This paper aims to analyse how a marketing strategy based on the generation of valuable content can be successful for organisations, whether large or small. I have chosen to deal with the theme of inbound marketing because it has a strong relevance to digital communication and nowadays any organisation that wants to attract customers or users needs to implement a communication strategy based on the creation of content that attracts users through the use of digital communication tools. The first part of the paper deals with inbound marketing from a theoretical point of view, analysing the four fundamental phases (attraction, conversion, closure, loyalty) and all the tools that allow the implementation of these strategies. The second chapter is entirely dedicated to NeN Energia's marketing and communication strategy, thanks to the information I gathered during the course promoted by the e-learning platform called Learnn where the guys from NeN held the course to tell about their marketing and communication strategy.

Questo elaborato ha l’obiettivo di analizzare come una strategia di marketing basata sulla generazione di contenuti di valore possa essere vincente per le organizzazioni, piccole o grandi che siano. Ho scelto di trattare il tema del c.d. marketing inbound perché ha una forte attinenza con la comunicazione digitale e al giorno d’oggi qualsiasi organizzazione voglia attrarre clienti o utenti ha la necessità di attuare una strategia di comunicazione basata sulla creazione di contenuti che attraggano gli utenti attraverso l’uso di strumenti di comunicazione digitale. La prima parte dell’elaborato affronta il tema del marketing inbound dal punto di vista teorico, analizzando le quattro fasi fondamentali (attrazione, conversione, chiusura, fidelizzazione) e tutti gli strumenti che permettono l’implementazione di queste strategie. Il secondo capitolo è interamente dedicato alla strategia di marketing e comunicazione di NeN Energia, grazie alle informazioni che ho raccolto durante il corso promosso dalla piattaforma di e-learning chiamata Learnn dove i ragazzi di NeN hanno tenuto il corso per raccontare la loro strategia di marketing e comunicazione.

IL CASO “NeN ENERGIA”: QUANDO IL MARKETING INBOUND DIVENTA LA CHIAVE DEL SUCCESSO

MARIANI, ERICA
2020/2021

Abstract

This paper aims to analyse how a marketing strategy based on the generation of valuable content can be successful for organisations, whether large or small. I have chosen to deal with the theme of inbound marketing because it has a strong relevance to digital communication and nowadays any organisation that wants to attract customers or users needs to implement a communication strategy based on the creation of content that attracts users through the use of digital communication tools. The first part of the paper deals with inbound marketing from a theoretical point of view, analysing the four fundamental phases (attraction, conversion, closure, loyalty) and all the tools that allow the implementation of these strategies. The second chapter is entirely dedicated to NeN Energia's marketing and communication strategy, thanks to the information I gathered during the course promoted by the e-learning platform called Learnn where the guys from NeN held the course to tell about their marketing and communication strategy.
2020
THE "NeN ENERGIA" CASE: WHEN INBOUND MARKETING BECOMES THE KEY TO SUCCESS
Questo elaborato ha l’obiettivo di analizzare come una strategia di marketing basata sulla generazione di contenuti di valore possa essere vincente per le organizzazioni, piccole o grandi che siano. Ho scelto di trattare il tema del c.d. marketing inbound perché ha una forte attinenza con la comunicazione digitale e al giorno d’oggi qualsiasi organizzazione voglia attrarre clienti o utenti ha la necessità di attuare una strategia di comunicazione basata sulla creazione di contenuti che attraggano gli utenti attraverso l’uso di strumenti di comunicazione digitale. La prima parte dell’elaborato affronta il tema del marketing inbound dal punto di vista teorico, analizzando le quattro fasi fondamentali (attrazione, conversione, chiusura, fidelizzazione) e tutti gli strumenti che permettono l’implementazione di queste strategie. Il secondo capitolo è interamente dedicato alla strategia di marketing e comunicazione di NeN Energia, grazie alle informazioni che ho raccolto durante il corso promosso dalla piattaforma di e-learning chiamata Learnn dove i ragazzi di NeN hanno tenuto il corso per raccontare la loro strategia di marketing e comunicazione.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/1656