The research has the aim of applying the sensory analysis to seven red wines of the Oltrepò Pavese with the Napping method. Nowadays the sensory analysis is considered an analitic prove which is able to give objective and quantifiable results, but the classic method is strongly expensive and extremely long to do. The Napping method considered in the thesis is an innovative system faster and cheaper, giving statistically valid results. Then it expresses the consumers' opinion about the samples considered. Finally it is interesting the comparison between the samples' colour results and the values obtained with the spectrophotometric analysis.
La ricerca ha lo scopo di applicare l'analisi sensoriale mediante il modello Napping a una selezione di sette vini rossi dell'Oltrepò Pavese. L'analisi sensoriale è oggi considerata a tutti gli effetti una prova analitica in grado di fornire risultati oggettivi e quantificabili, ma la metodologia classica è fortemente dispendiosa ed estremamente lunga da condurre. Il metodo Napping considerato nella tesi, si propone come un sistema innovativo che richiede tempi di esecuzione e costi contenuti, pur garantendo risultati statisticamente validi. Inoltre, esprime l'opinione dei consumatori riguardo i campioni sottoposti a esame. Infine è interessante notare il confronto tra i risultati ottenuti dai test sensoriali sul colore dei campioni e i valori ottenuti mediante analisi spettrofotometrica degli stessi.
Caratterizzazione sensoriale con metodo Napping e analisi spettrofotometrica di vini rossi dell'Oltrepò Pavese
CARAVAGGI, CLAUDIA IRENE
2014/2015
Abstract
The research has the aim of applying the sensory analysis to seven red wines of the Oltrepò Pavese with the Napping method. Nowadays the sensory analysis is considered an analitic prove which is able to give objective and quantifiable results, but the classic method is strongly expensive and extremely long to do. The Napping method considered in the thesis is an innovative system faster and cheaper, giving statistically valid results. Then it expresses the consumers' opinion about the samples considered. Finally it is interesting the comparison between the samples' colour results and the values obtained with the spectrophotometric analysis.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/18191