We are going through an unprecedented age. Pandemic has forced schools to rethink their didactic action to continue their existence and to guarantee the right to education. The research presented in this paper studies the consequences of distance learning on reading and writing, basic literacy skills for further education. Four classes of second year pupils and four classes of fourth year pupils from the primary school of Trescore Balneario were involved in this research. The second year classes because, as the process of reading and writing is completely acquired at that stage, detecting unusual signals of fatigue and awkwardness is easy; the fourth year classes because in 2018-2019 they were as customary involved in a reading and writing screening, and therefore they are an ideal starting point to analyse the effects of the last two years of pandemic. We gathered data about reading skills, spelling, primary mental skills and reading habits. Their study can help replanning the didactic action, exploiting the new opportunities offered by technology without forsaking the value of learning at school, essential not only at a relational level. The data show that the impact was particularly meaningful on writing, though it must be said that different factors, especially the social context the pupils came from and the support of their families contributed to the different outcomes. Key words: reading and writing, school closures, distance learning, socio-cultural parameters, role of the family.
Stiamo attraverso un periodo storico senza eguali. La pandemia ha costretto anche la scuola ad un ripensamento della propria azione didattica per continuare ad esserci, garantendo il diritto all’istruzione. La ricerca presentata in questo lavoro ha iniziato a rilevare le conseguenze della didattica da remoto sull’acquisizione delle abilità di lettura e scrittura, automatismi fondamentali per l’accesso alla conoscenza, base degli apprendimenti successivi. Sono state coinvolte le quattro classi seconde e le quattro classi quarte della scuola primaria di Trescore Balneario: le seconde perché è la fase scolastica in cui lettura e scrittura sono acquisite con una certa sicurezza, momento adatto per rilevare segnali di fatiche specifiche, e le quarte perché consentivano di cogliere gli effetti dei due anni scolastici segnati dalla pandemia, in quanto nell’anno scolastico 2018-2019, prima del COVID, erano state coinvolte nello screening sulle abilità in questione, come in uso da diversi anni nell’Istituto Comprensivo. Sono stati raccolti dati relativi all’abilità di lettura, alla correttezza ortografica, alle abilità mentali primarie e alle abitudini di lettura. Riflettere sui dati raccolti può servire per riprogettare l’azione didattica, sfruttando le opportunità che la tecnologia, entrata in questi due anni in modo massiccio nella scuola e non solo, può offrire, nella consapevolezza dell’importanza della scuola in presenza, con il suo indiscutibile valore aggiunto, non solo a livello relazionale. I dati mostrano che l’impatto si è sentito maggiormente sulla capacità di scrivere in modo corretto, tuttavia è inevitabile riconoscere, anche con riferimento alla bibliografia e ai dati di contesto raccolti nella ricerca, che sono diverse le variabili che hanno contribuito a determinare un esito, in particolare il ruolo della famiglia e del suo supporto all’azione della scuola. Parole chiave: lettura e scrittura, chiusura scolastica, didattica da remoto, indicatori socio-culturali, ruolo della famiglia.
Impatto della didattica a distanza sull'apprendimento della lettura e della scrittura nella scuola primaria.
ZAPPELLA, DENISE
2020/2021
Abstract
We are going through an unprecedented age. Pandemic has forced schools to rethink their didactic action to continue their existence and to guarantee the right to education. The research presented in this paper studies the consequences of distance learning on reading and writing, basic literacy skills for further education. Four classes of second year pupils and four classes of fourth year pupils from the primary school of Trescore Balneario were involved in this research. The second year classes because, as the process of reading and writing is completely acquired at that stage, detecting unusual signals of fatigue and awkwardness is easy; the fourth year classes because in 2018-2019 they were as customary involved in a reading and writing screening, and therefore they are an ideal starting point to analyse the effects of the last two years of pandemic. We gathered data about reading skills, spelling, primary mental skills and reading habits. Their study can help replanning the didactic action, exploiting the new opportunities offered by technology without forsaking the value of learning at school, essential not only at a relational level. The data show that the impact was particularly meaningful on writing, though it must be said that different factors, especially the social context the pupils came from and the support of their families contributed to the different outcomes. Key words: reading and writing, school closures, distance learning, socio-cultural parameters, role of the family.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/1678