Most of Italian railway stations date back to the second half of the 19th century, when the railway network was created. Most of these stations are masonry buildings conceived according to similar standards, with typical dimensions and morphology. The common structural features of these buildings allow grouping them into building typologies, characterized by a similar structural response and since such structures are assumed to be representative of wider typologies, the mechanical properties of the prototypes are considered as random variables, assumed to vary within appropriate ranges of values. Non linear global analyses by equivalent-frame macroelement modelling and non linear dynamics analyses have been used to assess the seismic response of building prototypes. Finally a stochastic methodology for the derivation of fragility curves is proposed.
La maggior parte delle stazioni ferroviarie italiane risalgono alla seconda metà del XIX secolo, quando fu creata la rete ferroviaria. La maggior parte di queste stazioni sono edifici in muratura concepiti secondo standard simili, con dimensioni e morfologia tipiche. Le caratteristiche strutturali comuni di questi edifici consentono di raggrupparli in tipologie di edifici, caratterizzati da una simile risposta strutturale e dal momento che tali strutture sono rappresentative di tipologie più ampie, le proprietà meccaniche dei prototipi sono state considerate variabili casuali e fatte variare entro intervalli di valori appropriati. Analisi globali non lineari con modellazione a macroelementi implementata nel telaio equivalente e analisi dinamiche non lineari sono state utilizzate per valutare la risposta sismica di prototipi di edifici. Infine viene descritta una procedura stocastica per la derivazione delle curve di fragilità.
Una procedura stocastica per la derivazione di curve di fragilità: applicazione alle stazioni ferroviarie
IORIO, DONATO
2018/2019
Abstract
Most of Italian railway stations date back to the second half of the 19th century, when the railway network was created. Most of these stations are masonry buildings conceived according to similar standards, with typical dimensions and morphology. The common structural features of these buildings allow grouping them into building typologies, characterized by a similar structural response and since such structures are assumed to be representative of wider typologies, the mechanical properties of the prototypes are considered as random variables, assumed to vary within appropriate ranges of values. Non linear global analyses by equivalent-frame macroelement modelling and non linear dynamics analyses have been used to assess the seismic response of building prototypes. Finally a stochastic methodology for the derivation of fragility curves is proposed.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/19867