Research in tourism business models is still in its beginnings, especially among small and medium tourism enterprises. There are several factors that delay the digital transformation in SMEs, in comparison to larger enterprises, as they are vulnerable to experience more risk due to their nature. However, there is sufficient information to believe that there is a gradual progression towards change, led by the industry nature and the inherent importance of customer centricity, related at the same time to the customer participation in the firm value creation. Therefore, this thesis aims to present an extensive literature review with key findings addressing the above-mentioned point and the gradual path towards digitalization proving that it is the path to be followed as a measure to thrive in the industry, and achieve the necessary level of customization for tourism products in this globalized era.

La ricerca nei modelli di business del turismo è ancora agli inizi, specialmente tra le piccole e medie imprese turistiche. Ci sono diversi fattori che rallentano la trasformazione digitale nelle PMI, rispetto alle imprese più grandi, in quanto sono esposti a più rischi per via della loro natura. Nonostante ciò, ci sono informazioni sufficienti per credere che ci sia una progressione graduale verso il cambiamento, guidata dalla natura dell'industria e dall'importanza intrinseca della centralità del cliente, legata allo stesso tempo alla partecipazione del cliente nella creazione del valore dell'azienda. Di conseguenza, questa tesi cerca di presentare un'ampia revisione della letteratura con risultati chiave che affrontano il punto sopra menzionato e il percorso graduale verso la digitalizzazione, dimostrando che è il percorso da seguire come misura per prosperare nel settore, e raggiungere il necessario livello di personalizzazione per i prodotti turistici in questa era globalizzata.

The impact of digital transformation in the business models and value creation of small and medium tourism enterprises in Italy and Europe

GUZMAN LAFCHIISKA, MIRIAM EVDOQUIA
2020/2021

Abstract

Research in tourism business models is still in its beginnings, especially among small and medium tourism enterprises. There are several factors that delay the digital transformation in SMEs, in comparison to larger enterprises, as they are vulnerable to experience more risk due to their nature. However, there is sufficient information to believe that there is a gradual progression towards change, led by the industry nature and the inherent importance of customer centricity, related at the same time to the customer participation in the firm value creation. Therefore, this thesis aims to present an extensive literature review with key findings addressing the above-mentioned point and the gradual path towards digitalization proving that it is the path to be followed as a measure to thrive in the industry, and achieve the necessary level of customization for tourism products in this globalized era.
2020
The impact of digital transformation in the business models and value creation of small and medium tourism enterprises in Italy and Europe
La ricerca nei modelli di business del turismo è ancora agli inizi, specialmente tra le piccole e medie imprese turistiche. Ci sono diversi fattori che rallentano la trasformazione digitale nelle PMI, rispetto alle imprese più grandi, in quanto sono esposti a più rischi per via della loro natura. Nonostante ciò, ci sono informazioni sufficienti per credere che ci sia una progressione graduale verso il cambiamento, guidata dalla natura dell'industria e dall'importanza intrinseca della centralità del cliente, legata allo stesso tempo alla partecipazione del cliente nella creazione del valore dell'azienda. Di conseguenza, questa tesi cerca di presentare un'ampia revisione della letteratura con risultati chiave che affrontano il punto sopra menzionato e il percorso graduale verso la digitalizzazione, dimostrando che è il percorso da seguire come misura per prosperare nel settore, e raggiungere il necessario livello di personalizzazione per i prodotti turistici in questa era globalizzata.
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