Every relationships that a child creates and experiences since the first hours of life are very important but most of the time , the majority of research on gender socialization in the family has focused on the parent–child dyad and less attention has been given to the mother–father–child triad. Eventually this triadic relationship brings more dynamcs that should be analyzed and reviewed. This review reports on typical and atypical developmental conditions, including preterm birth, and maternal-paternal depression. In this regard, triadic interaction affords a diverse and more complex emotional environment than do dyads. A very important and crucial part in this triadic link, and also widely explored by psychological research are infants and a research background in this review. From the literature research (N=230) were selcted (N=150) from where (N=51) were excluded for different reasons. In this sistematic review it was important to set some goals begining with reviewing the factors linked with the quality of triadic interactions, systematically review outcomes of triadic interactions in terms of child development and describing triadic interactions in at-risk conditions. To the best of our knowledge, this is the first review of triadic interactions taking into consideration typical and atypical interactions. Findings suggest that triadic interactions may present different features in a healthy environment and in clinically at-risk conditions. As such, it is important that clinicians are aware of these altered patterns of functioning. This can inform better intervention that are focused not only on the child or on dyads `but on the family as a triad.

Ogni relazione che un bambino crea e vive sin dalle prime ore di vita è molto importante ma il più delle volte la maggior parte della ricerca sulla socializzazione di genere in famiglia si è concentrata sulla diade genitore-figlio e meno attenzione è stata data alla triade madre-padre- figlio. L’interazione triadica offre un ambiente emotivo più diversificato e più complesso rispetto alle diadi individuali. Questo lavoro di tesi consiste in una revisione sistematica della letteratura che include ricerche sulla triade genitori-bambino in condizioni di sviluppo tipiche e atipiche. Dalla ricerca in letteratura sono stati selezionati 150 articoli. In questa revisione sistematica è stato importante fissare alcuni obiettivi iniziando con la revisione dei fattori legati alla qualità delle interazioni triadiche, rivedere sistematicamente i risultati delle interazioni triadiche in termini di sviluppo del bambino e descrivere le interazioni triadiche in condizioni a rischio. . I risultati suggeriscono che le interazioni triadiche possono presentare caratteristiche diverse in un ambiente sano e in condizioni clinicamente a rischio. In quanto tale, è importante che i clinici siano consapevoli di questi schemi di funzionamento alterati. Questo può informare un intervento migliore che è focalizzato non solo sul bambino o sulle diadi, ma sulla famiglia come triade. Per quanto ne sappiamo, questa è la prima rassegna delle interazioni triadiche legate a un complesso di fattori e dei risultati che prendono in considerazione le interazioni tipiche e atipiche.

Ne servono più di due: una revisione sistematica delle interazioni triadiche madre, padre e figli

TAHIRAJ, FRANCESKINA
2020/2021

Abstract

Every relationships that a child creates and experiences since the first hours of life are very important but most of the time , the majority of research on gender socialization in the family has focused on the parent–child dyad and less attention has been given to the mother–father–child triad. Eventually this triadic relationship brings more dynamcs that should be analyzed and reviewed. This review reports on typical and atypical developmental conditions, including preterm birth, and maternal-paternal depression. In this regard, triadic interaction affords a diverse and more complex emotional environment than do dyads. A very important and crucial part in this triadic link, and also widely explored by psychological research are infants and a research background in this review. From the literature research (N=230) were selcted (N=150) from where (N=51) were excluded for different reasons. In this sistematic review it was important to set some goals begining with reviewing the factors linked with the quality of triadic interactions, systematically review outcomes of triadic interactions in terms of child development and describing triadic interactions in at-risk conditions. To the best of our knowledge, this is the first review of triadic interactions taking into consideration typical and atypical interactions. Findings suggest that triadic interactions may present different features in a healthy environment and in clinically at-risk conditions. As such, it is important that clinicians are aware of these altered patterns of functioning. This can inform better intervention that are focused not only on the child or on dyads `but on the family as a triad.
2020
It takes more than two: a systematic review of triadic interactions mother, father and children
Ogni relazione che un bambino crea e vive sin dalle prime ore di vita è molto importante ma il più delle volte la maggior parte della ricerca sulla socializzazione di genere in famiglia si è concentrata sulla diade genitore-figlio e meno attenzione è stata data alla triade madre-padre- figlio. L’interazione triadica offre un ambiente emotivo più diversificato e più complesso rispetto alle diadi individuali. Questo lavoro di tesi consiste in una revisione sistematica della letteratura che include ricerche sulla triade genitori-bambino in condizioni di sviluppo tipiche e atipiche. Dalla ricerca in letteratura sono stati selezionati 150 articoli. In questa revisione sistematica è stato importante fissare alcuni obiettivi iniziando con la revisione dei fattori legati alla qualità delle interazioni triadiche, rivedere sistematicamente i risultati delle interazioni triadiche in termini di sviluppo del bambino e descrivere le interazioni triadiche in condizioni a rischio. . I risultati suggeriscono che le interazioni triadiche possono presentare caratteristiche diverse in un ambiente sano e in condizioni clinicamente a rischio. In quanto tale, è importante che i clinici siano consapevoli di questi schemi di funzionamento alterati. Questo può informare un intervento migliore che è focalizzato non solo sul bambino o sulle diadi, ma sulla famiglia come triade. Per quanto ne sappiamo, questa è la prima rassegna delle interazioni triadiche legate a un complesso di fattori e dei risultati che prendono in considerazione le interazioni tipiche e atipiche.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/1727