The thesis explores the role of pharmaceutical companies in the current socioeconomic context, focusing on two key aspects: access to healthcare and sustainable development. Initially, it analyzes the evolution of the concept of Corporate Social Responsibility (CSR), its development in the European context, and its impact on business practices. Subsequently, it examines the tools for implementing CSR, analyzing the benefits for both companies and society as a whole. Within the pharmaceutical sector, the analysis explores the strategies used for CSR implementation, understanding how companies approach the challenge of balancing economic growth with environmental and social impact. It identifies how these strategies can be integrated into corporate policies and decision-making processes to contribute to individual well-being and public health. Furthermore, the role of pharmaceutical marketing is examined, evaluating how the ethics of such practices can influence CSR implementation and contribute to societal well-being in terms of public health. Finally, the thesis focuses on the role of pharmaceutical companies in access to healthcare, analyzing how corporate policies and practices can contribute to a more equitable access to medical treatments. It identifies challenges and opportunities for improvement to ensure access to medicines that overcome economic, geographic, and social barriers.
L'elaborato di tesi esplora il ruolo delle imprese farmaceutiche nel contesto socioeconomico attuale, focalizzandosi su due aspetti chiave: l'accesso alle cure e lo sviluppo sostenibile. Inizialmente, si analizza l'evoluzione del concetto di Responsabilità Sociale d'Impresa (RSI), il suo sviluppo nel contesto europeo e il suo impatto sulle pratiche aziendali. Successivamente, si esaminano gli strumenti di attuazione della RSI, analizzandone i benefici sia per le aziende che per la società nel suo complesso. Nel contesto delle imprese farmaceutiche, l'analisi approfondisce le strategie utilizzate per l’implementazione della RSI, comprendendo come affrontano la sfida di bilanciare crescita economica con l’impatto ambientale e sociale. Si identifica, infatti, come queste ultime possano essere integrate nelle politiche aziendali e nei processi decisionali con l'obbiettivo di contribuire al benessere individuale e alla salute collettiva. Si esamina, inoltre, il ruolo del marketing farmaceutico, valutando in che misura l'eticità di tali pratiche possa influenzare l'attuazione della RSI e contribuire al benessere della società in termini di salute pubblica. Infine, l’elaborato si concentra sul ruolo delle aziende farmaceutiche nell'ambito dell’accesso alle cure, valutando come le politiche e le pratiche aziendali possano concorrere a rendere maggiormente equo l'accesso ai trattamenti medici. Si identificano, infatti, le criticità e le opportunità di miglioramento per garantire un accesso ai medicinali che superi le barriere economiche, geografiche e sociali.
LA RESPONSABILITA' SOCIALE DELLE AZIENDE FARMACEUTICHE: ACCESSO ALLE CURE E SVILUPPO SOSTENIBILE
OLIVIERI, SARA
2022/2023
Abstract
The thesis explores the role of pharmaceutical companies in the current socioeconomic context, focusing on two key aspects: access to healthcare and sustainable development. Initially, it analyzes the evolution of the concept of Corporate Social Responsibility (CSR), its development in the European context, and its impact on business practices. Subsequently, it examines the tools for implementing CSR, analyzing the benefits for both companies and society as a whole. Within the pharmaceutical sector, the analysis explores the strategies used for CSR implementation, understanding how companies approach the challenge of balancing economic growth with environmental and social impact. It identifies how these strategies can be integrated into corporate policies and decision-making processes to contribute to individual well-being and public health. Furthermore, the role of pharmaceutical marketing is examined, evaluating how the ethics of such practices can influence CSR implementation and contribute to societal well-being in terms of public health. Finally, the thesis focuses on the role of pharmaceutical companies in access to healthcare, analyzing how corporate policies and practices can contribute to a more equitable access to medical treatments. It identifies challenges and opportunities for improvement to ensure access to medicines that overcome economic, geographic, and social barriers.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/16852