In the current production environment, companies face significant changes and challenges. The increasing complexity of products and processes due to the crisis and global competition lead companies to change according to the concept of Lean Automation. The challenge of GRAZIANO Tortona S.r.l, a manufacturer of numerically controlled lathes and part of the multinational group DMG MORI, is to automate the final assembly line. In particular, the company wants to introduce a continuous flow final assembly line based on a handling system with Automated Guided Vehicle (AGV) platforms. These platforms, in addition to improving plant productivity, also improve digitization. The automation of a production system implies difficult decisions; therefore, it is necessary to carry out a preparatory path. This path can be seen as a journey that involves the entire production process of the company. The objective of this study is to carry out part of the preparatory journey in order to prepare the final assembly department for the change. The part of the journey consists in the optimization study of the current final assembly line and in setting up the data collection necessary to carry out the dynamic simulation of the future AGV line. The optimization study was performed using the Lean philosophy and following a problem-solving methodology. This methodology allows to simplify the study by dividing the optimization process into four phases: data collection and processing, data study and goal setting, development of improvement proposals and choice of valid proposals, implementation of the chosen solutions and analysis of the results. Process optimization is a key factor, as Bill Gates states: "The first rule of any technology used in a business is that automation applied to an efficient operation will magnify the efficiency. The second is that automation applied to an inefficient operation will magnify the inefficiency ". The analysis of the results obtained with the optimization will also allow to complete the data collection necessary for the dynamic simulation. The study of the various scenarios through the simulation will allow to complete the preparatory journey and the sizing of the AGV line. Finally, the development of a preparatory line that trains workers and the system itself to the concept of continuous flow will be an excellent solution, also for identifying further bottlenecks.
NUOVA PROGETTAZIONE DI PROCESSO DELLA LINEA DI ASSEMBLAGGIO FINALE DI UN'AZIENDA PRODUTTRICE DI TORNI A CONTROLLO NUMERICO COMPUTERIZZATO: Studio di ottimizzazione dell'attuale linea di produzione utilizzando principi Lean e impostazione dei dati per l'implementazione della tecnologia Automated Guided Vehicle Nell'attuale ambiente di produzione, le aziende devono affrontare cambiamenti e sfide significative. La crescente complessità di prodotti e processi dovuta alla crisi e alla concorrenza globale portano le aziende a cambiare secondo il concetto di Lean Automation. La sfida di GRAZIANO Tortona S.r.l, azienda produttrice di torni a controllo numerico e parte del gruppo multinazionale DMG MORI, è automatizzare la catena di montaggio finale. In particolare, l'azienda vuole introdurre una linea di montaggio finale a flusso continuo basata su un sistema di movimentazione con piattaforme Automated Guided Vehicle (AGV). Queste piattaforme, oltre a migliorare la produttività degli impianti, migliorano anche la digitalizzazione. L'automazione di un sistema produttivo implica decisioni difficili; pertanto, è necessario svolgere un percorso preparatorio. Questo percorso può essere visto come un viaggio che coinvolge l'intero processo produttivo dell'azienda. L'obiettivo di questo studio è di svolgere parte del percorso preparatorio al fine di preparare il reparto di assemblaggio finale al cambiamento. La parte del viaggio consiste nello studio di ottimizzazione dell'attuale linea di montaggio finale e nell'impostazione della raccolta dati necessaria per effettuare la simulazione dinamica della futura linea AGV. Lo studio di ottimizzazione è stato eseguito utilizzando la filosofia Lean e seguendo una metodologia di problem solving. Questa metodologia consente di semplificare lo studio suddividendo il processo di ottimizzazione in quattro fasi: raccolta ed elaborazione dei dati, studio dei dati e definizione degli obiettivi, sviluppo di proposte di miglioramento e scelta di proposte valide, implementazione delle soluzioni scelte e analisi dei risultati. L'ottimizzazione dei processi è un fattore chiave, come afferma Bill Gates: "La prima regola di qualsiasi tecnologia utilizzata in un'azienda è che l'automazione applicata a un'operazione efficiente amplificherà l'efficienza. Il secondo è che l'automazione applicata a un'operazione inefficiente amplificherà l'inefficienza ". L'analisi dei risultati ottenuti con l'ottimizzazione consentirà inoltre di completare la raccolta dei dati necessari alla simulazione dinamica. Lo studio dei vari scenari attraverso la simulazione consentirà di completare il percorso preparatorio e il dimensionamento della linea AGV. Infine, lo sviluppo di una linea propedeutica che formi i lavoratori e il sistema stesso al concetto di flusso continuo sarà un'ottima soluzione, anche per individuare ulteriori colli di bottiglia.
NEW PROCESS DESIGN OF THE FINAL ASSEMBLY LINE OF A COMPUTER NUMERICAL CONTROL LATHES MANUFACTURING COMPANY: Optimization study of the current production line using Lean principles and data setting for the implementation of Automated Guided Vehicle technology
JORNEA, ION
2021/2022
Abstract
In the current production environment, companies face significant changes and challenges. The increasing complexity of products and processes due to the crisis and global competition lead companies to change according to the concept of Lean Automation. The challenge of GRAZIANO Tortona S.r.l, a manufacturer of numerically controlled lathes and part of the multinational group DMG MORI, is to automate the final assembly line. In particular, the company wants to introduce a continuous flow final assembly line based on a handling system with Automated Guided Vehicle (AGV) platforms. These platforms, in addition to improving plant productivity, also improve digitization. The automation of a production system implies difficult decisions; therefore, it is necessary to carry out a preparatory path. This path can be seen as a journey that involves the entire production process of the company. The objective of this study is to carry out part of the preparatory journey in order to prepare the final assembly department for the change. The part of the journey consists in the optimization study of the current final assembly line and in setting up the data collection necessary to carry out the dynamic simulation of the future AGV line. The optimization study was performed using the Lean philosophy and following a problem-solving methodology. This methodology allows to simplify the study by dividing the optimization process into four phases: data collection and processing, data study and goal setting, development of improvement proposals and choice of valid proposals, implementation of the chosen solutions and analysis of the results. Process optimization is a key factor, as Bill Gates states: "The first rule of any technology used in a business is that automation applied to an efficient operation will magnify the efficiency. The second is that automation applied to an inefficient operation will magnify the inefficiency ". The analysis of the results obtained with the optimization will also allow to complete the data collection necessary for the dynamic simulation. The study of the various scenarios through the simulation will allow to complete the preparatory journey and the sizing of the AGV line. Finally, the development of a preparatory line that trains workers and the system itself to the concept of continuous flow will be an excellent solution, also for identifying further bottlenecks.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/15747