The first necessary step to the realization of the cosmetic product’s formulation is the study of human anatomy, specifically the in-depth understanding of the integumentary system. According to Italian law 713/1986, "cosmetic products" are defined as "substances and preparations, different from medicines, intended to be applied on the external surfaces of the human body (epidermis, hair and scalp, nails, lips, external genital organs), or on the teeth and mucous membranes of the mouth, for the exclusive or predominant purpose of cleaning them, perfuming them, changing their appearance, protecting them, keeping them in good condition or correcting body odors, protecting or keeping them in good condition." The composition and safety of cosmetics are crucial aspects that are regulated with great care. Only safe ingredients, whether natural or synthetic, can be used in cosmetics for human health under normal product use. This thesis analyzes in detail the Regulation (EC) No 1223/2009, which represents the legislation that ensures the safety of cosmetic products placed on the market of the European Union (EU). To bring a cosmetic product to the market, it is necessary to understand the demands of the consumer in advance. This thesis evaluates the favorite characteristics of those who choose to purchase a cosmetic product, defines the market segment to which the product should be aimed, and then selects the active ingredients, excipients, and packaging, which significantly influence the quality and cost of the cosmetic product. After selecting the ingredients, based on the function to be attributed to the emulsion, the actual formulation process began. The face cream produced was subjected to stability checks before being released to the market, confirming that the emulsion maintained all of its characteristics over time. External laboratory challenge tests and patch tests were carried out, confirming the microbiological stability of the product and its non-irritant properties. Before the cosmetic formulation can be put on the market, it must be registered on the CPNP website, a portal that notifies all details related to the product to be marketed. This dissertation chooses to showcase the entire process required to bring a cosmetic product to market and thus simultaneously registered the fictitious company "BLU LINE S.R.L." and identified the sole administrator of the company, Valentina Ramazzini, as the responsible person. When a cosmetic product is placed on the market, the Responsible Person notifies the Commission of the original label and, if understandable, a photograph of the container. Finally, the he product can then be sold.
Il primo passo necessario per imbattersi nella formulazione di un prodotto cosmetico, è lo studio dell’anatomia dell’uomo e nello specifico l’approfondimento dell’apparato tegumentario. La L. 713/1986 definisce come "prodotti cosmetici" “le sostanze e le preparazioni, diverse dai medicinali destinate ad essere applicate sulle superfici esterne del corpo umano (epidermide, sistema pilifero e capelli, unghie, labbra, organi genitali esterni) oppure sui denti e sulle mucose della bocca allo scopo esclusivamente o prevalentemente di pulirli, profumarli, modificarne l’aspetto, proteggerli, mantenerli in buono stato o correggere gli odori corporei, proteggerli o mantenerli in buono stato”. La composizione e sicurezza dei cosmetici sono aspetti di enorme importanza disciplinati con grande attenzione. Nei cosmetici possono essere adottati esclusivamente ingredienti, sia naturali che di sintesi, sicuri per la salute dell’uomo nelle normali condizioni di utilizzo del prodotto. In questo elaborato viene analizzato in ogni suo punto il Regolamento (CE) n. 1223/2009 che rappresenta la normativa che assicura la sicurezza dei prodotti cosmetici immessi sul mercato dell’Unione Europea (UE). Per portare sul mercato un prodotto cosmetico, è necessario capire preventivamente quali sono le richieste del consumatore. In questa tesi di laurea sono state valutate le caratteristiche predilette da chi sceglie di acquistare un cosmetico, è stata definita la fascia nella quale inserire il prodotto ed in seguito sono stati scelti gli attivi, gli eccipienti e di pari passo il packaging, che influisce notevolmente sulla qualità e quindi sul costo del prodotto cosmetico. Scelti gli ingredienti, in base alla funzione da attribuire all’emulsione, si è passati alla formulazione vera e propria. La crema per il viso prodotta, prima di essere immessa in commercio, è stata sottoposta a controlli di stabilità, che hanno confermato che l’emulsione mantiene tutte le sue caratteristiche immutate nel tempo. Sono stati eseguiti, in laboratori esterni, challenge test e patch test, che hanno confermato la stabilità microbiologica del prodotto in questione e il suo potere NON irritante. Prima dell’immissione in commercio della formulazione, è necessaria la registrazione del prodotto cosmetico sul sito CPNP, portale di notifica di tutti i dettagli relativi al prodotto da portare sul mercato. In questo elaborato si è scelto di mostrare al meglio tutto l’iter previsto per portare in vendita un cosmetico, ed è quindi stata registrata in maniera simultanea la ragione sociale di un’azienda di fantasia denominata “BLU LINE S.R.L.” ed individuata come persona responsabile l’amministratore unico dell’azienda, Valentina Ramazzini. Quando il prodotto cosmetico è posto sul mercato, la Persona Responsabile notifica alla Commissione l'etichetta originale e, nel caso risulti comprensibile, una fotografia del relativo contenitore. Il prodotto può essere messo in vendita.
Sviluppo di un prodotto cosmetico e formulazione di una crema per il viso arricchita con vitamina C
RAMAZZINI, VALENTINA
2021/2022
Abstract
The first necessary step to the realization of the cosmetic product’s formulation is the study of human anatomy, specifically the in-depth understanding of the integumentary system. According to Italian law 713/1986, "cosmetic products" are defined as "substances and preparations, different from medicines, intended to be applied on the external surfaces of the human body (epidermis, hair and scalp, nails, lips, external genital organs), or on the teeth and mucous membranes of the mouth, for the exclusive or predominant purpose of cleaning them, perfuming them, changing their appearance, protecting them, keeping them in good condition or correcting body odors, protecting or keeping them in good condition." The composition and safety of cosmetics are crucial aspects that are regulated with great care. Only safe ingredients, whether natural or synthetic, can be used in cosmetics for human health under normal product use. This thesis analyzes in detail the Regulation (EC) No 1223/2009, which represents the legislation that ensures the safety of cosmetic products placed on the market of the European Union (EU). To bring a cosmetic product to the market, it is necessary to understand the demands of the consumer in advance. This thesis evaluates the favorite characteristics of those who choose to purchase a cosmetic product, defines the market segment to which the product should be aimed, and then selects the active ingredients, excipients, and packaging, which significantly influence the quality and cost of the cosmetic product. After selecting the ingredients, based on the function to be attributed to the emulsion, the actual formulation process began. The face cream produced was subjected to stability checks before being released to the market, confirming that the emulsion maintained all of its characteristics over time. External laboratory challenge tests and patch tests were carried out, confirming the microbiological stability of the product and its non-irritant properties. Before the cosmetic formulation can be put on the market, it must be registered on the CPNP website, a portal that notifies all details related to the product to be marketed. This dissertation chooses to showcase the entire process required to bring a cosmetic product to market and thus simultaneously registered the fictitious company "BLU LINE S.R.L." and identified the sole administrator of the company, Valentina Ramazzini, as the responsible person. When a cosmetic product is placed on the market, the Responsible Person notifies the Commission of the original label and, if understandable, a photograph of the container. Finally, the he product can then be sold.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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