Background In Italy, the number of patients accessing Emergency Rooms (ER) has risen by 20% over the past decade, consequently exacerbating the overcrowding issue. Literature highlights that ER efficiency is hampered by the imbalance between the number of waiting and managed patients and the available resources, which encompass human expertise, infrastructure, organization, and technologies. Actions to combat overcrowding described in the literature include the activation of extraordinary pathways and the enhancement of Fast track procedures. The early nursing care pathways, known in Italian context as PPCA, are also beginning to be introduced in hospital settings. Nurses are healthcare professionals playing a crucial role in managing patient flows in ER units, and they can reduce overcrowding and improve patient experience. In contexts where this organizational change has already been implemented, there's been a noted reduction in patients' length of stay and consequently an improvement in the ER patient flow. Some literature studies also report a positive impact on patient satisfaction in terms of quality of care(1). However, rigorous studies focusing on the experience of nursing staff working within this organizational model (PPCA) are still lacking in the literature. Aim The aim of this study is to explore and describe the lived experience of ER nurses following the introduction of a new organizational care model of early nursing management (PPCA). Materials and Methods A qualitative study was conducted using an Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Data collection took place from July 2023 to August 2023, utilizing in-depth semi-structured interviews on a sample chosen through purposive selection. Data were analyzed following the IPA methodology, employing bracketing and member checking to ensure rigor. Results 15 nurses working at the Emergency Room Unit (UO) of a hospital in Northern Italy were enrolled. They described their experiences and perceptions regarding the implementation of the new PPCA model. Three main themes were identified: 1. Perception of Care, 2. Health Advocates, and 3. Organizational Barriers, each consisting of several subthemes Conclusion Today, overcrowding in ERs presents a significant challenge that must be addressed to ensure better patient access to care. From the results, some benefits and challenges emerged that the PPCA model brought to the clinical setting, highlighting its impact on patient flow management in the emergency room and the enhancement of therapeutic approaches, even within a critical context like the ER. These findings can serve as a starting point for further in-depth exploration of the model and optimizing the management of patients accessing the emergency room Key words: Overcrowding, nurses, hospital emergency room, qualitative study, phenomenological interpretative analysis.
Background In Italia, il numero di pazienti che accedono ai Pronto Soccorso (PS) è aumentato del 20% negli ultimi dieci anni alimentando di conseguenza il fenomeno del sovraffollamento. In letteratura, si pone l'accento rispetto a come l'efficienza dei PS sia compromessa dallo squilibrio tra il numero di pazienti in attesa, in trattamento e le risorse disponibili, che comprendono competenze umane, infrastrutture, organizzazione e tecnologie. Le azioni volte a contrastare il sovraffollamento sono descritte in letteratura come l’attivazione di percorsi straordinari e il potenziamento dei percorsi di Fast track. Inizia anche ad essere introdotta nelle realtà ospedaliere l’attivazione dei percorsi di presa in carico anticipata (PPCA) infermieristica nella realtà italiana. Gli infermieri sono professionisti sanitari con un ruolo fondamentale nella gestione del flusso dei pazienti nelle UO di PS, possono ridurre il sovraffollamento e migliorare l'esperienza dei pazienti. Nelle realtà nelle quali è già avviato il nuovo modello organizzativo assistenziale, si è evidenziata una riduzione del tempo di permanenza dei pazienti e di conseguenza un miglioramento del flusso in PS. In alcuni studi in letteratura è inoltre riportato un impatto positivo rispetto alla soddisfazione del paziente in termini di qualità di cura (1). Tuttavia però in letteratura non sono ancora presenti studi rigorosi rispetto all’esperienza del personale infermieristico che opera con questo modello organizzativo. Obiettivo L’obiettivo di questo studio è esplorare e descrivere l’esperienza vissuta dagli infermieri di PS in seguito all’introduzione di un nuovo modello organizzativo assistenziale di presa in carico anticipata (PPCA). Materiali e Metodi È stato