Clinical trials are a key driver of medical innovation and progress, but scientists have known for decades that the existing evidence based on drugs and medical devices is incomplete due to the opacity of clinical trials. The medical community, the private sector and public bodies lack access to reliable information on the benefits and harms of drugs, devices and treatments. The negative consequences of this lack of transparency are severe: • Patients can be harmed: the benefits of a drug or medical device are not completely known; • Public health agencies cannot make informed decisions; • Stakeholders can be exposed to substantial risks. • Public health funds are wasted • Medical progress is slowed down This lack of transparency in clinical trials can increase the risk for undue influence, manipulation of data and evidence distortion. The European journey toward clinical trial transparency started in 2003 when the European Medicines Agency (EMA) first published the European public assessment reports (EPAR). Then, in 2012, began a long process of consultation with stakeholders, including clinicians, patients’ associations and pharmaceutical companies. In 2014, a new regulation on clinical trials (EU Reg. n.536/2014) and a new EMA policy (0070/2014) were published. To ensure a sufficient level of transparency in clinical trials, the EU reg. n. 536/2014 states “the EU database should contain all relevant information as regards the clinical trial submitted through the EU portal. The EU database should be publicly accessible, and data should be in an easily searchable format, (…).” Based on this legal context, on Oct. 2, 2014, the policy 0070 establishes the criteria on the publication of clinical data for medicinal products for human use. The scope of the EMA Policy 0070 relates to proactively sharing study-level and patient–level clinical data, i.e., clinical reports and individual patient data (IPD), submitted under the centralized marketing authorization procedure after Jan. 1, 2015. The pharmaceutical companies are gaining experience on how to deal with the publication requirements and the requests for redaction. In this way more and more companies will follow the present regulations and will adapt to the coming ones, making uniform and standardizing data published about their clinical trial. This dissertation describes the evolution of the CTD in the EU, not only regarding legislation and regulations but also the real engagement of pharmaceutical companies in this field.
LA TRASPARENZA DEGLI STUDI CLINICI: UNO SGUARDO AI REGOLAMENTI E ALCUNE NOTE SPECIFICHE RIGUARDO ALL’IMPEGNO DELLE AZIENDE FARMACEUTICHE Gli studi clinici sono un fattore chiave per l'innovazione e per il progresso della medicina, ma spesso le prove esistenti relative a efficacia di farmaci e dispositivi medici sono incomplete a causa dell'opacità delle sperimentazioni cliniche. La comunità medica, il settore privato e gli enti pubblici non hanno accesso a informazioni affidabili sui benefici e i danni di droghe, dispositivi e trattamenti. Le conseguenze negative di questa mancanza di trasparenza sono gravi: • I pazienti possono essere danneggiati: i benefici di un farmaco o di un dispositivo medico non sono completamente noti; • Le agenzie sanitarie pubbliche non possono prendere decisioni informate; • Le parti interessate possono essere esposte a rischi sostanziali • I fondi per la salute pubblica sono sprecati • I progressi della medicina sono rallentati Questa mancanza di trasparenza negli studi clinici può aumentare il rischio di un'indebita influenza, la manipolazione dei dati e la distorsione delle prove. Il percorso europeo verso la trasparenza della sperimentazione clinica è iniziato nel 2003, quando l'Agenzia europea per i medicinali (EMA) ha pubblicato per la prima volta le relazioni di valutazione pubblica europee (EPAR). Poi, nel 2012, ha iniziato un lungo processo di consultazione con le parti interessate, tra cui medici, associazioni di pazienti e aziende farmaceutiche. Nel 2014 sono stati pubblicati un nuovo regolamento sulle sperimentazioni cliniche (Reg. UE n.536 / 2014) e una nuova policy EMA (0070/2014). Per garantire un livello sufficiente di trasparenza nelle sperimentazioni cliniche, il reg. n. 536/2014 recita "la banca dati dell'UE dovrebbe contenere tutte le informazioni pertinenti per quanto riguarda la sperimentazione clinica presentata attraverso il portale UE. La banca dati dell'UE dovrebbe essere accessibile al pubblico e i dati dovrebbero essere in un formato facilmente consultabile (...). " Sulla base di questo contesto legale, il 2 ottobre 2014, la policy 0070 stabilisce i criteri per la pubblicazione dei dati clinici relativi ai medicinali per uso umano. La policy EMA 0070 si riferisce alla condivisione proattiva dei dati clinici a livello di studio e di paziente, cioè, relazioni cliniche e dati individuali dei pazienti (IPD), presentati secondo la procedura centralizzata di autorizzazione all'immissione in commercio dopo il 1 gennaio 2015. Le aziende farmaceutiche stanno acquisendo esperienza su come gestire i requisiti di pubblicazione e le richieste di redazione. In questo modo sempre più aziende seguiranno il presente regolamento e si adatteranno ai prossimi, rendendo pubblicati dati uniformi e standardizzati sulla loro sperimentazione clinica. Questa dissertazione descrive l'evoluzione del CTD nell'UE, non solo per quanto riguarda la legislazione e i regolamenti, ma anche il reale impegno delle società farmaceutiche in questo campo.
Clinical Trial Transparency: an overview of the Regulations and some specific remarks on the pharmaceutical companies' engagement
CORTINOVIS, MARTINA
2017/2018
Abstract
Clinical trials are a key driver of medical innovation and progress, but scientists have known for decades that the existing evidence based on drugs and medical devices is incomplete due to the opacity of clinical trials. The medical community, the private sector and public bodies lack access to reliable information on the benefits and harms of drugs, devices and treatments. The negative consequences of this lack of transparency are severe: • Patients can be harmed: the benefits of a drug or medical device are not completely known; • Public health agencies cannot make informed decisions; • Stakeholders can be exposed to substantial risks. • Public health funds are wasted • Medical progress is slowed down This lack of transparency in clinical trials can increase the risk for undue influence, manipulation of data and evidence distortion. The European journey toward clinical trial transparency started in 2003 when the European Medicines Agency (EMA) first published the European public assessment reports (EPAR). Then, in 2012, began a long process of consultation with stakeholders, including clinicians, patients’ associations and pharmaceutical companies. In 2014, a new regulation on clinical trials (EU Reg. n.536/2014) and a new EMA policy (0070/2014) were published. To ensure a sufficient level of transparency in clinical trials, the EU reg. n. 536/2014 states “the EU database should contain all relevant information as regards the clinical trial submitted through the EU portal. The EU database should be publicly accessible, and data should be in an easily searchable format, (…).” Based on this legal context, on Oct. 2, 2014, the policy 0070 establishes the criteria on the publication of clinical data for medicinal products for human use. The scope of the EMA Policy 0070 relates to proactively sharing study-level and patient–level clinical data, i.e., clinical reports and individual patient data (IPD), submitted under the centralized marketing authorization procedure after Jan. 1, 2015. The pharmaceutical companies are gaining experience on how to deal with the publication requirements and the requests for redaction. In this way more and more companies will follow the present regulations and will adapt to the coming ones, making uniform and standardizing data published about their clinical trial. This dissertation describes the evolution of the CTD in the EU, not only regarding legislation and regulations but also the real engagement of pharmaceutical companies in this field.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/18806