This paper focuses on the analysis of strategic collaborations between companies, with a case study on co-branding between brands belonging to the sports and music industries. The choice of this topic is based on a twofold motivation: it is important to understand how the phenomenon of internationalisation and the dynamism of markets has led companies to collaborate more in order to maintain their competitive advantage, to be able to better face the crisis that has hit the world economy and to understand how alliances are fundamental for survival in highly innovative and competitive sectors. However, it is equally important to understand why partnerships are considered true instruments of innovation and growth, analysing them in detail, from the moment of their formation to their conclusion. The study focuses then, on the customer and the factors that impact his opinion of a co-branded offer in particular. The study's findings reveal significant discrepancies between Finnish, Italian, and Spanish customers. Finally, the study demonstrates that customers perceptions of brand coherence and their purchase behavior are positively influenced.

Questa tesi tratta di un’analisi delle collaborazioni strategiche tra imprese, con un caso studio sul co-branding tra marchi appartenenti all'industria sportiva e musicale. La scelta di questo argomento è basata su una duplice motivazione: è importante capire come il fenomeno dell'internazionalizzazione e la dinamicità dei mercati abbiano portato le imprese a collaborare maggiormente per mantenere il proprio vantaggio competitivo e affrontare meglio la crisi che ha colpito l'economia mondiale. È inoltre importante comprendere come le alleanze siano fondamentali per la sopravvivenza in settori altamente innovativi e competitivi. Altrettanto interessante, è capire come le partnership siano considerate veri e propri strumenti di innovazione e crescita, analizzandole nel dettaglio, dal momento della loro formazione sino alla loro conclusione. Lo studio si concentra quindi sul cliente e sui fattori che influenzano la sua opinione su una particolare offerta co-branded. I risultati dello studio rivelano discrepanze significative tra i clienti finlandesi, italiani e spagnoli, dimostrando infine che le percezioni che i clienti hanno di una partnership e il loro comportamento d'acquisto sono influenzati positivamente dalla coerenza tra la categoria di prodotto dei brand coinvolti.

An international study about the factors that influence the success of co-branding from the consumer's perspective. The interactions between consistency and product categories.

LIVERANI, LORIS
2020/2021

Abstract

This paper focuses on the analysis of strategic collaborations between companies, with a case study on co-branding between brands belonging to the sports and music industries. The choice of this topic is based on a twofold motivation: it is important to understand how the phenomenon of internationalisation and the dynamism of markets has led companies to collaborate more in order to maintain their competitive advantage, to be able to better face the crisis that has hit the world economy and to understand how alliances are fundamental for survival in highly innovative and competitive sectors. However, it is equally important to understand why partnerships are considered true instruments of innovation and growth, analysing them in detail, from the moment of their formation to their conclusion. The study focuses then, on the customer and the factors that impact his opinion of a co-branded offer in particular. The study's findings reveal significant discrepancies between Finnish, Italian, and Spanish customers. Finally, the study demonstrates that customers perceptions of brand coherence and their purchase behavior are positively influenced.
2020
An international study about the factors that influence the success of co-branding from the consumer's perspective. The interactions between consistency and product categories.
Questa tesi tratta di un’analisi delle collaborazioni strategiche tra imprese, con un caso studio sul co-branding tra marchi appartenenti all'industria sportiva e musicale. La scelta di questo argomento è basata su una duplice motivazione: è importante capire come il fenomeno dell'internazionalizzazione e la dinamicità dei mercati abbiano portato le imprese a collaborare maggiormente per mantenere il proprio vantaggio competitivo e affrontare meglio la crisi che ha colpito l'economia mondiale. È inoltre importante comprendere come le alleanze siano fondamentali per la sopravvivenza in settori altamente innovativi e competitivi. Altrettanto interessante, è capire come le partnership siano considerate veri e propri strumenti di innovazione e crescita, analizzandole nel dettaglio, dal momento della loro formazione sino alla loro conclusione. Lo studio si concentra quindi sul cliente e sui fattori che influenzano la sua opinione su una particolare offerta co-branded. I risultati dello studio rivelano discrepanze significative tra i clienti finlandesi, italiani e spagnoli, dimostrando infine che le percezioni che i clienti hanno di una partnership e il loro comportamento d'acquisto sono influenzati positivamente dalla coerenza tra la categoria di prodotto dei brand coinvolti.
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