Object of this master thesis is Differential Learning (DL) and its application in several sports, particularly in soccer. After a detailed presentation of the theoretical foundations upon which Professor Wolfang Schöllhorn created this new method, we analysed and reviewed the available research about the application of the approach in amateur soccer practice. A careful analysis of literature, however, showed some critical points in the theory of DL and also raised some doubts about the validity of the empirical results published by Schöllhorn and his collaborators. In conclusion, we can assert that Differential Learning is possibly an interesting starting point to improve team sports practice, yet its effectiveness cannot be stated as yet and requires further proof.
All'interno della tesi viene trattato l'argomento dell'Apprendimento Differenziale in diverse discipline sportive, in particolare nel gioco del calcio. Dopo una precisa esposizione dei fondamenti teorici sulla base dei quali il Prof. Wolfgang Schöllhorn ha ideato questo nuovo metodo, abbiamo analizzato e revisionato diversi studi che applicavano questo approccio a calciatori dilettanti. L'attenta analisi della letteratura ha, però, evidenziato alcune criticità nell'impianto teorico del metodo e sollevato alcuni dubbi sulla validità dei risultati empirici pubblicati da Schöllhorn e dai suoi collaboratori. In conclusione si ritiene che l'Apprendimento Differenziale possa offrire spunti interessanti per il miglioramento della prassi di allenamento negli sport di squadra, ma la sua efficacia allo stato attuale non può ritenersi dimostrata scientificamente e necessita di ulteriori verifiche.
L'Apprendimento Differenziale nel calcio: un approccio controverso.
VESCOVI, ALBERTO
2019/2020
Abstract
Object of this master thesis is Differential Learning (DL) and its application in several sports, particularly in soccer. After a detailed presentation of the theoretical foundations upon which Professor Wolfang Schöllhorn created this new method, we analysed and reviewed the available research about the application of the approach in amateur soccer practice. A careful analysis of literature, however, showed some critical points in the theory of DL and also raised some doubts about the validity of the empirical results published by Schöllhorn and his collaborators. In conclusion, we can assert that Differential Learning is possibly an interesting starting point to improve team sports practice, yet its effectiveness cannot be stated as yet and requires further proof.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/13604