The aim of this paper is to define the potential of online training as a tool to improve the health and quality of life of children with obesity, who often do not have the will to exercise due to the social discomfort of having to deal with normal-weight peers. Family habits with low levels of physical activity and an unhealthy diet often lead to consistent levels of obesity and a delay in learning motor skills that are fundamental to growth and development. Hence the idea of ​​a remote approach that could bring children closer to this new world of training, starting to become aware of their own body and to acquire new motor patterns. Functional and anthropometric tests were performed on children, in addition to the administration of the CERT and PAQ-C questionnaires. The methodology used during the 3 months of training, despite the limit of physical and emotional distance, has paid off by making the children improve in terms of motor skills and perception of effort, leading to significant reductions in weight and BMI z-score, and their daily physical activity levels increased significantly. From the results obtained, this approach appears to be a good way to introduce children to physical exercise, creating a new habit that will increase their self-esteem, improving their psycho / physical health and preparing them in the near future even at the beginning of a sport.

Obiettivo di questo elaborato è definire le potenzialità dell’allenamento online come strumento per migliorare la salute e la qualità di vita di bambini con obesità, i quali spesso non hanno la volontà di praticare esercizio fisico per il disagio sociale di doversi confrontare con coetanei normopeso. Abitudini familiari con scarsi livelli di attività fisica e una dieta poco salutare, portano spesso a livelli di obesità consistenti e ritardo nell’apprendimento di abilità motorie fondamentali alla crescita ed allo sviluppo. Da qui l’idea di un approccio a distanza che potesse far avvicinare i bambini a questo nuovo mondo dell’allenamento, cominciando a prendere consapevolezza del proprio corpo e ad acquisire schemi motori nuovi. Sono stati eseguiti test funzionali e antropometrici sui bambini, oltre alla somministrazione dei questionari CERT e PAQ-C. La metodologia utilizzata durante i 3 mesi di allenamento, nonostante il limite della distanza fisica ed emotiva, ha dato i suoi frutti facendo migliorare i bambini sotto il punto di vista delle capacità motorie e della percezione dello sforzo, portando a riduzioni significative di peso e BMI z-score, inoltre i loro livelli di attività fisica giornaliera sono aumentati significativamente. Dai risultati ottenuti, questo approccio risulta essere un buon modo per far avvicinare i bambini all’esercizio fisico, creando una nuova abitudine che aumenterà la loro autostima, migliorando lo stato di salute psicofisica e preparandoli in un prossimo futuro anche all’inizio di uno sport.

ALLENAMENTO ONLINE: OPZIONE PER MIGLIORARE LO STATO DI SALUTE PSICOFISICA IN BAMBINI CON OBESITÀ

PADERNI, MANLIO
2021/2022

Abstract

The aim of this paper is to define the potential of online training as a tool to improve the health and quality of life of children with obesity, who often do not have the will to exercise due to the social discomfort of having to deal with normal-weight peers. Family habits with low levels of physical activity and an unhealthy diet often lead to consistent levels of obesity and a delay in learning motor skills that are fundamental to growth and development. Hence the idea of ​​a remote approach that could bring children closer to this new world of training, starting to become aware of their own body and to acquire new motor patterns. Functional and anthropometric tests were performed on children, in addition to the administration of the CERT and PAQ-C questionnaires. The methodology used during the 3 months of training, despite the limit of physical and emotional distance, has paid off by making the children improve in terms of motor skills and perception of effort, leading to significant reductions in weight and BMI z-score, and their daily physical activity levels increased significantly. From the results obtained, this approach appears to be a good way to introduce children to physical exercise, creating a new habit that will increase their self-esteem, improving their psycho / physical health and preparing them in the near future even at the beginning of a sport.
2021
ONLINE TRAINING: OPTION TO IMPROVE THE STATE OF PSYCHOPHYSICAL HEALTH IN CHILDREN WITH OBESITY
Obiettivo di questo elaborato è definire le potenzialità dell’allenamento online come strumento per migliorare la salute e la qualità di vita di bambini con obesità, i quali spesso non hanno la volontà di praticare esercizio fisico per il disagio sociale di doversi confrontare con coetanei normopeso. Abitudini familiari con scarsi livelli di attività fisica e una dieta poco salutare, portano spesso a livelli di obesità consistenti e ritardo nell’apprendimento di abilità motorie fondamentali alla crescita ed allo sviluppo. Da qui l’idea di un approccio a distanza che potesse far avvicinare i bambini a questo nuovo mondo dell’allenamento, cominciando a prendere consapevolezza del proprio corpo e ad acquisire schemi motori nuovi. Sono stati eseguiti test funzionali e antropometrici sui bambini, oltre alla somministrazione dei questionari CERT e PAQ-C. La metodologia utilizzata durante i 3 mesi di allenamento, nonostante il limite della distanza fisica ed emotiva, ha dato i suoi frutti facendo migliorare i bambini sotto il punto di vista delle capacità motorie e della percezione dello sforzo, portando a riduzioni significative di peso e BMI z-score, inoltre i loro livelli di attività fisica giornaliera sono aumentati significativamente. Dai risultati ottenuti, questo approccio risulta essere un buon modo per far avvicinare i bambini all’esercizio fisico, creando una nuova abitudine che aumenterà la loro autostima, migliorando lo stato di salute psicofisica e preparandoli in un prossimo futuro anche all’inizio di uno sport.
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