Although some studies have demonstrated that e-mail incivility may negatively impact on employees’ psycho-physical and occupational well-being, how and when employees may react to uncivil e-mails is still unclear. More specifically, how employees who receive an uncivil email may react with e-mail incivility and whether this may depend on an individual’s cultural values has not yet been investigated. The present dissertation aims to fill this gap. To this aim, 199 Italian workers completed questionnaires which included an experimental task that manipulated colleague online communications through scenarios to create two conditions (civil vs. uncivil emails). The questionnaires also measured: interpersonal injustice perceptions, sender-directed incivility intentions as a result of the scenarios and uncertainty avoidance. The results show that employees in the uncivil (vs. civil) condition are more likely to report interpersonal injustice perceptions and then intentions to respond with uncivil emails directed at the colleague-sender of the uncivil e-mail. However, this relationship is conditional on individuals’ levels of uncertainty avoidance, such that employees with high (vs. low) uncertainty avoidance levels are more likely to perceive the uncivil e-mail as unjust and then report uncivil e-mail intentions. These results demonstrate that uncivil spirals may also extend to electronic contexts and cultural differences may influence the way in which persons react to uncivil emails. Organizations should provide their employees with training courses on the effects of e-mail incivility, online etiquette and how to handle uncertain situations. Keywords: email uncivility, uncertainty avoidance, interpersonal injustice, uncivil spirals, Covid-19.
Sebbene alcuni studi abbiano dimostrato che la cyber-scortesia può impattare negativamente sul benessere psico-fisico e occupazionale dei lavoratori, come e quando i lavoratori possano reagire alla ricezione di e-mail scortesi è ancora poco chiaro. Nello specifico, non è ancora stato indagato come i lavoratori che ricevono e-mail scortesi possano rispondere in modo altrettanto scortese e se ciò possa dipendere da valori culturali individuali. Il presente elaborato di tesi si propone di colmare questa lacuna. A tal fine, 199 lavoratori hanno compilato un questionario online che includeva un compito sperimentale volto a manipolare le comunicazioni elettroniche con i colleghi mediante l’uso di scenari finalizzati alla creazione di due condizioni (e-mail cortesi vs. scortesi). Il questionario ha, inoltre, misurato: percezioni di ingiustizia interpersonale, intenzioni di scortesia mediata da e-mail diretta all’emittente in risposta agli scenari ed evitamento dell’incertezza. I risultati mostrano come i lavoratori nella condizione di scortesia (vs. cortesia) tendono a riportare percezioni di ingiustizia interpersonale e, di conseguenza, intenzioni di rispondere con e-mail scortesi al collega emittente del messaggio. Tuttavia, tale relazione dipende dai livelli individuali di evitamento dell’incertezza, cosicché lavoratori con alti (vs. bassi) livelli di evitamento dell’incertezza tendono maggiormente a percepire l’e-mail scortese come ingiusta e quindi a riportare intenzioni di scortesia mediata da e-mail. Questi risultati dimostrano che le spirali di scortesia possono estendersi anche ai contesti elettronici e che le differenze culturali possono influenzare il modo in cui le persone reagiscono ad e-mail scortesi. Le aziende dovrebbero fornire ai propri dipendenti corsi di formazione sugli effetti della scortesia mediata da e-mail, su online etiquette e su come gestire situazioni incerte. Parole chiave: scortesia mediata da e-mail, evitamento dell’incertezza, ingiustizia interpersonale, spirali di scortesia, Covid-19.
Comunicazioni elettroniche tra colleghi: possibili reazioni da parte dei lavoratori ed effetti per il loro benessere occupazionale.
SAVIOLI, FILIPPO
2020/2021
Abstract
Although some studies have demonstrated that e-mail incivility may negatively impact on employees’ psycho-physical and occupational well-being, how and when employees may react to uncivil e-mails is still unclear. More specifically, how employees who receive an uncivil email may react with e-mail incivility and whether this may depend on an individual’s cultural values has not yet been investigated. The present dissertation aims to fill this gap. To this aim, 199 Italian workers completed questionnaires which included an experimental task that manipulated colleague online communications through scenarios to create two conditions (civil vs. uncivil emails). The questionnaires also measured: interpersonal injustice perceptions, sender-directed incivility intentions as a result of the scenarios and uncertainty avoidance. The results show that employees in the uncivil (vs. civil) condition are more likely to report interpersonal injustice perceptions and then intentions to respond with uncivil emails directed at the colleague-sender of the uncivil e-mail. However, this relationship is conditional on individuals’ levels of uncertainty avoidance, such that employees with high (vs. low) uncertainty avoidance levels are more likely to perceive the uncivil e-mail as unjust and then report uncivil e-mail intentions. These results demonstrate that uncivil spirals may also extend to electronic contexts and cultural differences may influence the way in which persons react to uncivil emails. Organizations should provide their employees with training courses on the effects of e-mail incivility, online etiquette and how to handle uncertain situations. Keywords: email uncivility, uncertainty avoidance, interpersonal injustice, uncivil spirals, Covid-19.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/1455