali. Da una parte, loro hanno ereditato l'essenza della costruzione tradizionale e hanno tradotto su questa base.Dall'altra parte invece, loro sovvertono la limitazione dell'ortodossia ufficiale, sovvertendo la tendenza del design commerciale. Allo stesso tempo, tutti loro hanno il pensiero critico verso l'urbanizzazione disordinata. Parole Chiave: Architetti Cinesi Sperimentali, Analisi testuale, Progettazione di Esibizione a Tema, Eredità, Sovversione.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per contatti: unitesi@unipv.it

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/12034