The central theme of the dissertation is the comedy “Pluma, Púrpura, y espada en Cisneros se halla: La Restauración de Orán”, written by the playwright Juan Bautista Diamante. In the course of the chapters, the aspects concerning the life and the theatrical work of the author are presented, and then we move on to the description of the comedy and its main characters, the problems of the authorial nature and its traditions, the manuscript and the printed one. Next I proceed to analyse the main differences- the content or the graphic-by comparing the witnesses. The aim of this work is to create a basis from which to start a critical edition.
Il tema centrale dell’elaborato è la commedia “Pluma, Púrpura, y espada en Cisneros se halla: La Restauración de Orán”, scritta dal drammaturgo Juan Bautista Diamante. Nel corso dei capitoli, vengono presentati gli aspetti riguardanti la vita e il lavoro teatrale dell’autore, per poi passare ad una descrizione dell’opera, di alcuni dei personaggi, dei problemi di natura autoriale e delle sue tradizioni, quella manoscritta e quella stampata. Da qui si passa ad analizzare le differenze più importanti, come quelle riguardanti il contenuto o quelle grafiche, mettendo a confronto i diversi testimoni. Il fine di questo lavoro è creare una base da cui partire per eventuali edizioni critiche.
“PLUMA, PÚRPURA, Y ESPADA, SOLO EN CISNEROS SE HALLA, Y RESTAURACIÓN DE ORÁN”, UNA COMEDIA DE JUAN BAUTISTA DIAMANTE
DE CANDIA, RAFFAELLA
2021/2022
Abstract
The central theme of the dissertation is the comedy “Pluma, Púrpura, y espada en Cisneros se halla: La Restauración de Orán”, written by the playwright Juan Bautista Diamante. In the course of the chapters, the aspects concerning the life and the theatrical work of the author are presented, and then we move on to the description of the comedy and its main characters, the problems of the authorial nature and its traditions, the manuscript and the printed one. Next I proceed to analyse the main differences- the content or the graphic-by comparing the witnesses. The aim of this work is to create a basis from which to start a critical edition.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/1721