The subject of the research is the Sette canzoni by the Venetian composer Gian Francesco Malipiero. The thesis analyses the poetic-musical language and the dramaturgical style of the work. It also aims to show how the crisis of the subject in modern drama that dramatists like Chekhov, Strindberg and Maeterlinck have significantly understood and practiced in their works influenced Malipiero’s musical theatre; an influence that, if not decisive, has certainly been fundamental and substantial.
Oggetto della ricerca sono le Sette canzoni del compositore veneziano Gian Francesco Malipiero. Essa si propone di analizzare il linguaggio poetico-musicale e lo stile drammaturgico che caratterizzano l’opera. Nella tesi si cerca inoltre di mostrare come la crisi del soggetto nel dramma moderno, che autori drammatici come Čechov, Strindberg e Maeterlinck hanno significativamente intuito e concretizzato nei loro drammi, abbia avuto sul teatro musicale di Malipiero un influsso che, se non può dirsi decisivo, è stato certamente fondamentale e significativo.
La crisi del dramma moderno nelle Sette canzoni di Gian Francesco Malipiero
NASINI, FRANCESCO
2019/2020
Abstract
The subject of the research is the Sette canzoni by the Venetian composer Gian Francesco Malipiero. The thesis analyses the poetic-musical language and the dramaturgical style of the work. It also aims to show how the crisis of the subject in modern drama that dramatists like Chekhov, Strindberg and Maeterlinck have significantly understood and practiced in their works influenced Malipiero’s musical theatre; an influence that, if not decisive, has certainly been fundamental and substantial.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/17594