The aim of this thesis was to formulate and optimize an orally administered vehicle “in situ” jellifying. That vehicle should be able to jellify in the oral cavity and, after swollowing, in the esophagus so to sct as a protective barrier. The formulation development considered the association of two polymers, a thermo jellifiable cellulose derivate and a natural polymer that jellifies in the presence of salivary ions. The concentration and the ratio of the two polymers have been assessed using a due factors, three levelsncomplete factorial design. The viscosity and viscohelastic properties of the vehicle have been measured at room temperature and after diluition in the saliva at body temperature.
Scopo della tesi è stato lo svillupo formulativo di un veicolo gelificabile “in situ” dopo somministrazione orale. In particolare, tale veicolo doveva essere in grado di gelificare nella cavità orale e , dopo deglutizione, nell’esofago per esercitare un’azione di barriera protettiva. Lo sviluppo formulativo ha previsto lo studio dell’associazione di due polimeri, un derivato della cellulosa con proprietà termogelificabili ed un polimero naturale in grado di gelificare in presenza degli ioni della saliva. Al fine di identificare la concentrazione ed il rapporto ottimale dei due polimeri è stato utilizzato un disegno fattoriale completo a due fattori e tre livelli. Come variabili risposta sono state considerate la viscosità e le proprietà viscoelastiche del veicolo a temperatura ambiente e dopo diluizione in saliva alla temperatura corporea.
Svillupo formulativo ed ottimizzazione di un veicolo gelificabile "in situ" dopo somministrazione orale
MARTINI, CHIARA
2014/2015
Abstract
The aim of this thesis was to formulate and optimize an orally administered vehicle “in situ” jellifying. That vehicle should be able to jellify in the oral cavity and, after swollowing, in the esophagus so to sct as a protective barrier. The formulation development considered the association of two polymers, a thermo jellifiable cellulose derivate and a natural polymer that jellifies in the presence of salivary ions. The concentration and the ratio of the two polymers have been assessed using a due factors, three levelsncomplete factorial design. The viscosity and viscohelastic properties of the vehicle have been measured at room temperature and after diluition in the saliva at body temperature.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/19532