How Mythological Themes Have Influenced Thought and Music in the Late 20th Century and Why Classical Inspiration Remains Vivid. The first part of the work is dedicated to an open reflection on this question, with references to the philosophical-musical processes of composers in the late 20th century. The second part, instead, is an analysis of Salvatore Sciarrino's thought and his liminal poetics. Finally, the third part consists of a dense propositional analysis of Perseus and Andromeda (1990): the analysis of the work, in this text, serves a dual purpose of raising new questions and providing answers to previous ones. It seeks to understand how the author in the 20th century engaged with the myth, the language that emerged from this encounter, and the compositional strategies he chose to convey its meaning. The analysis is therefore a fundamental step in understanding how the myth inspired Sciarrino and how the author engaged an ancient story with new musical means and languages. The transformative filter to which the Andromeda story was subjected can be traced in the compositional keys of the work. The comparison with the autograph material and the research about the synthetic sounds represent the essence of the analysis.

Come le tematiche mitologiche hanno influenzato il pensiero e la musica del secondo Novecento musicale e perché è ancora vivida l'ispirazione classica? Nel lavoro la prima parte è dedicata a una riflessione aperta su tale domanda con riferimenti ai processi filosofico-musicali dei compositori del secondo Novecento. La seconda parte, invece, è un analisi del pensiero di Salvatore Sciarrino e della sua poetica liminare. Infine, la terza parte è una densa analisi propositiva del Perseo e Andromeda (1990): l’analisi dell’opera, in questo testo, ha una duplice funzionalità, quella di porre delle nuove questioni e quella di rispondere a domande precedenti: comprendere come l’autore nel Novecento si è interfacciato con il mito, il linguaggio che è nato da questo incontro e le strategie compositive che ha scelto per trasmetterne il senso. L’analisi è quindi un passaggio fondamentale per capire come il mito è stato d’ispirazione per Sciarrino, e come l’autore ha interfacciato un’antica storia con i nuovi mezzi e linguaggi musicali; il filtro di modifica, a cui la vicenda di Andromeda è stata sottoposta, è rintracciabile nelle chiavi compositive dell’opera. Il confronto con il materiale autografo e lo studio dei suoni di sintesi rappresentano l'essenza dell'analisi.

Il Perseo e Andromeda di Salvatore Sciarrino: l’esplorazione tra mito e suono della “variatissima noia” di un paesaggio elettrico

DE GENNARO, LUIGI
2022/2023

Abstract

How Mythological Themes Have Influenced Thought and Music in the Late 20th Century and Why Classical Inspiration Remains Vivid. The first part of the work is dedicated to an open reflection on this question, with references to the philosophical-musical processes of composers in the late 20th century. The second part, instead, is an analysis of Salvatore Sciarrino's thought and his liminal poetics. Finally, the third part consists of a dense propositional analysis of Perseus and Andromeda (1990): the analysis of the work, in this text, serves a dual purpose of raising new questions and providing answers to previous ones. It seeks to understand how the author in the 20th century engaged with the myth, the language that emerged from this encounter, and the compositional strategies he chose to convey its meaning. The analysis is therefore a fundamental step in understanding how the myth inspired Sciarrino and how the author engaged an ancient story with new musical means and languages. The transformative filter to which the Andromeda story was subjected can be traced in the compositional keys of the work. The comparison with the autograph material and the research about the synthetic sounds represent the essence of the analysis.
2022
The Perseus and Andromeda by Salvatore Sciarrino: Exploring the Myth and Sound of the 'varied boredom' of an Electric Landscape
Come le tematiche mitologiche hanno influenzato il pensiero e la musica del secondo Novecento musicale e perché è ancora vivida l'ispirazione classica? Nel lavoro la prima parte è dedicata a una riflessione aperta su tale domanda con riferimenti ai processi filosofico-musicali dei compositori del secondo Novecento. La seconda parte, invece, è un analisi del pensiero di Salvatore Sciarrino e della sua poetica liminare. Infine, la terza parte è una densa analisi propositiva del Perseo e Andromeda (1990): l’analisi dell’opera, in questo testo, ha una duplice funzionalità, quella di porre delle nuove questioni e quella di rispondere a domande precedenti: comprendere come l’autore nel Novecento si è interfacciato con il mito, il linguaggio che è nato da questo incontro e le strategie compositive che ha scelto per trasmetterne il senso. L’analisi è quindi un passaggio fondamentale per capire come il mito è stato d’ispirazione per Sciarrino, e come l’autore ha interfacciato un’antica storia con i nuovi mezzi e linguaggi musicali; il filtro di modifica, a cui la vicenda di Andromeda è stata sottoposta, è rintracciabile nelle chiavi compositive dell’opera. Il confronto con il materiale autografo e lo studio dei suoni di sintesi rappresentano l'essenza dell'analisi.
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