condotto uno studio qualitativo utilizzando un'analisi fenomenologica interpretativa (IPA). La raccolta dati è stata effettuata da luglio 2023 ad agosto 2023, attraverso interviste approfondite semi strutturate su un campione selezionato con campionamento di convenienza. I dati sono stati analizzati secondo la metodologia IPA utilizzando bracketing e member checking per assicurare il rigore. Risultati Sono stati coinvolti 15 infermieri operanti presso l’Unità Operativa di PS (UO), di un ospedale del Nord Italia, che hanno descritto la loro esperienza e le loro percezioni sull’implementazione del nuovo modello PPCA. Sono stati individuati tre temi principali: 1. Percezione della cura, 2. Protagonisti della salute, 3. Barriere organizzative. Ogni tema è composto da diversi sottotemi Conclusioni Il sovraffollamento oggi nei PS è una grande sfida da affrontare per garantire un miglior accesso alle cure ai pazienti. Dai risultati sono emersi alcuni vantaggi e criticità che il modello PPCA ha apportato alla realtà clinica, evidenziando l’impatto che esso ha avuto sulla gestione del flusso dei pazienti in PS e sul miglioramento dell’approccio terapeutico nonostante il contesto critico come il PS. Tali risultati possono essere un punto di partenza per esplorare ancora più in profondità il modello e ottimizzare la gestione del flusso dei pazienti che accedono al PS. Parole chiave: Sovraffollamento, infermieri, PS, studio qualitativo, analisi fenomenologica interpretativa.
La presa in carico anticipata (PPCA): uno studio fenomenologico interpretativo sulla percezione del personale infermieristico di un Pronto Soccorso del Nord Italia
HAOUFADI, SIHAME
2022/2023
Abstract
Background In Italy, the number of patients accessing Emergency Rooms (ER) has risen by 20% over the past decade, consequently exacerbating the overcrowding issue. Literature highlights that ER efficiency is hampered by the imbalance between the number of waiting and managed patients and the available resources, which encompass human expertise, infrastructure, organization, and technologies. Actions to combat overcrowding described in the literature include the activation of extraordinary pathways and the enhancement of Fast track procedures. The early nursing care pathways, known in Italian context as PPCA, are also beginning to be introduced in hospital settings. Nurses are healthcare professionals playing a crucial role in managing patient flows in ER units, and they can reduce overcrowding and improve patient experience. In contexts where this organizational change has already been implemented, there's been a noted reduction in patients' length of stay and consequently an improvement in the ER patient flow. Some literature studies also report a positive impact on patient satisfaction in terms of quality of care(1). However, rigorous studies focusing on the experience of nursing staff working within this organizational model (PPCA) are still lacking in the literature. Aim The aim of this study is to explore and describe the lived experience of ER nurses following the introduction of a new organizational care model of early nursing management (PPCA). Materials and Methods A qualitative study was conducted using an Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Data collection took place from July 2023 to August 2023, utilizing in-depth semi-structured interviews on a sample chosen through purposive selection. Data were analyzed following the IPA methodology, employing bracketing and member checking to ensure rigor. Results 15 nurses working at the Emergency Room Unit (UO) of a hospital in Northern Italy were enrolled. They described their experiences and perceptions regarding the implementation of the new PPCA model. Three main themes were identified: 1. Perception of Care, 2. Health Advocates, and 3. Organizational Barriers, each consisting of several subthemes Conclusion Today, overcrowding in ERs presents a significant challenge that must be addressed to ensure better patient access to care. From the results, some benefits and challenges emerged that the PPCA model brought to the clinical setting, highlighting its impact on patient flow management in the emergency room and the enhancement of therapeutic approaches, even within a critical context like the ER. These findings can serve as a starting point for further in-depth exploration of the model and optimizing the management of patients accessing the emergency room Key words: Overcrowding, nurses, hospital emergency room, qualitative study, phenomenological interpretative analysis.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/16868