The world is changing at an ever-increasing pace, resulting in a tendency for the market environment of firms to become VUCA: volatile, uncertain, complex, and ambiguous. This thesis study addresses the implications of this issue through an examination of relevant drivers and critical factors for how industrial firms can undertake transformations to brace themselves for these altering market conditions anticipatorily. As an initial step, the literature review examines the concept of transformative innovation, distinguishing it from preceding types of innovation. It further elaborates on the role of private companies within an economic context with the purpose of identifying internal and external drivers of transformative innovation. Subsequently, an empirical study with industry experts benchmarks these findings in order to derive recommended actions: from changing intra-firm cultural aspects and enhancing the co-creation between stakeholders to transforming a firm's value creation.

Il mondo sta cambiando ad un ritmo sempre più veloce rendendo le condizioni di mercato per le imprese più volatili, incerte, complesse e ambigue. Questa tesi affronta questo tema ed esamina i motori rilevanti e i fattori chiave per il modo in cui le aziende possono trasformarsi e prepararsi alle mutevoli condizioni di mercato. In una prima parte, la revisione della letteratura esamina il concetto di innovazione trasformativa, lo distingue dai precedenti tipi di innovazione ed elabora il ruolo delle aziende private nel contesto economico, con lo scopo di identificare i diversi motori interni ed esterni dell'innovazione trasformativa. Successivamente, questi risultati sono testati in uno studio empirico con esperti dell’industria per ricavarne azioni da consigliare alle imprese: dal cambiamento degli aspetti culturali e dal miglioramento della co-creazione alla trasformazione della creazione di valore di un'azienda.

Transformative innovation to prepare industrial firms for a VUCA world - Theoretical implications and recommended actions

BAUMANN, TOM-NIKLAS
2021/2022

Abstract

The world is changing at an ever-increasing pace, resulting in a tendency for the market environment of firms to become VUCA: volatile, uncertain, complex, and ambiguous. This thesis study addresses the implications of this issue through an examination of relevant drivers and critical factors for how industrial firms can undertake transformations to brace themselves for these altering market conditions anticipatorily. As an initial step, the literature review examines the concept of transformative innovation, distinguishing it from preceding types of innovation. It further elaborates on the role of private companies within an economic context with the purpose of identifying internal and external drivers of transformative innovation. Subsequently, an empirical study with industry experts benchmarks these findings in order to derive recommended actions: from changing intra-firm cultural aspects and enhancing the co-creation between stakeholders to transforming a firm's value creation.
2021
Transformative innovation to prepare industrial firms for a VUCA world - Theoretical implications and recommended actions
Il mondo sta cambiando ad un ritmo sempre più veloce rendendo le condizioni di mercato per le imprese più volatili, incerte, complesse e ambigue. Questa tesi affronta questo tema ed esamina i motori rilevanti e i fattori chiave per il modo in cui le aziende possono trasformarsi e prepararsi alle mutevoli condizioni di mercato. In una prima parte, la revisione della letteratura esamina il concetto di innovazione trasformativa, lo distingue dai precedenti tipi di innovazione ed elabora il ruolo delle aziende private nel contesto economico, con lo scopo di identificare i diversi motori interni ed esterni dell'innovazione trasformativa. Successivamente, questi risultati sono testati in uno studio empirico con esperti dell’industria per ricavarne azioni da consigliare alle imprese: dal cambiamento degli aspetti culturali e dal miglioramento della co-creazione alla trasformazione della creazione di valore di un'azienda.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/2170