The port system is a fundamental element for the economic and social development of a country, because it is capable of producing wealth and employment both locally and nationally. Since Italy is a peninsula, with a vast availability of coastal areas, the port system is particularly developed. However, it is important that this development is accompanied by environmental protection policies. In this respect, the Italian national recovery and resilience plan (Pnrr) provides for important allocations to guarantee interventions to reduce port energy consumption and increase its environmental sustainability, above all thanks to the use of renewable energy sources; with the final goal of reducing annual CO2 emissions by 20% in port areas. It is in this context that the theme addressed in this thesis work is placed, concerning the technical-economic feasibility study of new structures of the electricity grid of the Port of Cagliari aimed at improving energy efficiency.

Il sistema portuale costituisce un elemento fondamentale per lo sviluppo economico e sociale di un paese, perché in grado di produrre ricchezza e occupazione sia a livello locale che nazionale. Essendo l’Italia una penisola, con una vasta disponibilità di aree costiere, il sistema portuale risulta particolarmente sviluppato. È però importante che questo sviluppo sia affiancato da politiche di tutela dell’ambiente. Sotto questo aspetto, il piano nazionale di ripresa e resilienza italiano (Pnrr) prevede importanti stanziamenti per garantire interventi di riduzione dei consumi energetici portuali e aumentarne la sostenibilità ambientale, soprattutto grazie all’utilizzo di fonti di energia rinnovabili; con l’obiettivo finale di ridurre del 20% le emissioni di Co2 annue nelle aree portuali. È in questo contesto che si colloca il tema affrontato in questo lavoro di tesi, riguardante lo studio di fattibilità tecnico-economica di nuovi assetti della rete elettrica del Porto di Cagliari finalizzati al miglioramento dell’efficienza energetica.

Studio di fattibilità tecnico-economica di nuovi assetti della rete elettrica del Porto di Cagliari finalizzati al miglioramento dell’efficienza energetica

PIGNATTI, ALBERTO CARLO
2021/2022

Abstract

The port system is a fundamental element for the economic and social development of a country, because it is capable of producing wealth and employment both locally and nationally. Since Italy is a peninsula, with a vast availability of coastal areas, the port system is particularly developed. However, it is important that this development is accompanied by environmental protection policies. In this respect, the Italian national recovery and resilience plan (Pnrr) provides for important allocations to guarantee interventions to reduce port energy consumption and increase its environmental sustainability, above all thanks to the use of renewable energy sources; with the final goal of reducing annual CO2 emissions by 20% in port areas. It is in this context that the theme addressed in this thesis work is placed, concerning the technical-economic feasibility study of new structures of the electricity grid of the Port of Cagliari aimed at improving energy efficiency.
2021
Technical-economic feasibility study of new structures of the electricity grid of the Port of Cagliari aimed at improving energy efficiency
Il sistema portuale costituisce un elemento fondamentale per lo sviluppo economico e sociale di un paese, perché in grado di produrre ricchezza e occupazione sia a livello locale che nazionale. Essendo l’Italia una penisola, con una vasta disponibilità di aree costiere, il sistema portuale risulta particolarmente sviluppato. È però importante che questo sviluppo sia affiancato da politiche di tutela dell’ambiente. Sotto questo aspetto, il piano nazionale di ripresa e resilienza italiano (Pnrr) prevede importanti stanziamenti per garantire interventi di riduzione dei consumi energetici portuali e aumentarne la sostenibilità ambientale, soprattutto grazie all’utilizzo di fonti di energia rinnovabili; con l’obiettivo finale di ridurre del 20% le emissioni di Co2 annue nelle aree portuali. È in questo contesto che si colloca il tema affrontato in questo lavoro di tesi, riguardante lo studio di fattibilità tecnico-economica di nuovi assetti della rete elettrica del Porto di Cagliari finalizzati al miglioramento dell’efficienza energetica.
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