Introduction: Breastfeeding promotion and support can also be facilitated through new digital health technologies, such as mobile apps. In the Italian context there are numerous examples, and not all of them contain quality information. Therefore, the objective of this study is to conduct a structured assessment of the quality of mobile apps for breastfeeding promotion and support available in the Italian context using the Italian version of the Mobile App Rating Scale (I-MARS). Methods: A systematic search was conducted on the Apple Store and Google Play Store, and a basic set of information was collected for all identified mobile apps. After deduplication and further selection based on exclusion criteria, two researchers independently conducted an in-depth analysis of each mobile app (38). The evaluation tool used was the Mobile App Rating Scale (I-MARS), a 23-item scale that assesses the quality of mobile apps on four objective dimensions of quality (engagement, functionality, aesthetics, and information) and one subjective dimension. The correlation between the perceived subjective quality by the researchers and user ratings reported in the stores was then calculated. Results: From an initial sample of 381 mobile apps, only 38 were analyzed in depth. To assess the level of agreement between the two researchers, the Cohen's Kappa index was calculated, revealing moderate agreement. The quality of information in the mobile apps was generally rated more negatively compared to the quality of their functionality and aesthetic features. Only 4 mobile apps achieved a high-average score in all dimensions of MARS. A positive and moderate correlation emerged between all dimensions of MARS quality and user ratings. Conclusions: The identified gaps can serve as a basis for designing new high-quality mobile apps and implementing those that received positive evaluations. Therefore, further research is needed to assess their effectiveness and investigate user perceptions to guide their development and updates. This will enable a more effective response to the needs of women and families.
Introduzione È possibile promuovere e sostenere l’allattamento al seno anche attraverso le nuove tecnologie di salute digitale, come le mobile-app. Solo nel contesto italiano ne esistono numerosi esemplari, e non tutte hanno al loro interno informazioni di qualità. Pertanto, l’obiettivo di questo studio è condurre una valutazione strutturata della qualità delle mobile-app per la promozione e il sostegno dell’allattamento al seno disponibili nel contesto italiano tramite la versione italiana della Mobile App Rating Scale (I-MARS). Materiali e metodi È stata condotta una ricerca sistematica Su Apple store e su Google Play Store e per tutte le mobile-app identificate è stato raccolto un set d’informazioni di base. Dopo la deduplicazione e l'ulteriore selezione in base ai criteri di esclusione, due ricercatori hanno eseguito indipendentemente un'analisi approfondita di ciascuna mobile-app (38 in totale). Lo strumento di valutazione utilizzato è stato la Mobile App Rating Scale (I-MARS), una scala a 23 item che valuta la qualità delle mobile-app su quattro dimensioni oggettive di qualità (coinvolgimento, funzionalità, estetica e informazioni) e una dimensione soggettiva. È stata poi calcolata la correlazione tra la qualità soggettiva percepita dai valutatori e la valutazione degli utenti riportata negli store. Risultati e discussione Da un campione iniziale di 381 mobile-app, 38 hanno soddisfatto i criteri di inclusione e sono state analizzate in modo approfondito. Per valutare il grado di accordo dei due ricercatori è stato calcolato l’indice Kappa di Cohen che ha rivelato un moderato accordo. La qualità delle informazioni delle mobile-app è stata generalmente valutata in modo più negativo rispetto alla qualità della loro funzionalità e delle caratteristiche estetiche. Soltanto 4 mobile-app hanno ottenuto un punteggio medio-alto in tutte le dimensioni della MARS. È emersa una correlazione positiva e moderata tra tutte le dimensioni di qualità della MARS e la valutazione degli utenti. Conclusioni Le lacune individuate possono costruire le basi per progettare nuove mobile-app di qualità e implementare quelle che hanno ottenuto una valutazione positiva. Pertanto, occorrono ulteriori ricerche per valutarne l’efficacia e per indagare la percezione degli utenti in modo da guidarne lo sviluppo e l’aggiornamento. Questo consentirà di rispondere in modo più efficace alle esigenze delle donne e delle famiglie.
MOBILE-APP PER LA PROMOZIONE E IL SOSTEGNO DELL’ALLATTAMENTO AL SENO: UNA REVISIONE QUALITATIVA MEDIANTE L’UTILIZZO DELLA MOBILE APPLICATION RATING SCALE (I-MARS)
PAPPALARDO, MARTINA ANNA
2022/2023
Abstract
Introduction: Breastfeeding promotion and support can also be facilitated through new digital health technologies, such as mobile apps. In the Italian context there are numerous examples, and not all of them contain quality information. Therefore, the objective of this study is to conduct a structured assessment of the quality of mobile apps for breastfeeding promotion and support available in the Italian context using the Italian version of the Mobile App Rating Scale (I-MARS). Methods: A systematic search was conducted on the Apple Store and Google Play Store, and a basic set of information was collected for all identified mobile apps. After deduplication and further selection based on exclusion criteria, two researchers independently conducted an in-depth analysis of each mobile app (38). The evaluation tool used was the Mobile App Rating Scale (I-MARS), a 23-item scale that assesses the quality of mobile apps on four objective dimensions of quality (engagement, functionality, aesthetics, and information) and one subjective dimension. The correlation between the perceived subjective quality by the researchers and user ratings reported in the stores was then calculated. Results: From an initial sample of 381 mobile apps, only 38 were analyzed in depth. To assess the level of agreement between the two researchers, the Cohen's Kappa index was calculated, revealing moderate agreement. The quality of information in the mobile apps was generally rated more negatively compared to the quality of their functionality and aesthetic features. Only 4 mobile apps achieved a high-average score in all dimensions of MARS. A positive and moderate correlation emerged between all dimensions of MARS quality and user ratings. Conclusions: The identified gaps can serve as a basis for designing new high-quality mobile apps and implementing those that received positive evaluations. Therefore, further research is needed to assess their effectiveness and investigate user perceptions to guide their development and updates. This will enable a more effective response to the needs of women and families.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/16623