Introduction Motor development has to do with the perception of oneself, the management of one's body, awareness of one's abilities and relational modalities, or with socio-emotional development. On the other hand, children grow up in increasingly sedentary contexts also conditioned by the limitations associated with the pandemic. Objective The purpose of the paper is to evaluate the motor development of children in the age group between 10 and 12 years. The project promotes the role of awareness of one's abilities and motivation in primary school - useful for achieving various objectives - thanks to the teaching by the motor education expert. Methods and Sources Starting from the analysis of the literature relating to the motor skills of primary school children (through databases such as Pubmed and Google scholar), an experimental project was conceived, proposed to 6 classes of elementary schools (Quarte and Quinte of a CI in the province of Alessandria) in a course of 14 meetings per class, with 7 tests for motor skills and questionnaires for teachers (pre) and children (post). Results and Conclusions The results of motor tests and the involvement of children in reaching the maximum are interesting. Gender differences and dynamics related to age emerged (4th vs. 5th classes). Confrontation with teammates affects the motivation to “achieve one's best result”. The results underline the importance of well-organized motor activities (choice of tests), managed (timing, communication) and calibrated (attainable level). The importance of the teacher expert in physical education within primary school is evident.

Introduzione Lo sviluppo motorio ha a che fare con la percezione di sé, la gestione del proprio corpo, la consapevolezza delle proprie capacità e le modalità relazionali, ovvero con lo sviluppo socio-emotivo. D’altra parte, i bambini crescono in contesti sempre più sedentari condizionati anche dalle limitazioni collegate alla pandemia. Obiettivo La finalità dell’elaborato è di valutare lo sviluppo motorio dei bambini nella fascia di età tra i 10 e i 12 anni. Il progetto promuove il ruolo della consapevolezza delle proprie capacità e della motivazione nella scuola primaria – utili a conseguire diversi obiettivi - grazie all’insegnamento da parte dell’esperto di educazione motoria. Metodi e Fonti A partire dall’analisi della letteratura relativa alle abilità motorie dei bambini della scuola primaria (attraverso database come Pubmed e Google scholar), è stato ideato un progetto sperimentale, proposto a 6 classi delle Scuole elementari (Quarte e Quinte di un IC della provincia di Alessandria) in un percorso di 14 incontri per classe, con 7 test per le abilità motorie e questionari per docenti (pre) e bambini (post). Risultati e Conclusioni Risultano interessanti gli esiti dei test motori e il coinvolgimento dei bambini a raggiungere il massimo. Sono emerse differenze di genere e dinamiche collegabili all’età (classi Quarte vs. Quinte). Il confronto con i compagni incide sulla motivazione a “raggiungere il proprio miglior risultato”. I risultati sottolineano l’importanza di attività motorie ben organizzate (scelta di test), gestite (tempi, comunicazione) e calibrate (livello raggiungibile). Risulta evidente l’importanza del docente esperto di scienze motorie all’interno della scuola primaria.

LE ABILITA’ MOTORIE NELLA SCUOLA PRIMARIA: PROPOSTA DI UN PROTOCOLLO PER LA VALUTAZIONE E IL SUPPORTO

TARONI, GIORGIA
2021/2022

Abstract

Introduction Motor development has to do with the perception of oneself, the management of one's body, awareness of one's abilities and relational modalities, or with socio-emotional development. On the other hand, children grow up in increasingly sedentary contexts also conditioned by the limitations associated with the pandemic. Objective The purpose of the paper is to evaluate the motor development of children in the age group between 10 and 12 years. The project promotes the role of awareness of one's abilities and motivation in primary school - useful for achieving various objectives - thanks to the teaching by the motor education expert. Methods and Sources Starting from the analysis of the literature relating to the motor skills of primary school children (through databases such as Pubmed and Google scholar), an experimental project was conceived, proposed to 6 classes of elementary schools (Quarte and Quinte of a CI in the province of Alessandria) in a course of 14 meetings per class, with 7 tests for motor skills and questionnaires for teachers (pre) and children (post). Results and Conclusions The results of motor tests and the involvement of children in reaching the maximum are interesting. Gender differences and dynamics related to age emerged (4th vs. 5th classes). Confrontation with teammates affects the motivation to “achieve one's best result”. The results underline the importance of well-organized motor activities (choice of tests), managed (timing, communication) and calibrated (attainable level). The importance of the teacher expert in physical education within primary school is evident.
2021
MOTOR SKILLS IN PRIMARY SCHOOL: PROPOSAL OF A PROTOCOL FOR EVALUATION AND SUPPORT
Introduzione Lo sviluppo motorio ha a che fare con la percezione di sé, la gestione del proprio corpo, la consapevolezza delle proprie capacità e le modalità relazionali, ovvero con lo sviluppo socio-emotivo. D’altra parte, i bambini crescono in contesti sempre più sedentari condizionati anche dalle limitazioni collegate alla pandemia. Obiettivo La finalità dell’elaborato è di valutare lo sviluppo motorio dei bambini nella fascia di età tra i 10 e i 12 anni. Il progetto promuove il ruolo della consapevolezza delle proprie capacità e della motivazione nella scuola primaria – utili a conseguire diversi obiettivi - grazie all’insegnamento da parte dell’esperto di educazione motoria. Metodi e Fonti A partire dall’analisi della letteratura relativa alle abilità motorie dei bambini della scuola primaria (attraverso database come Pubmed e Google scholar), è stato ideato un progetto sperimentale, proposto a 6 classi delle Scuole elementari (Quarte e Quinte di un IC della provincia di Alessandria) in un percorso di 14 incontri per classe, con 7 test per le abilità motorie e questionari per docenti (pre) e bambini (post). Risultati e Conclusioni Risultano interessanti gli esiti dei test motori e il coinvolgimento dei bambini a raggiungere il massimo. Sono emerse differenze di genere e dinamiche collegabili all’età (classi Quarte vs. Quinte). Il confronto con i compagni incide sulla motivazione a “raggiungere il proprio miglior risultato”. I risultati sottolineano l’importanza di attività motorie ben organizzate (scelta di test), gestite (tempi, comunicazione) e calibrate (livello raggiungibile). Risulta evidente l’importanza del docente esperto di scienze motorie all’interno della scuola primaria.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/14843