This dissertation analyses the strategy of Real Time Marketing (RTM), a communication method used by brands mainly on social media that has become an integral part of Digital Marketing activities, more specifically of Social Media Marketing strategies. The aim is to analyse in depth this new marketing strategy by showing the different types of RTM, the benefits and risks it can bring and, above all, the approach that companies are adopting. For this purpose, the companies Taffo Funeral Services and Ceres were analysed, which have been exploiting events and breaking news in real time for several years, obtaining excellent results. In order to understand how the two brands approach their communication strategy, qualitative research was carried out by means of in-depth interviews with two marketing experts from the companies. The analysis defined that RTM can also be implemented with different organizational management, but it is essential that there is a relationship of trust between company and communication agency. Furthermore, at an operational level it is essential to have a team that is sensitive to internet culture and to monitor trending social network topics in order to choose the news, seizing the moment. The research also provided a forecast of the future of RTM, stating that it may increasingly shift towards social issues, with the risk of diminishing differentiation between brand and increasing the number of companies that are socially active even if they are not.

Questa tesi analizza la strategia del Real Time Marketing (RTM), una modalità comunicativa utilizzata dai brand principalmente sui social media che è diventata parte integrante delle attività di Digital Marketing, più nello specifico delle strategie di Social Media Marketing. Lo scopo è analizzare in profondità questa nuova strategia di marketing mostrando le diverse tipologie di RTM, i benefici e i rischi che può portare e, soprattutto, l’approccio che le aziende stanno adottando. A tal proposito, sono state analizzate le aziende Taffo Funeral Services e Ceres che da vari anni sfruttano gli eventi e le breaking news in tempo reale, ottenendo eccellenti risultati. Per comprendere come i due brand si approcciano alla strategia comunicativa, è stata svolta una ricerca qualitativa tramite interviste in profondità a due professionisti delle aziende. L’analisi ha definito che il RTM può essere attuato anche con differenti gestioni organizzative, ma è fondamentale che ci sia un rapporto di fiducia tra azienda e agenzia di comunicazione. Inoltre, a livello operativo è fondamentale possedere un team sensibile all’internet culture e monitorare i trend topic dei social network per scegliere le notizie da presidiare, cogliendo l’attimo. La ricerca ha anche permesso di delineare una previsione del futuro del RTM affermando che potrebbe spostarsi sempre più verso tematiche sociali, con il rischio di diminuire la differenziazione tra marchi e aumentare il numero di aziende che si mostrano attive socialmente anche se non lo sono.

Il brand che coglie l'attimo. Testimonianze ed evoluzione del Real Time Marketing

ZULATO, SILVIA
2020/2021

Abstract

This dissertation analyses the strategy of Real Time Marketing (RTM), a communication method used by brands mainly on social media that has become an integral part of Digital Marketing activities, more specifically of Social Media Marketing strategies. The aim is to analyse in depth this new marketing strategy by showing the different types of RTM, the benefits and risks it can bring and, above all, the approach that companies are adopting. For this purpose, the companies Taffo Funeral Services and Ceres were analysed, which have been exploiting events and breaking news in real time for several years, obtaining excellent results. In order to understand how the two brands approach their communication strategy, qualitative research was carried out by means of in-depth interviews with two marketing experts from the companies. The analysis defined that RTM can also be implemented with different organizational management, but it is essential that there is a relationship of trust between company and communication agency. Furthermore, at an operational level it is essential to have a team that is sensitive to internet culture and to monitor trending social network topics in order to choose the news, seizing the moment. The research also provided a forecast of the future of RTM, stating that it may increasingly shift towards social issues, with the risk of diminishing differentiation between brand and increasing the number of companies that are socially active even if they are not.
2020
Brands that seize the moment. Insights and evolution of Real Time Marketing
Questa tesi analizza la strategia del Real Time Marketing (RTM), una modalità comunicativa utilizzata dai brand principalmente sui social media che è diventata parte integrante delle attività di Digital Marketing, più nello specifico delle strategie di Social Media Marketing. Lo scopo è analizzare in profondità questa nuova strategia di marketing mostrando le diverse tipologie di RTM, i benefici e i rischi che può portare e, soprattutto, l’approccio che le aziende stanno adottando. A tal proposito, sono state analizzate le aziende Taffo Funeral Services e Ceres che da vari anni sfruttano gli eventi e le breaking news in tempo reale, ottenendo eccellenti risultati. Per comprendere come i due brand si approcciano alla strategia comunicativa, è stata svolta una ricerca qualitativa tramite interviste in profondità a due professionisti delle aziende. L’analisi ha definito che il RTM può essere attuato anche con differenti gestioni organizzative, ma è fondamentale che ci sia un rapporto di fiducia tra azienda e agenzia di comunicazione. Inoltre, a livello operativo è fondamentale possedere un team sensibile all’internet culture e monitorare i trend topic dei social network per scegliere le notizie da presidiare, cogliendo l’attimo. La ricerca ha anche permesso di delineare una previsione del futuro del RTM affermando che potrebbe spostarsi sempre più verso tematiche sociali, con il rischio di diminuire la differenziazione tra marchi e aumentare il numero di aziende che si mostrano attive socialmente anche se non lo sono.
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