Emotions have never been considered important within working environments because companies have always valued cognitive and hard skills. Emotional Intelligence and its implications in the physical workplace have been recently object of study. The implication is that the influence of Emotional Intelligence in the digital workplace is even more contemporary, due to the virtual dimension. Moreover, in 2019 the huge crisis of COVID-19 broke out and each crisis brings the need to deal with changes and uncertainty. This has led to a completely uncharted territory to explore, and previous studies need to be validated. The aim of this research is to examine the role that Emotional Intelligence has had during the transition from the physical to digital way of working and how COVID-19 has impacted workplaces. Moreover, to understand the importance of Emotional Intelligence, researchers have studied few sectors. However, not all industry sectors have been analyzed and this research will examine if emotions play the same role in the automotive and consultancy sectors. They are completely different but this aspect is an added value because not only the role that Emotional Intelligence has in the two sectors will be explored, but also how people have experienced the transition from the physical to the digital environment and if emotions have played a major role.
Le emozioni dei lavoratori non sono mai state considerate importanti all'interno degli ambienti di lavoro, poiché le aziende hanno sempre valorizzato le competenze tecniche piuttosto che le competenze relazioni ed emotive. L'Intelligenza Emotiva e le sue implicazioni durante le attività lavorative in presenza sono diventate oggetto di studio solo recentemente. L'implicazione è che l'influenza dell'Intelligence Emotiva nell'ambiente di lavoro digitale è ancora più contemporanea, a causa della dimensione virtuale. Inoltre, nel 2019 è scoppiata l'enorme crisi del COVID-19 e ogni crisi porta la necessità di fare i conti con i cambiamenti e l'incertezza. Ciò ha portato ad un territorio completamente inesplorato su cui indagare e gli studi precedenti devono essere convalidati. L'obiettivo di questa ricerca è esaminare il ruolo che l'Intelligenza Emotiva ha avuto durante la transizione dal modo di lavorare fisico a quello digitale e come il COVID-19 ha avuto un impatto sui luoghi di lavoro. Inoltre, per comprendere l'importanza dell'Intelligenza Emotiva, i ricercatori hanno studiato alcuni settori. Tuttavia, non tutti i settori sono stati analizzati e questa ricerca esaminerà se le emozioni svolgono lo stesso ruolo nel settore automobilistico e della consulenza. Sono realtà completamente diverse, ma questo aspetto è un valore aggiunto perché verrà esplorato non solo il ruolo che l’Intelligenza Emotiva ha nei due settori, ma anche come le persone hanno vissuto il passaggio dall'ambiente fisico a quello digitale e se le emozioni hanno giocato un ruolo cruciale.
The power of Emotional Intelligence during the transition from physical to digital: a study on how COVID-19 has impacted working environments
MANCINI, NUNZIA PIA
2021/2022
Abstract
Emotions have never been considered important within working environments because companies have always valued cognitive and hard skills. Emotional Intelligence and its implications in the physical workplace have been recently object of study. The implication is that the influence of Emotional Intelligence in the digital workplace is even more contemporary, due to the virtual dimension. Moreover, in 2019 the huge crisis of COVID-19 broke out and each crisis brings the need to deal with changes and uncertainty. This has led to a completely uncharted territory to explore, and previous studies need to be validated. The aim of this research is to examine the role that Emotional Intelligence has had during the transition from the physical to digital way of working and how COVID-19 has impacted workplaces. Moreover, to understand the importance of Emotional Intelligence, researchers have studied few sectors. However, not all industry sectors have been analyzed and this research will examine if emotions play the same role in the automotive and consultancy sectors. They are completely different but this aspect is an added value because not only the role that Emotional Intelligence has in the two sectors will be explored, but also how people have experienced the transition from the physical to the digital environment and if emotions have played a major role.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2214