The paper examines the role of physical and sports activities as a potential non-pharmacological treatment for ADHD symptoms in children. After the initial introductory chapter defining the diagnostic criteria for ADHD according to the DSM-5, its epidemiological prevalence, and the impact of the disorder on individual functioning, the second chapter evaluates the overall results of the currently available scientific literature through the examination of the most recent meta-analyses and two umbrella reviews. The methodological need to navigate within first-level studies with experimental designs and results with high heterogeneity, highlighted by the reviews, led the author of this thesis to approach the scientific literature with an analytical examination, dividing, in the third chapter, the studies based on the type of motor and sports activity examined (motor-perceptual training, structured games, aquatic activities, martial arts, yoga, aerobic exercise, team sports, and horseback riding) and the evaluated parameters and improvements observed (inattention, hyperactivity, impulsivity, emotional dysregulation, social problems). In the concluding chapter, practical guidelines are provided for professionals and parents to personalize the physical activity program based on therapeutic goals, and some of the most common implementation challenges are identified, along with strategies to address them and ways to promote the adherence of children, parents, and teachers.
L'elaborato esamina il ruolo dell'attività fisica e sportiva come potenziale trattamento non farmacologico per i sintomi dell'ADHD nei bambini. Dopo il primo capitolo introduttivo in cui vengono definiti i criteri diagnostici per l'ADHD secondo il DSM-5, la sua prevalenza epidemiologica e l'impatto del disturbo sul funzionamento individuale, nel secondo capitolo vengono vagliati i risultati complessivi della letteratura scientifica attualmente disponibile attraverso l'esame delle meta-analisi più recenti e di due umbrella reviews. L'esigenza metodologica di districarsi all'interno di studi di primo livello con disegni sperimentali e con risultati con elevata eterogeneità, evidenziati dalle revisioni, ha condotto l'autrice della presente tesi ad affrontare la letteratura scientifica con un esame analitico suddividendo, nel terzo capitolo gli studi in base alla tipologia di attività motoria e sportiva esaminata (allenamento motorio-percettivo, giochi strutturati, attività acquatiche, arti marziali, yoga, esercizio aerobico, sport di squadra ed equitazione) e ai parametri valutati e ai miglioramenti riscontrati (disattenzione, iperattività, impulsività, disregolazione emotiva, problemi sociali). Nel capitolo conclusivo vengono fornite le linee guida pratiche per professionisti e genitori per personalizzare il programma di attività fisica in base agli obiettivi terapeutici e vengono identificate alcune delle sfide di implementazione più frequenti, le strategie per affrontarle e le modalità per favorire l'adesione di bambini, genitori e insegnanti.
Attività motoria e sportiva nel trattamento del disturbo da deficit di attenzione/iperattività in età evolutiva: revisione delle evidenze scientifiche e implicazioni pratiche.
BAROSI, FEDERICA
2022/2023
Abstract
The paper examines the role of physical and sports activities as a potential non-pharmacological treatment for ADHD symptoms in children. After the initial introductory chapter defining the diagnostic criteria for ADHD according to the DSM-5, its epidemiological prevalence, and the impact of the disorder on individual functioning, the second chapter evaluates the overall results of the currently available scientific literature through the examination of the most recent meta-analyses and two umbrella reviews. The methodological need to navigate within first-level studies with experimental designs and results with high heterogeneity, highlighted by the reviews, led the author of this thesis to approach the scientific literature with an analytical examination, dividing, in the third chapter, the studies based on the type of motor and sports activity examined (motor-perceptual training, structured games, aquatic activities, martial arts, yoga, aerobic exercise, team sports, and horseback riding) and the evaluated parameters and improvements observed (inattention, hyperactivity, impulsivity, emotional dysregulation, social problems). In the concluding chapter, practical guidelines are provided for professionals and parents to personalize the physical activity program based on therapeutic goals, and some of the most common implementation challenges are identified, along with strategies to address them and ways to promote the adherence of children, parents, and teachers.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/17074