Introduction: Physical activity plays a crucial role on the correct psychophysical developments of sobjects in evolutionary phase. Even if cardio.metabolic, muscular-skeletal adaptions and prevention of specific pathologies data in scientific literature is well documented, researchers in the last few years focused on cerebrla adaption concerning physical activity and interactions about executive function. Objective: In this study the effects on inhibition control have been analysed. These effects were obtained through an intervention based on coordination training and physical activities at different intensities. The intervention lasted 8 weeks. Materials and method: A group of adolescents between 15 and 16 years old (n=27) that attend a High School with a sports address took parts in this intervention. The goal has been studied by subjecting the students to the Stroop task on a computer at the beginning (Marc 2022) and the end (May 2022) of this intervention. The intervention was organized in a Group of Work (n=7) who practicade coordinative and aerobic physical activitys and a active Group of Control (n=20) whose role was to collect the data. Results: The statistical analysis has shown to which extent the Group of Work has improve by physical interventions (p=0.033) compared to the Group of Control, where a relevant statistic improvement was not detected. Conclusion: Accordin to the results collected in scientific databases, it was observed how a raise in physical activity has positive effects on the executive function, in particular Inhibition Control, with implications on academic achievement and the subject’s health.
Introduzione: L’attività fisica svolge un ruolo cardine sul corretto sviluppo psico-fisico di soggetti in età evolutiva. Se per gli adattamenti a livello cardio-metabolico, muscolo-scheletrico e di prevenzione da specifiche patologie i dati in letteratura sono noti e ben documentati, negl’ultimi anni si è andata intensificando l’attenzione sugli adattamenti dell’attività fisica a livello cerebrale e le interazioni riguardanti le funzioni esecutive. Obiettivo: In questo studio controllo sono stati comparati gli effetti sul controllo inibitorio ottenuti in seguito ad un intervento di 8 settimane basato su allenamenti di coordinazione ed attività fisiche ad intensità vigorosa. Materiali e metodi: Un gruppo di adolescenti di 15-16 anni (n=27) di un Liceo Scientifico ad indirizzo Sportivo ha preso parte all’intervento. L’obiettivo è stato studiato facendo svolgere ai soggetti lo Stroop task a computer prima dell’inizio dell’intervento (Marzo 2022) e alla fine di tale periodo (Maggio 2022). L’intervento ha visto la suddivisione in un Gruppo di Lavoro (n=7), il quale ha svolto attività fisiche di coordinazione e aerobiche ad intensità vigorosa e in un Gruppo di Controllo attivo (n=20), che forniva assistenza al Gruppo di Lavoro nella gestione e nella raccolta di dati. Risultati: L’analisi statistica effettuata ha rivelato come il Gruppo di Lavoro sia stato positivamente influenzato dall’intervento motorio (p=0.033) rispetto al Gruppo di Controllo dove, di contro, non vi è stato un aumento statisticamente significativo della variabile di ricerca. Conclusioni: In linea con i risultati riscontrati nelle banche dati scientifiche, si è osservato come un intervento di attività fisica abbia ricadute positive sulla funzione esecutiva, nello specifico il controllo inibitorio, con implicazioni su andamento scolastico e sulla salute dei soggetti.
Coordinazione, attività fisica ad intensità vigorosa e controllo inibitorio. Uno studio controllo su adolescenti.
SOLAZZO, DARIO
2021/2022
Abstract
Introduction: Physical activity plays a crucial role on the correct psychophysical developments of sobjects in evolutionary phase. Even if cardio.metabolic, muscular-skeletal adaptions and prevention of specific pathologies data in scientific literature is well documented, researchers in the last few years focused on cerebrla adaption concerning physical activity and interactions about executive function. Objective: In this study the effects on inhibition control have been analysed. These effects were obtained through an intervention based on coordination training and physical activities at different intensities. The intervention lasted 8 weeks. Materials and method: A group of adolescents between 15 and 16 years old (n=27) that attend a High School with a sports address took parts in this intervention. The goal has been studied by subjecting the students to the Stroop task on a computer at the beginning (Marc 2022) and the end (May 2022) of this intervention. The intervention was organized in a Group of Work (n=7) who practicade coordinative and aerobic physical activitys and a active Group of Control (n=20) whose role was to collect the data. Results: The statistical analysis has shown to which extent the Group of Work has improve by physical interventions (p=0.033) compared to the Group of Control, where a relevant statistic improvement was not detected. Conclusion: Accordin to the results collected in scientific databases, it was observed how a raise in physical activity has positive effects on the executive function, in particular Inhibition Control, with implications on academic achievement and the subject’s health.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/15169