Digital and technological solutions (DTS) are becoming more and more prevalent in the healthcare sector. Elements of this trend include the digitization of numerous health services and practices that enable, for example, the development and delivery of mobile health (mHealth), health information technology (IT), wearable devices, telemedicine, health portals and personalized medicine. In this context, the application of digital tools is aimed at improving the health of citizens, efficiency and productivity in the health sector, as well as a greater economic and social value of health Digital competence consists of "knowing how to use information society technologies (IST) with familiarity and a critical spirit for work, leisure and communication". It is supported by basic skills in DTS (technological and digital strategies): The role of the Nurse is to promote and integrate his care work also through digitalization and technological solutions, in order to improve communication, information and health education of the patient, as reported in the code of ethics. It is therefore natural to ask ourselves how to define the computer skills of nurses. The objective of this review is to research in the literature if there is a definition of nursing computer competence and what are the tools to evaluate it, critically analyzing the studies in order to identify any obstacles and facilitators that may at this time promote or prevent the development of the IT skills of active nurses. The proposed scoping review was conducted using the methodology of the Joanna Briggs Institute, considered studies that include active nurses, regardless of their age, gender, years of work experience and specialty (population). The concept of interest in the proposed scoping review is nursing skills in all types of research studies. This review considered studies in every healthcare facility or service, from primary to tertiary care (context). Thirteen of the 36 studies examined were included. The results of the included studies highlight first of all the need for a definition of nursing computer skills also in the declination of professional roles; the tools validated and used up to now to evaluate it and the factors that influence it have emerged to be heterogeneous, below we will discuss the main concepts that have emerged. In order to ensure adequate acquisition of ICs (computer skills) by nurses, the area of digital skills must therefore be the subject of study and training. In fact, skills derive from training and planning digital training means planning a generation of new, advanced skills capable of guaranteeing further progress. In conclusion, digitalisation in healthcare has assumed a fundamental role in the evolution of healthcare processes and patient care. Among the healthcare professionals, the figure of the nurse is essential. The nature and characteristics of the main barriers and resistances to the acquisition of digital skills by the nurse are fundamental. The identification of the factors that incentivize the acquisition of nursing skills and the necessary training is the fundamental requirement for the evolution of health processes, nursing curricula, to improve personal care and care.
Le soluzioni digitali e tecnologiche (DTS) stanno diventando sempre più prevalenti nel settore sanitario. Elementi di questa tendenza includono la digitalizzazione di numerosi servizi e pratiche sanitarie che consentono, ad esempio, lo sviluppo e l'erogazione di servizi sanitari mobili (mHealth), tecnologie informatiche sanitarie (IT), dispositivi indossabili, telemedicina, portali sanitari e medicina personalizzata. In questo contesto, l'applicazione degli strumenti digitali è finalizzata a migliorare la salute dei cittadini, l'efficienza e la produttività nel settore sanitario, nonché un maggior valore economico e sociale della salute La competenza digitale consiste nel "saper utilizzare le tecnologie della società dell'informazione (TSI) con familiarità e spirito critico per il lavoro, il tempo libero e la comunicazione". È supportato da competenze di base in DTS (strategie tecnologiche e digitali): Il ruolo dell'Infermiere è quello di promuovere e integrare il proprio lavoro di cura anche attraverso la digitalizzazione e soluzioni tecnologiche, al fine di migliorare la comunicazione, l'informazione e l'educazione sanitaria del paziente, come riportato nel codice etico. Viene quindi naturale chiedersi come definire le competenze informatiche degli infermieri. L'obiettivo di questa rassegna è ricercare in letteratura se esiste una definizione di competenza informatica infermieristica e quali sono gli strumenti per valutarla, analizzando criticamente gli studi al fine di individuare eventuali ostacoli e facilitatori che possano in questo momento favorire o impedire la sviluppo delle competenze informatiche degli infermieri attivi. La revisione dello scoping proposta è stata condotta utilizzando la metodologia del Joanna Briggs Institute, studi presi in considerazione che includono infermieri attivi, indipendentemente dalla loro età, sesso, anni di esperienza