ABSTRACT This work wants to stand out the importance of Physical Education and in particular of Giocosport in the physical activities in primary school as physical, cognitive and social growth tool for a correct global training of the childs personality. METHODOLOGY AND TOOLS USED It has been carried out a careful research about this particular subject on specific texts and international databases as PubMed and Google Scholar and other websites, wich have uphold the importance that Giocosport should have for each childs school education. STAGES OF THE THESIS Considering the dichotomy between play and sport, they have been considerated the meanings and contents of Giocosport. It has been retraced the history of Physical Education in Italy to introduce the Giocosport in primary school. It has been carried out an analysis among different teaching methods, to emphasize the adults role in childs growth process. Lastly, it has been highlighted the importance of the Giocosport for obtaining and acquiring fair-play values as a correct inclusion of each child, even in presence of handicap. RESULTS AND CONCLUSIONS This work has confirmed that Giocosport is able to engage any child and it becomes an effective means for a correct and complete growth. Practicing recreactional activities in childhood allows a gradual development of psycological, physical and social abilities for a complete training of each childs personality.
SINTESI Obiettivo Con il presente elaborato si è voluto mettere in risalto limportanza dellEducazione fisica ed in particolare del Giocosport nelle attività motorie della scuola primaria come strumento di crescita fisico, cognitivo e sociale per una corretta formazione globale della personalità di ogni bambino. Metodologia e strumenti utilizzati È stata effettuata unattenta ricerca su testi specifici sullargomento e su data base internazionali quali Pub Med e Googla Scholar ed altri siti web che hanno permesso di confermare in maniera coerente limportanza che il Giocosport dovrebbe avere nel contesto della formazione scolastica di ogni bambino. Tappe della tesi Partendo dallanalisi della dicotomia tra gioco e sport sono stati considerati i significati ed i contenuti del Giocosport. Si è ripercorsa la storia dellEducazione fisica in Italia, per arrivare allintroduzione del Giocosport nella scuola primaria. È stata poi condotta unanalisi sui vari metodi di insegnamento, dando risalto al ruolo delladulto nel processo di crescita di ogni bambino. Infine, è stata evidenziata limportanza del Giocosport per il conseguimento e lacquisizione dei valori del fair play per una corretta inclusione di ogni bambino, anche in presenza di handicap. Risultati e conclusioni Il lavoro ha confermato che il Giocosport è in grado di coinvolgere qualsiasi soggetto e costituisce un mezzo efficace per una corretta crescita. La pratica di attività ludiche svolte in età infantile permette lo sviluppo graduale delle capacità psico-fisiche-sociali per una completa formazione della personalità di ogni bambino.
Il Giocosport come mezzo educativo e sociale nella scuola primaria
CALAMUSA, JURY
2018/2019
Abstract
ABSTRACT This work wants to stand out the importance of Physical Education and in particular of Giocosport in the physical activities in primary school as physical, cognitive and social growth tool for a correct global training of the childs personality. METHODOLOGY AND TOOLS USED It has been carried out a careful research about this particular subject on specific texts and international databases as PubMed and Google Scholar and other websites, wich have uphold the importance that Giocosport should have for each childs school education. STAGES OF THE THESIS Considering the dichotomy between play and sport, they have been considerated the meanings and contents of Giocosport. It has been retraced the history of Physical Education in Italy to introduce the Giocosport in primary school. It has been carried out an analysis among different teaching methods, to emphasize the adults role in childs growth process. Lastly, it has been highlighted the importance of the Giocosport for obtaining and acquiring fair-play values as a correct inclusion of each child, even in presence of handicap. RESULTS AND CONCLUSIONS This work has confirmed that Giocosport is able to engage any child and it becomes an effective means for a correct and complete growth. Practicing recreactional activities in childhood allows a gradual development of psycological, physical and social abilities for a complete training of each childs personality.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/22156