In this thesis I have chosen to highlight the importance for the coach, in good sport practice, of constant self-analysis. For this purpose I have tried to illustrate, starting from some publications that present it, the S.F.E.R.A. model, which is a synthesis of five fundamental points (Synchrony, Strength, Energy, Rhythm and Activation) that are considered important for an athlete or a trainer/coach. In particular, I started by translating some video materials into an observational protocol according to a method of analysis of pedagogical situations developed by researchers at the University of Pavia. I then tried to reflect on specific didactic experiences, making some observations on the effectiveness of the educational relationships developed in those circumstances.
In questa tesi ho scelto di evidenziare quanto sia importante, nella buona pratica sportiva, una autoanalisi costante da parte dell’allenatore. A tale scopo ho cercato di illustrare, a partire da alcune pubblicazioni che lo presentano, il modello S.F.E.R.A., ossia una sintesi di cinque punti fondamentali (Sincronia, Forza, Energia, Ritmo e Attivazione) che si ritengono importanti per un atleta o per un preparatore atletico. In particolare, a partire da alcune riprese video, che ho poi tradotto in un protocollo osservativo secondo un metodo di analisi di situazioni pedagogiche messo a punto da ricercatori dell’Università di Pavia, ho cercato di riflettere su esperienze didattiche specifiche, ricavandone alcune considerazioni sull’efficacia delle relazioni educative sviluppate in quelle circostanze.
Allenare piccoli calciatori: il modello S.F.E.R.A. come proposta pedagogica
SILVESTRINI, FABIO
2016/2017
Abstract
In this thesis I have chosen to highlight the importance for the coach, in good sport practice, of constant self-analysis. For this purpose I have tried to illustrate, starting from some publications that present it, the S.F.E.R.A. model, which is a synthesis of five fundamental points (Synchrony, Strength, Energy, Rhythm and Activation) that are considered important for an athlete or a trainer/coach. In particular, I started by translating some video materials into an observational protocol according to a method of analysis of pedagogical situations developed by researchers at the University of Pavia. I then tried to reflect on specific didactic experiences, making some observations on the effectiveness of the educational relationships developed in those circumstances.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/17757