lavorativa e specialità (popolazione). Il concetto di interesse nella revisione dello scoping proposto è la competenza infermieristica in tutti i tipi di studi di ricerca. Questa revisione ha preso in considerazione gli studi in ogni struttura o servizio sanitario, dalle cure primarie a quelle terziarie (contesto). Sono stati inclusi tredici dei 36 studi esaminati. I risultati degli studi inclusi evidenziano innanzitutto la necessità di una definizione delle competenze informatiche infermieristiche anche nella declinazione dei ruoli professionali; gli strumenti validati e utilizzati fino ad ora per valutarlo e i fattori che lo influenzano sono emersi eterogenei, di seguito verranno discussi i principali concetti emersi. Al fine di garantire un'adeguata acquisizione di IC (computer skills) da parte degli infermieri, l'area delle competenze digitali deve quindi essere oggetto di studio e formazione. Le competenze derivano infatti dalla formazione e progettare la formazione digitale significa progettare una generazione di nuove competenze avanzate in grado di garantire ulteriori progressi. In conclusione, la digitalizzazione in sanità ha assunto un ruolo fondamentale nell'evoluzione dei processi sanitari e nella cura del paziente. Tra gli operatori sanitari la figura dell'infermiere è fondamentale. Fondamentali sono la natura e le caratteristiche delle principali barriere e resistenze all'acquisizione delle competenze digitali da parte dell'infermiere. L'individuazione dei fattori che incentivano l'acquisizione delle competenze infermieristiche e della formazione necessaria è il requisito fondamentale per l'evoluzione dei processi sanitari, dei curricula infermieristici, per migliorare la cura e la cura della persona.
competenze digitali e infermiere : una revisione della letteratura
ROSSO, SILVIA
2020/2021
Abstract
Digital and technological solutions (DTS) are becoming more and more prevalent in the healthcare sector. Elements of this trend include the digitization of numerous health services and practices that enable, for example, the development and delivery of mobile health (mHealth), health information technology (IT), wearable devices, telemedicine, health portals and personalized medicine. In this context, the application of digital tools is aimed at improving the health of citizens, efficiency and productivity in the health sector, as well as a greater economic and social value of health Digital competence consists of "knowing how to use information society technologies (IST) with familiarity and a critical spirit for work, leisure and communication". It is supported by basic skills in DTS (technological and digital strategies): The role of the Nurse is to promote and integrate his care work also through digitalization and technological solutions, in order to improve communication, information and health education of the patient, as reported in the code of ethics. It is therefore natural to ask ourselves how to define the computer skills of nurses. The objective of this review is to research in the literature if there is a definition of nursing computer competence and what are the tools to evaluate it, critically analyzing the studies in order to identify any obstacles and facilitators that may at this time promote or prevent the development of the IT skills of active nurses. The proposed scoping review was conducted using the methodology of the Joanna Briggs Institute, considered studies that include active nurses, regardless of their age, gender, years of work experience and specialty (population). The concept of interest in the proposed scoping review is nursing skills in all types of research studies. This review considered studies in every healthcare facility or service, from primary to tertiary care (context). Thirteen of the 36 studies examined were included. The results of the included studies highlight first of all the need for a definition of nursing computer skills also in the declination of professional roles; the tools validated and used up to now to evaluate it and the factors that influence it have emerged to be heterogeneous, below we will discuss the main concepts that have emerged. In order to ensure adequate acquisition of ICs (computer skills) by nurses, the area of digital skills must therefore be the subject of study and training. In fact, skills derive from training and planning digital training means planning a generation of new, advanced skills capable of guaranteeing further progress. In conclusion, digitalisation in healthcare has assumed a fundamental role in the evolution of healthcare processes and patient care. Among the healthcare professionals, the figure of the nurse is essential. The nature and characteristics of the main barriers and resistances to the acquisition of digital skills by the nurse are fundamental. The identification of the factors that incentivize the acquisition of nursing skills and the necessary training is the fundamental requirement for the evolution of health processes, nursing curricula, to improve personal care and care.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/14469