The theme of the thesis is the 'Psycomix' dissemination project, a project that includes various activities, including the conception and creation of a deck of cards, the "Comic Fallacy Cards". Each card contains the explanation of a fallacy, and is accompanied by an explanatory story realized through the art of comics. Fallacies are errors that hide behind reasonings that some persuaders could exploit to prevail over those who listen in a distracted way. This thesis work lays the foundations for a very broad business plan, and presents itself as the beginning of a journey that has the intention of lasting a long time. All the objectives converge towards a single great purpose, which is to disseminate knowledge of often ignored topics, which are not talked about enough. The goal of the project is therefore to disclose to as many people a new approach to know the errors that the human mind makes automatically. This goal arises from the assumption that most people are unaware of the misunderstandings that are created in their minds automatically; the project therefore wants to make these people aware of these limits, with that touch of artistry and lightness that only comics can convey. The proposed approach is the use of comics in teaching, to demonstrate that it is a more than effective tool for teaching in a fun, light and clear way. In this regard, Psicomix proposes a series of cards that contain the explanation of forty fallacies; each explanation is accompanied by a comic that is intended to illustrate the explanation, so that it is easy to understand and fun to read. The strong point of the cards is the comic, which immediately attracts the reader's curiosity and attention, and exposes the concepts through simple, clear and direct language. In addition, the comic facilitates both understanding and memorizing concepts. The method used in the project includes several activities, all designed to actively involve the public. Psicomix's activities revolve around the promotion of the Fallacy Cards, and therefore the promotion of knowledge of the deceptions that can be hidden in the arguments. Activities already include: creating blog articles, designing a newsletter, creating illustrative posts on Facebook, Instagram and Pinterest, developing Alexa skills, and creating YouTube videos. The project is designed to conceive and create new tools and channels to involve the public more and more.
Il tema della tesi è il progetto divulgativo ‘Psycomix’, progetto che comprende varie attività, tra le quali emerge l’ideazione e la creazione di un mazzo di carte, le “Carte delle fallacie a fumetti”. Ogni carta contiene la spiegazione di una fallacia, ed è accompagnata da una storia esplicativa realizzata attraverso l’arte del fumetto. Le fallacie sono degli errori che si nascondono dietro a ragionamenti che alcuni persuasori potrebbero sfruttare per prevalere su chi ascolta in modo distratto. Questo lavoro di tesi mette le basi per un piano molto ampio di attività, e si presenta come l’inizio di un viaggio che ha l’intenzione di durare a lungo. Tutti gli obiettivi convergono verso un unico grande scopo, ovvero divulgare la conoscenza di argomenti spesso ignorati, di cui non si parla abbastanza. L’obiettivo del progetto quindi è di divulgare al maggior numero di persone un approccio nuovo per conoscere gli errori che la mente umana compie in modo automatico. Questo obiettivo nasce dal presupposto che la maggior parte delle persone non siano a conoscenza degli equivoci che si vengono a creare nelle loro menti in modo automatico; il progetto quindi vuole portare queste persone a conoscenza di questi limiti, con quel tocco di artisticità e leggerezza che solo il fumetto riesce a trasmettere. L’approccio proposto è l’utilizzo del fumetto nella didattica, per dimostrare che esso è uno strumento più che efficace per insegnare in modo divertente, leggero e chiaro. A tal proposito Psicomix propone una serie di carte che contengono la spiegazione di quaranta fallacie; ogni spiegazione è accompagnata da un fumetto che ha lo scopo di illustrare la spiegazione, in modo che risulti facile da comprendere e divertente da leggere. Il punto di forza delle carte è il fumetto, il quale attira subito la curiosità e l’attenzione del lettore, ed espone i concetti tramite un linguaggio semplice, chiaro e diretto. Inoltre, il fumetto facilita sia la comprensione sia la memorizzazione dei concetti. Il metodo utilizzato nel progetto comprende diverse attività, tutte pensate per coinvolgere attivamente il pubblico. Le attività di Psicomix girano intorno alla promozione delle Carte delle fallacie, e quindi alla promozione della conoscenza degli inganni che possono nascondersi nelle argomentazioni. Tra le attività rientrano: la creazione di articoli sul blog, la progettazione di una newsletter, la creazione di post illustrativi su Facebook, Instagram e Pinterest, lo sviluppo di skill per Alexa, e la creazione di video su YouTube. Il progetto è pensato per ideare e creare nuovi strumenti e canali per coinvolgere sempre di più il pubblico.
IL PROGETTO PSICOMIX: SPERIMENTAZIONE DI DIVULGAZIONE DI TEMI PSICOLOGICI TRAMITE UN APPROCCIO VISIVO
PISTIS, ELEONORA
2020/2021
Abstract
The theme of the thesis is the 'Psycomix' dissemination project, a project that includes various activities, including the conception and creation of a deck of cards, the "Comic Fallacy Cards". Each card contains the explanation of a fallacy, and is accompanied by an explanatory story realized through the art of comics. Fallacies are errors that hide behind reasonings that some persuaders could exploit to prevail over those who listen in a distracted way. This thesis work lays the foundations for a very broad business plan, and presents itself as the beginning of a journey that has the intention of lasting a long time. All the objectives converge towards a single great purpose, which is to disseminate knowledge of often ignored topics, which are not talked about enough. The goal of the project is therefore to disclose to as many people a new approach to know the errors that the human mind makes automatically. This goal arises from the assumption that most people are unaware of the misunderstandings that are created in their minds automatically; the project therefore wants to make these people aware of these limits, with that touch of artistry and lightness that only comics can convey. The proposed approach is the use of comics in teaching, to demonstrate that it is a more than effective tool for teaching in a fun, light and clear way. In this regard, Psicomix proposes a series of cards that contain the explanation of forty fallacies; each explanation is accompanied by a comic that is intended to illustrate the explanation, so that it is easy to understand and fun to read. The strong point of the cards is the comic, which immediately attracts the reader's curiosity and attention, and exposes the concepts through simple, clear and direct language. In addition, the comic facilitates both understanding and memorizing concepts. The method used in the project includes several activities, all designed to actively involve the public. Psicomix's activities revolve around the promotion of the Fallacy Cards, and therefore the promotion of knowledge of the deceptions that can be hidden in the arguments. Activities already include: creating blog articles, designing a newsletter, creating illustrative posts on Facebook, Instagram and Pinterest, developing Alexa skills, and creating YouTube videos. The project is designed to conceive and create new tools and channels to involve the public more and more.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/1304