This Master thesis systematically analyses the opportunity development process in sustainable entrepreneurship, explores particularities, challenges, and success factors, and provides insights for the strategic planning. The exploratory research relied solely on review of secondary data and existing literature. The following findings and conclusions could be gathered: along the entire process there are a multitude of challenges and special characteristics for sustainable start-ups, which were backed by three company cases – Vestiaire Collective, Typology and Too Good To Go. A synthesized conceptual framework was developed that gives an overview of the designed process. Particularities, challenges as well as success factors were derived. Particularities include: Higher complexity, higher need for transparency, more international and global orientation, emphasis on sustainable business model innovation and ecosystem thinking. Challenges include: Competition and consumer mindsets, vagueness of the concept of sustainability, extensive organizational challenges, lack of policy frameworks, overcoming the risk of ‘green washing’. Success factors include: Holistic vision for value creation, integrated approach regarding sustainability and stakeholders, early embracement of sophisticated techniques and tools, reputation based on transparency, use of behavioural science techniques. The thesis seeks to create added value for young sustainable companies, to provide an exemplary reference framework and to give a comprehensive overview of the complexity. However, the outcome of the study is a simplification of a multi-faceted topic area, which needs to be examined on even more levels. Another limitation is the exploratory research design and the limited data situation on which the hypotheses were concluded. Yet, the findings provide interesting opportunities for future deductive research. Keywords: Sustainable entrepreneurship, opportunity development, strategic planning in start-ups

Questa tesi di Laurea Magistrale analizza sistematicamente il processo di sviluppo delle opportunità nell’imprenditorialità sostenibile, esplora particolarità, sfide e fattori di successo, e fornisce spunti per la pianificazione strategica. La ricerca esplorativa si basava esclusivamente sulla revisione dei dati secondari e della letteratura accademica. Si potrebbero raccogliere i seguenti risultati e conclusioni: lungo l’intero processo ci sono una moltitudine di sfide e caratteristiche speciali per le start-up sostenibili, che sono state supportate da tre casi aziendali: Vestiaire Collective, Typology e Too Good To Go. È stato sviluppato un quadro concettuale sintetizzato che offre una panoramica del processo progettato. Sono state ricavate particolarità, sfide e fattori di successo. Le particolarità includono: Maggiore complessità, maggiore necessità di trasparenza, orientamento più internazionale e globale, enfasi sull’innovazione del modello di business sostenibile e sul pensiero ecosistemico. Le sfide includono: mentalità della concorrenza e mentalità dei consumatori, vaghezza del concetto di sostenibilità, ampie sfide organizzative, mancanza di quadri politici, superamento del rischio di ‘green washing’. I fattori di successo includono: visione olistica per la creazione di valore, approccio integrato alla sostenibilità e agli stakeholder, adozione precoce di tecniche e strumenti sofisticati, reputazione basata sulla trasparenza, uso di tecniche di scienze comportamentali. La tesi cerca di creare valore aggiunto per giovani aziende sostenibili, di fornire un quadro di riferimento esemplare e di fornire una panoramica completa della complessità. Tuttavia, il risultato dello studio è una semplificazione di un’area tematica sfaccettata, che deve essere esaminata su più livelli. Un altro limite è il disegno della ricerca esplorativa e la situazione di dati limitati su cui sono state concluse le ipotesi. Tuttavia, i risultati offrono interessanti opportunità per la ricerca deduttiva che potrebbe basarsi su questa tesi. Keywords: Sustainable entrepreneurship, opportunity development, strategic planning in start-ups

Opportunity Development Process in Sustainable Entrepreneurship - An exploration of particularities, challenges, and success factors for sustainable start-ups along the entrepreneurial process

MADER, JOHANN FELIX
2020/2021

Abstract

This Master thesis systematically analyses the opportunity development process in sustainable entrepreneurship, explores particularities, challenges, and success factors, and provides insights for the strategic planning. The exploratory research relied solely on review of secondary data and existing literature. The following findings and conclusions could be gathered: along the entire process there are a multitude of challenges and special characteristics for sustainable start-ups, which were backed by three company cases – Vestiaire Collective, Typology and Too Good To Go. A synthesized conceptual framework was developed that gives an overview of the designed process. Particularities, challenges as well as success factors were derived. Particularities include: Higher complexity, higher need for transparency, more international and global orientation, emphasis on sustainable business model innovation and ecosystem thinking. Challenges include: Competition and consumer mindsets, vagueness of the concept of sustainability, extensive organizational challenges, lack of policy frameworks, overcoming the risk of ‘green washing’. Success factors include: Holistic vision for value creation, integrated approach regarding sustainability and stakeholders, early embracement of sophisticated techniques and tools, reputation based on transparency, use of behavioural science techniques. The thesis seeks to create added value for young sustainable companies, to provide an exemplary reference framework and to give a comprehensive overview of the complexity. However, the outcome of the study is a simplification of a multi-faceted topic area, which needs to be examined on even more levels. Another limitation is the exploratory research design and the limited data situation on which the hypotheses were concluded. Yet, the findings provide interesting opportunities for future deductive research. Keywords: Sustainable entrepreneurship, opportunity development, strategic planning in start-ups
2020
Opportunity Development Process in Sustainable Entrepreneurship - An exploration of particularities, challenges, and success factors for sustainable start-ups along the entrepreneurial process
Questa tesi di Laurea Magistrale analizza sistematicamente il processo di sviluppo delle opportunità nell’imprenditorialità sostenibile, esplora particolarità, sfide e fattori di successo, e fornisce spunti per la pianificazione strategica. La ricerca esplorativa si basava esclusivamente sulla revisione dei dati secondari e della letteratura accademica. Si potrebbero raccogliere i seguenti risultati e conclusioni: lungo l’intero processo ci sono una moltitudine di sfide e caratteristiche speciali per le start-up sostenibili, che sono state supportate da tre casi aziendali: Vestiaire Collective, Typology e Too Good To Go. È stato sviluppato un quadro concettuale sintetizzato che offre una panoramica del processo progettato. Sono state ricavate particolarità, sfide e fattori di successo. Le particolarità includono: Maggiore complessità, maggiore necessità di trasparenza, orientamento più internazionale e globale, enfasi sull’innovazione del modello di business sostenibile e sul pensiero ecosistemico. Le sfide includono: mentalità della concorrenza e mentalità dei consumatori, vaghezza del concetto di sostenibilità, ampie sfide organizzative, mancanza di quadri politici, superamento del rischio di ‘green washing’. I fattori di successo includono: visione olistica per la creazione di valore, approccio integrato alla sostenibilità e agli stakeholder, adozione precoce di tecniche e strumenti sofisticati, reputazione basata sulla trasparenza, uso di tecniche di scienze comportamentali. La tesi cerca di creare valore aggiunto per giovani aziende sostenibili, di fornire un quadro di riferimento esemplare e di fornire una panoramica completa della complessità. Tuttavia, il risultato dello studio è una semplificazione di un’area tematica sfaccettata, che deve essere esaminata su più livelli. Un altro limite è il disegno della ricerca esplorativa e la situazione di dati limitati su cui sono state concluse le ipotesi. Tuttavia, i risultati offrono interessanti opportunità per la ricerca deduttiva che potrebbe basarsi su questa tesi. Keywords: Sustainable entrepreneurship, opportunity development, strategic planning in start-ups
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/1794